Gå til innhold

[Underskriftskampanje ]Lovforslaget om eie av reptiler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette er en underskriftskampanje for å få lovforslaget om å tillate 18 nøye utvalgte arter til å komme opp til høring. Disse artene er valgt ut på grunlag av at dem ikke skal være til skade for norsk fauna, smitte og relativt enkle å ta vare på.

 

Link til underskriftskampanjen: https://www.change.org/petitions/landbruks-og-matdepartementet-send-lovforslaget-om-eie-av-eksotiske-dyr-til-h%C3%B8ring

Og facebookgruppen: https://www.facebook.com/Jatileksotiskedyr

 

Denne listen er utarbeidet i ca 6år av disse organisasjonene Mattilsynet, Vitenskapskomitéen for matrygghet, Direktoratet for naturforvaltning, Norsk institutt for naturforskning, Den norske veterinærforening kredibilitet i Landbruks- og matdepartementet og Norsk Herpetologiske Forening.

 

Som noen av dere kanskje har fått med dere så var dette lovforslaget på god vei til å bli godkjent helt til landbruksministeren (Trygve Slagsvold Vedum ,Sp) satt en stopper for hele denne prossesen. Hvorfor?

"- Vi sier nei til at folk skal kunne ha slanger og krypdyr i norske hjem. Det er ikke naturlig med slanger i Norge, sier Vedum til VG." Dette var hans forklaring. Han nevnte ingenting om de andre artene på listen. Så mannen har tydelighvis fordommer når det kommer til Herptiler. Hvorfor skal ikke herptiler være lovlig når marsvin, fugler, hamster, chinchilla, ørkenrotte, degus, akvariumsfisker...etc Hvorfor skal herptiler bli forskjellsbehandlet kun på grunn av fordommer?

 

Del gjerne videre på andre forumer, facebook, twitter, youtube, reddit, tumblr...etc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

hmmm, tenke tenke tenke ... jeg liker ikke ordet "kjæledyr", og ser litt for mye uvettig og hensynsløs behandling av disse kjæledyrene - det er så fort gjort å bare kjøpe seg et dyr, og så drite i det når man er lei av å "kjæle" med det

 

Så hvorfor utvide markedet?

Lenke til kommentar

At noen behandler sine kjæledyr på en dårligere måte er ikke noe argument for at andre ikke skal kunne ha dem.

Hvis det "er så fort å kjøpe seg dyr" må vi forby alle kjæledyr.

 

Jeg ser helst at alle dyr blir tillatt.

 

---

 

Når det kommer til uetisk behandling, tror jeg de fleste som jakter eller fisker vil se annet på det, hvordan er fisken eller rådyret noe forskjellig fra kjeledyret i grunn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når det kommer til uetisk behandling, tror jeg de fleste som jakter eller fisker vil se annet på det, hvordan er fisken eller rådyret noe forskjellig fra kjeledyret i grunn?

 

Fisken eller rådyret slipper å bli utsatt for dette menneskelige behovet for å kjæle med dem - de får som "fortjent", mens kjæledyret får etter sin kjæleverdi, og mister de den, eller det blir noe feil i avlen, kverker vi disse "bomskuddene" som om de var brysomme rotter

 

NB: dette er mest på følestadiet her

Lenke til kommentar

hmmm, tenke tenke tenke ... jeg liker ikke ordet "kjæledyr", og ser litt for mye uvettig og hensynsløs behandling av disse kjæledyrene - det er så fort gjort å bare kjøpe seg et dyr, og så drite i det når man er lei av å "kjæle" med det

 

Så hvorfor utvide markedet?

Men de som kjøper reptiler, kjøper ikke dem for å "kjæle" med dem. Da burde de heller kjøpt en kanin. Reptiler kan sammenlignes med akvariefisk, de eneste gangene du tar dem ut er når du skal mate, rengjøre buret eller vise den fram.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men de som kjøper reptiler, kjøper ikke dem for å "kjæle" med dem. Da burde de heller kjøpt en kanin. Reptiler kan sammenlignes med akvariefisk, de eneste gangene du tar dem ut er når du skal mate, rengjøre buret eller vise den fram.

