Gå til innhold

[Løst] Acer Aspire 5737Z overopphetingsproblemer..


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter nå med en ca. 4 år gammel Acer Aspire 5737Z som sliter. Tidligere har den hatt en del problemer med at den skrur seg av pga. varme, og det har vært grunnet mye støv som blokkerte vifta, både inntak og der den pusher varmen ut var tett med støv (Min kjære søsters gamle laptop som er blitt mye brukt i senga..). Jeg skrudde derfor opp hele greia, og fjernet støv fra vifta og rundt ved å blåse/pirke vekk gjenstridige "hybelkameler"..

Etter det fikk den en veldig boost i performance, men det tok ikke mer enn en uke eller to før den var tilbake til samme gamle visa. En kompis av meg har samme pc-en, og han kan greit kjøre mw3 med 30+ fps uten problemer. Jeg kan ikke engang kjøre Roller Coaster Tycoon 3 på mer enn ca. 20fps, og det kom ut i 04/05. Et annet problem er at når den bare står på skrivebordet ligger prosessorbruk på rundt 30-40%, og i coretemp viser den mellom 50 og 60 grader. Minecraft er ikke en gang spillbart, da maxes prosessoren ut helt, og etter 20 minutter ligger gjerne temperaturen på 70-80 grader. Plutselig dør den helt, og vil ikke på før jeg lar den ligge i kjøleskapet i en time.

Så jeg tok en systemgjenoppretting, hvor absolutt alt ble fjernet fra HDD-en og Vista ble installert (Hadde W7). I håp om at det var en software-feil satte jeg i gang med å laste ned W7, men etter en halvtime døde pc-en atter en gang..

 

Det jeg lurer på er om kjølepastaen kan ha tørket ut? Viften fungerer helt fint, så det er nok ikke den som skaper problemet. Worst case scenario er vel at komponentene er ødelagt av kontinuerlig steking over fire år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fant jeg problemet etter å ha åpnet pc-en igjen. Kjølepastaen hadde tørket inn, men det var det minste problemet. Biten av kobberrøret til kjølinga som ligger over CPU-en var helt svart av noe som luktet som fastbrent sot. Det ble enda verre da jeg pirket vekk den tørre kjølepastaen. Prosessoren hadde sort of smeltet, og det går ikke an å få start på PC-en lenger. Så ja.. Case closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...