Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i motor på Caravelle VR6


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle fortelle om et problem jeg har og advare andre om å bruke samme bilverksted som jeg har gjort...BATTERI ELEKTRO i Arendal.

 

Det startet med at jeg fikk en ulyd i motoren som viste seg og være et tegn på slitt kjede. Lyden høres ut som et lager som kverner.

Jeg tok i god tro kontakt med Batteri Elektro og fikk et prisoverslag på jobben som jeg var fornøyd med og avtalte time den skulle inn.

Etter litt mas og miss nøye, så var bilen ferdig etter 5 uker. Noe jeg syns var vel lenge. Hadde forhørt meg med min lokale VW forhandler og de hadde brukt toppen 2 dager på jobben. Det var dårlig med info fra Batteri Elektro sin side...for jeg måtte til stadighet ta kontakt med de for å få hvite hva som skjedde. Men greit nok.

Fikk bilen til bake og lyden var vekk.

Til min store glede varte ikke dette så lenge. Hadde kjørt med bilen noen mnd, så en dag kom lyden til bake igjen! Jeg kjente det jo igjen og visste var det var.

Denne lyden skulle jo ikke komme tilbake så fort...noe måtte være galt.

Reiste opp etterhvert til Batteri Elektro og klaget på arbeidet. Fikk som svar at den lyden skulle være der og det var bare å kjøre med det.

Slo meg ikke til ro med dette og bestilte time på Gompen Auto for undersøkelse. Fikk et skriftlig brev om at dette var en lyd som ikke skulle være der og i samme slengen tok jeg turen innom NAF for en vudering...de ville jo ikke kjørt med bilen en gang.

Tok med meg skriv fra Gompen og NAF og leverte dette hos Batteri Elektro, men de stod fremdeles fast ved at det var ikke noe galt og det var bare og kjøre...(hadde jo 3 års garanti på dette).

Etter 7 mnd med klaging og styr, tok de motvillig bilen inn for en sjekk. Det viste seg at det var en strammer som var blitt slitt etter noen mnd med kjøring. Den strammeren blei bytta og ikke noe annet. De påstod det at lyden hadde blitt mindre hørbar, men hadde den det??? Nei.

Dessuten påstår at det ikke går ann å montere dette feil og at det ikke er noe feil med delene som blei bytta.

Batteri Elektro NEKTER å ta inn bilen igjen for ny undersøkelse og den servicen jeg har møtt der er under en hver kritikk. Når vi har vært der inne og klaget, så sitter han godt tilbakelent i stolen sin med armene i kors og gliser!

Men fremdeles så har jeg denne ulyden i bilen og betalt for en jobb som ikke er blitt ordentlig utført.

Så har noen noe forslag som kan hjelpe meg ut av denne krisen?

 

Dette er et Mekonomen verksted

Endret av Stian Glad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle som kan bytte registeret i en VR6. Jeg tror han fikk andre tanker etter han var i gang og bare monterte sammen alt og krysset fingrene at det ville gå bra.

Hvis han sier at det er normalt at en motor skal bråke, hadde jeg holdt meg langt unna vaerkstedet. Jeg vil anbefale å ta kontakt men Mekonomen sentralt da verkstedet hører til kjeden.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som kan bytte registeret i en VR6. Jeg tror han fikk andre tanker etter han var i gang og bare monterte sammen alt og krysset fingrene at det ville gå bra.

Hvis han sier at det er normalt at en motor skal bråke, hadde jeg holdt meg langt unna vaerkstedet. Jeg vil anbefale å ta kontakt men Mekonomen sentralt da verkstedet hører til kjeden.

 

 

Håper å få til en telefon til Mekonomen i løpet av dagen...

 

Det jeg stusser mest på er hvorfor et firma som heter "Batteri Elektro" skrur på bil ? Høres jo mer ut som et elektroverksted i mine ører

 

 

Ja det er sant, men glemte å skrive at det er et Mekonomen verksted :hrm:

Lenke til kommentar

Hvis bilen høres ut som du sier, trenger du ikke eksperter til å se på bilen. Nabogutten min på 12 år ville klare å høre om det er noe galt.

Hvis låsestiften på den nederste strammeren ikke fjernes, kan kjeden hoppe over et tann eller to.....uansett må girkassen av bilen for å sjekke. Verkstedet kan gi meg oppdrag å søke feilen etter girkassen er tatt ut. :)

Lenke til kommentar

Her ser du låsepinnen til strammeren til den nederste kjeden som må fjernes etter montering.(andre bilde)

Alle delene som er merket med rød sirkel skal byttes og særlig nr 10, ellers kan kjedestrammeren 11 slites unormalt mye og fort. Det er et stempel inn i bolten som virker på oljetrykk. Den kan slite skjevt hvis tapp nr 10 er slitt. På min var det ovalt.