 

Når man ellers ser på hva foreldre finner på å belønne sine barn med, og "kulhetsfaktoren" til disse "nye" kjæledyrene, har jeg min tvil til at dette blir noe bedre, enn det som ellers foregår. Å ta til seg et reptil er kanskje enda lettere å glemme enn de typiske kjæledyrene vi er vant med (hund katt hest osv). "Alle" kjenner jo så godt til disse, og vi kan lett bedømme om de har det neonlunde bra eller ikke. Mens et reptil som bare ligger der, kan ha det bra, eller kan ha det helt jævlig - og for å vite noenlunde sikkert, må vel de som skaffer seg slike først inneha nok kompetanse, og det betyr jo at de må "anstrenge" seg ekstra, så jeg vet ikke helt

 

:)

Lenke til kommentar

Vi mener det bør stilles like krav til alle dyr som skal holdes i norske hjem, det være seg hund, katt, fugler, andre pelsdyr, gnagere eller reptiler. Vi ønsker med denne underskriftskampanjen å vise vår fundamentale uenighet til landbruksminister Vedums uttalelser om avliving av friske dyr, og vårt ønske om å la det nye lovforslaget gå til høring som planlagt. En beslutning for eller imot skal være basert på faktainformasjon, og fattes av et demokratisk flertall - ikke av en politiker som lytter til sine egne fordommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ellers ser på hva foreldre finner på å belønne sine barn med, og "kulhetsfaktoren" til disse "nye" kjæledyrene, har jeg min tvil til at dette blir noe bedre, enn det som ellers foregår. Å ta til seg et reptil er kanskje enda lettere å glemme enn de typiske kjæledyrene vi er vant med (hund katt hest osv). "Alle" kjenner jo så godt til disse, og vi kan lett bedømme om de har det neonlunde bra eller ikke. Mens et reptil som bare ligger der, kan ha det bra, eller kan ha det helt jævlig - og for å vite noenlunde sikkert, må vel de som skaffer seg slike først inneha nok kompetanse, og det betyr jo at de må "anstrenge" seg ekstra, så jeg vet ikke helt

Selvfølgelig vil det være en "kulhetsfaktor" i bilde helt i starten ved en lovendring, men dyrene er allerede i landet og om man titter jevnlig på finn.no kommer det gang på gang annonsen hvor folk har disse dyrene og legger de ut for salg på slike offentlige nettsider som igjen resulterer i at dyrene dør på grunn av at eier ikke er opplyst. At dyrene da skal forbys pga de utgjør en "kulhetsfaktor" er da helt feil ?

 

Selvsagt vil en lovendring av disse dyrene føre til noe bedre, LMD anbefaler herptileiere å ta med alle dyrene som er i landet som igjen er estimert til minimum 100 000 dyr (det er nok langt fler enn dette) om å ta disse med til avlingning med begrunnelse; "pga dyrevelferd" og dette er det ingen som reagerer på? Dyrene er her allerede og det vil alltids være en eller annen tosk som ikke vet å ta vare på dyret/ene sine, men hvorfor skal akkurat denne gruppe med dyr lide på grunn av slike eiere? Det blir som å si til envher som har en spesiell lidenskap for et annet dyr at "Nei, finn deg et annet dyr å like, for jeg liker ikke det dyret du liker" uten mer faglig begrunnelse enn som så.

 

Man kan også lese sine herptiler, disse har også kroppsspråk og en viss grad av personlighet ved seg som læres etterhvert. Et klassisk tegn på et herptil som ikke trives er at det ikke spiser. Hvor mye mer tydelig kan et dyr vise mistrivsel hvis ikke matvegring er bra nok ?

Alle må inneha kompetanse til å holde ethvert dyr, det er ingen grunn til at hvorfor akkurat de som ønsker herptiler som kjæledyr skal ha så ekstremt vanskelig for å lære dette enn andre folk som holder andre dyr ? Har man det "grunnleggende" inne innen hold av herptiler så er det meste egentlig gjort, og det er veldig enkelt at de trenger en varm del, en kald del og gjerne fuktighet men alt dette er forskjellig fra art til art og terrariestørrelser etc etc. Samme som med akvariefisk og andre dyr - hva er egentlig forskjellen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle uttalelser LMD har kommet med i denne saken holder ikke mål. Anti-grupper i UK har brukt samme argumenter for å stoppe reptilhold i England. Dette har regjeringen der gang på gang konsekvent avslått hver gang. Og heller ført til det motsatte, en oppmykningen av loven. Norge er i dag eneste landet i verden med totalforbud mot herptiler, og en streng dyrevelferdslov. Og dette til tross så mener flere faginnstanser, inkludert LMD's egen faginstans Mattilsynet, att disse dyrene som ligger i positivlisten oppfyller kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

og det vil alltids være en eller annen tosk som ikke vet å ta vare på dyret/ene sine

