Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den Kalde Krigen - Prøvemuntlig


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp angående "Den Kalde Krigen" prøvemuntlig. Fikk den oppgaven i dag og skal ha prøvemuntlig på onsdag.

 

Jeg skal ha en presentasjon i 10 minutter, og da er det ikke like lett å få med seg alt. Har prøvd å lage en liste over mulige ting å snakke om.

  • Hvorfor ble forholdet mellom USA og Sovjetunionen så dårlig?
  • Jalta- konferansen/avtalen
  • Ulike ideologier og økonomisk tankegang
  • Marshallhjelpen
  • Trumandoktrinen
  • Berlinblokkaden
  • NATO
  • Warzawapakten
  • Cubakrisen
  • Korea-krigen
  • Romkappløpet
  • Våpenkappløpet
  • Jernteppet
  • Dominoteorien
  • FN

Osv.osv.

Hva bør vekk og hva bør jeg ha med. Har bare 10 minutter, og det blir vanskelig å få med alt. Kompetansemålet er å formulere årsaker og konsekvenser av konflikten. Har ikke lyst til å ha med alt unødvendig.

 

Hva er det viktigste å ha med, hovedpunkter?

Endret av Hdktxd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det først viktig å dra frem enkle hovedtrekk som hva, hvem, hvor, når og hvorfor(årsak), og altså som kompetansemålene sier, hva var årsakene til "krigen", og hva var/er resultatene/konsekvensene av konflikten. Hovedfokuset må ligge på kompetansemålene.

 

10 minutter på et så omfattende tema er ikke mye, derfor viktig å holde deg til tema. En kort introduksjon er uansett viktig.

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke nok kompetanse til å tørre å foreslå hva som bør vekk/med, men i min prøvemuntlig fikk vi kritikk om at vi ikke tok nok tak i "hva er krig", håper dette muligens hjelper, men det kan være forskjell mellom sensorer og, + dette er noen år siden nå.

 

Godt forslag. Kan gjerne starte fremføringen med å definere hva kald krig er, før jeg går videre med resten :)

Lenke til kommentar

Her er det først viktig å dra frem enkle hovedtrekk som hva, hvem, hvor, når og hvorfor(årsak), og altså som kompetansemålene sier, hva var årsakene til "krigen", og hva var/er resultatene/konsekvensene av konflikten. Hovedfokuset må ligge på kompetansemålene.

 

10 minutter på et så omfattende tema er ikke mye, derfor viktig å holde deg til tema. En kort introduksjon er uansett viktig.

 

Tusen takk for bra svar, hjalp meg mye. Problemet mitt nå er å finne gode kilder om årsaker og konsekvenser.

Lenke til kommentar

Er litt vanskelig å finne ut hva som er årsakene og konsekvenser. Er så mange sider som har forskjellige årsaker og konsekvenser. Noen som vet om noen vesentlige årsaker eller konsekvenser, eller vet hvor jeg kan finne ut mer om det? Har foreløpig bare ulike ideologier som årsak. Noen flere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...