Gå til innhold

[Løst] Anskaffelse av raid kontroller


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri kunnet raid så jeg leser litt her og der om det og mener jeg kom over en tråd der noen skrev at å bruke software raid bruker en del av din cpu.

Siden jeg ikke vet hva han da mener lurer jeg på hvor mye er det 8 hdd's vil bruke av en cpu? Og er IBM ServeRAID M1015 ett kort som er noe poeng i å skaffe meg. Vil bare nevne at jeg har ingen planer om å bruke noe særlig med penger på ett kontroll kort sånn at ingen kommer med forslag på kort til fler tusen. Jeg skal bare ha min gamle pc til server så billig som mulig men vil jo ikke sitte med en server som ikke klarer noe. Forslå gjerne andre hardware raid kontrollere men tenk billig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU bruken til å kalkulere raid parity er tilnærma null.

Idag så er det bare hardware raid med BBU og RAM som read/write cache som slår software raid. Men ytelsen ved raid5 eller 6 blir uansett minimalt betre med hardware raid.

 

Ein billig og bra kontroller idag er og ASMedia1061, men den har bare 2 porter.

Lenke til kommentar

CPU bruken til å kalkulere raid parity er tilnærma null.

Idag så er det bare hardware raid med BBU og RAM som read/write cache som slår software raid. Men ytelsen ved raid5 eller 6 blir uansett minimalt betre med hardware raid.

 

Ein billig og bra kontroller idag er og ASMedia1061, men den har bare 2 porter.

Takker for input. Så da er det jo egentlig ikke noe poeng for meg å tenke på en kontroller før jeg lager meg en ordentlig server om noen år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...