 

Like mange som ved det vanlige kjæledyrholdet, samt med forventede mørketall? For det er vel en god del

 

Jeg er også bare på tenkestadiet, så ingen bestemt mening herfra

 

Men jeg mener å se at der er tendenser til en større grad av grenseoverskridelser angående det å designe kjæledyr inn i en karakter/avatar som følger motebildene ellers, og våre ungdommer og barn, har veldig lett for å lære av sånne forbilder - som de møter 24/7. Ny mote, ny kledelig øgle på armen, eller i lomma

 

Har ett par venner som har/hadde noen sånne typer dyr, og det så og ser ut for meg som at dyret er som et møbel å regne. Nydelige farvede glassbur/skap, plassert slik at man skjønner at det er den helheten som skal frem, ikke det spesielle dyret

 

mulig jeg maler fanden på veggen

Lenke til kommentar

Det vil alltid være de som skaffer seg dyr for å bruke som motedyr. Og dette foregår uansett om dyret er lovlig eller ei. Ved en evt lovendring så vil reptileiere ikke ha samme frykt for å slippe folk inn til seg, og skule hobbyen sin. Og i såmåte vil overtredelse av dyrevelferd komme mer frem i lyset, og lettere å oppdage. Dermed vil sjangsene for å få reaksjoner for vanstell bli større.

Lenke til kommentar

Dessuten er reptilhold ganske forskjellig fra akvariehold på enkelte punkter på en positiv måt. Akvariefisk blir i størst grad viltfanget. Mens reptiler avles frem. Dette fører også til å redde bestander av utryddningstruede arter.

Lenke til kommentar
Jeg er også bare på tenkestadiet, så ingen bestemt mening herfra

 

Det er godt noen gjør seg opp en mening før en tyr det ene eller det andre :)

 

Ka1 svarte på dette motegreiene så da lar jeg det ligge ..

 

Har ett par venner som har/hadde noen sånne typer dyr, og det så og ser ut for meg som at dyret er som et møbel å regne. Nydelige farvede glassbur/skap, plassert slik at man skjønner at det er den helheten som skal frem, ikke det spesielle dyret

 

Og det er igrunn dette hobbyen går ut på, skape så naturlig habitat for dyret man har fordi man har en lidenskap for dyret det dreier seg om, og det er fantastisk flott å se på dyret i et godt og så naturlig som mulig innredet terrarium, og det gjør seg også veldig godt som et pent møbel. Det blir som et akvarium, sett bortifra at dyret inni ikke er viltfanget og det faktisk er mulig å ta på dyret.

 

Herptiler er fantastiske flotte dyr for allergikere, spesielt da familier hvor barn med allergi ofte kan føle seg skyldig i at familien ikke kan ha kjæledyr fordi barnet er allergisk. Med herptiler får folk med lidenskap for dyr, men som desverre er allergiske også muligheten til å oppleve å ha et dyr å bli fascinert av og som man ønsker å ta vare på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dessuten er reptilhold ganske forskjellig fra akvariehold på enkelte punkter på en positiv måt. Akvariefisk blir i størst grad viltfanget. Mens reptiler avles frem. Dette fører også til å redde bestander av utryddningstruede arter.

 

Hvis dyr er utryddigstruet er det enten fordi naturen har bestemt seg for det (evolusjon), eller så har vi mennesker påført naturen og dyret den lidelsen (vår form for evolusjon), og da er det bedre å endre måten vi forholder oss til hele naturen, fremfor å stikke hodet i sanden, ved å ta inn de mest kjælbare utryddingstruede dyrene til oss, eller hva tror du?

 

Noen som har lyst på en 12 meter lang saltvannskrokodille, å ha i et hjørneskap i stuen - kan få en snerten, mer fangtilpasset liten salamander på kjøpet? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...