Hadde vært fint å sett på fakturaen din for å se hva de har byttet.

Jeg kan tenke meg at verkstedet ikke har peiling på denne motoren. Det er 8 merker som må stilles riktig, inkludert reimskiva ved bytte av begge kjedene med sylinder nr 1 på topp. Var han klar over det? Fort gjort å bomme her. Etter montering skal motoren dreies for hånd for å sikre seg at alle merkene stemmer når nr 1 er på topp.

På de bildene er det duplex kjede øverst som vises men hvis du har 1997 eller nyere brukes det simplex kjede.

post-201203-0-72846700-1365604705_thumb.jpg

post-201203-0-74155100-1365604731_thumb.jpg

post-201203-0-68453900-1365604828_thumb.jpg

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Her ser du låsepinnen til strammeren til den nederste kjeden som må fjernes etter montering.(andre bilde)

Alle delene som er merket med rød sirkel skal byttes og særlig nr 10, ellers kan kjedestrammeren 11 slites unormalt mye og fort. Det er et stempel inn i bolten som virker på oljetrykk. Den kan slite skjevt hvis tapp nr 10 er slitt. På min var det ovalt.

Hadde vært fint å sett på fakturaen din for å se hva de har byttet.

Jeg kan tenke meg at verkstedet ikke har peiling på denne motoren. Det er 8 merker som må stilles riktig, inkludert reimskiva ved bytte av begge kjedene med sylinder nr 1 på topp. Var han klar over det? Fort gjort å bomme her. Etter montering skal motoren dreies for hånd for å sikre seg at alle merkene stemmer når nr 1 er på topp.

På de bildene er det duplex kjede øverst som vises men hvis du har 1997 eller nyere brukes det simplex kjede.

Her ser du låsepinnen til strammeren til den nederste kjeden som må fjernes etter montering.(andre bilde)

Alle delene som er merket med rød sirkel skal byttes og særlig nr 10, ellers kan kjedestrammeren 11 slites unormalt mye og fort. Det er et stempel inn i bolten som virker på oljetrykk. Den kan slite skjevt hvis tapp nr 10 er slitt. På min var det ovalt.

Hadde vært fint å sett på fakturaen din for å se hva de har byttet.

Jeg kan tenke meg at verkstedet ikke har peiling på denne motoren. Det er 8 merker som må stilles riktig, inkludert reimskiva ved bytte av begge kjedene med sylinder nr 1 på topp. Var han klar over det? Fort gjort å bomme her. Etter montering skal motoren dreies for hånd for å sikre seg at alle merkene stemmer når nr 1 er på topp.

På de bildene er det duplex kjede øverst som vises men hvis du har 1997 eller nyere brukes det simplex kjede.

 

 

 

Du kan gjerne se kvitteringen på arbeidet, men det står ingen delenummer. Men utifra den kvitteringen er det bare byttet: 2 stk kjeder...kr 670 x 2

3 stk strammere...kr 798

2 stk skinner...kr 224

 

Hva han har vært klar over eller ikke er jo vanskelig og utale seg om, men kan jo virke som om de har påtatt seg en jobb de ikke har så god peiling på.

Skal jeg sende deg bilde av kvitteringen?

Lenke til kommentar

Her ser du låsepinnen til strammeren til den nederste kjeden som må fjernes etter montering.(andre bilde)

Alle delene som er merket med rød sirkel skal byttes og særlig nr 10, ellers kan kjedestrammeren 11 slites unormalt mye og fort. Det er et stempel inn i bolten som virker på oljetrykk. Den kan slite skjevt hvis tapp nr 10 er slitt. På min var det ovalt.

Hadde vært fint å sett på fakturaen din for å se hva de har byttet.

Jeg kan tenke meg at verkstedet ikke har peiling på denne motoren. Det er 8 merker som må stilles riktig, inkludert reimskiva ved bytte av begge kjedene med sylinder nr 1 på topp. Var han klar over det? Fort gjort å bomme her. Etter montering skal motoren dreies for hånd for å sikre seg at alle merkene stemmer når nr 1 er på topp.

På de bildene er det duplex kjede øverst som vises men hvis du har 1997 eller nyere brukes det simplex kjede.

 

 

Du kan se kvitteringen, men det står ingen delenummer på den.

Det som jeg kan se er byttet er: 2 stk kjeder...kr 1340

3 stk strammere...kr 1132

2 stk skinner...kr 224

 

Visst du vil, kan jeg jo sende deg kopi av kvitteringen uansett da?

 

Hva de har vært klar over er ikke godt og si, men kan virke som om de har påtatt seg en jobb de egentlig ikke har noe særlig kompetanse for.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...