Gå til innhold

[Løst] Lenovo ThinkPad med innebygd 3G og Telenor SIM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du har installert driverne så vil du bare få en mobil bredbåndsforbindelse sammen med trådløse nettverk som du kan trykke koble til på - du trenger ikke gjøre noe annet enn å putte inn sim-kortet. (se bilde)

 

Hmm... Jeg har lagt inn driverene for kortet (Ericsson F3507g Mobile Broadband Minicard Network Adapter) og slått på WWAN (Fn+F5) men det kommer ikke opp noe som helst annet enn tilgjengelig WLAN tilgangspunkt. Jeg la akkurat merke til at WWAN-lampen på maskinen ikke lyser, og den står som avslått hvis jeg går ut og inn igjen med Fn+F5. Kan virke som om noe er galt med adapteret kanskje?

Lenke til kommentar

Hmm... Jeg har lagt inn driverene for kortet (Ericsson F3507g Mobile Broadband Minicard Network Adapter) og slått på WWAN (Fn+F5) men det kommer ikke opp noe som helst annet enn tilgjengelig WLAN tilgangspunkt. Jeg la akkurat merke til at WWAN-lampen på maskinen ikke lyser, og den står som avslått hvis jeg går ut og inn igjen med Fn+F5. Kan virke som om noe er galt med adapteret kanskje?

 

Alt er mulig, men det er jo ikke akkurat vanlig. - Du har ikke noe uten drivere i enhetsbehandling?

Har F5521 nå så husker ikke om dette var annerledes på F3507, men sjekk enhetsbehandling og at du har en mobil bredbåndsforbindelse i nettverkstilkoblinger. (Har du windows 7 forresten? mener å huske man måtte legge til bredbåndsforbindelsen manuelt som en oppringt tilkobling i vista og tidligere)

Lenke til kommentar

kjetilkl har rett, du må legge til tilkoblingen manuelt.

 

Jeg har bare brukt mobiltelefoner og USB dongles, og det sammen med netcom, men jeg regner med at det er mye den samme prosedyren for Telenor.

 

Det første du gjør er som kjetil sier, å sjekke om du finner adapteren under "Modemer" i enhetsbehandling. (på Win7 høyreklikker du på "Datamaskin" og velger "Egenskaper", og går til Enhetsbehandling)

Se at modemet står listet der uten problemer.

 

Hvis modemet er der og ser bra ut, blir det neste å legge til tilkoblingen.

 

Gå til nettverks- og delingssenter, og velg "Konfigurer en ny tilkobling eller nytt nettverk"

 

I alternativene som kommer opp, velger du "Konfigurer en ekstern tilkobling"

Du må da skrive inn

*99#

som telefonnummer. brukernavn og passord lar du stå tomt.

Navn på tilkobling er valgfritt, kall den gjerne "Telenor 3G". Trykk koble til, og se om det fungerer.

 

Hvis det fungerer, så skal ting være i orden, hvis ikke så må du legge inn APN-navn.

 

Gå da tilbake til enhetsbehandling, finn modemet, høyreklikk og velg "egenskaper"

 

Trykk på "Avansert"-fanen oppe, og i feltet for "Ekstra initialiseringskommandoer", skriver du:

+CDGCONT=1,"IP","telenor"

 

Edit: Hvis det ikke fungerer, forsøk også med

AT+CDGCONT=1,"IP","telenor"

 

Når dette er gjort, skal det være mulig å komme på nett fra samme liste som du bruker for å finne trådløse nett

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Det viste seg at driverene for kortet var feil, selv om det ikke så slik ut i enhetsbehandlingen. Jeg fant ikke oppdaterte drivere på hjemmesiden til Lenovo, men etter at jeg kjørte Lenovo System Update, så ble riktige drivere til WWAN-kortet lagt inn. Med korrekte drivere var det bare å legge inn PIN og jeg var online :-)

 

Tusen takk for hjelpen til kjetilkl og Scriptgutten :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...