Gå til innhold

Ulike sikkerhetsprofiler basert på trådløst nettverk/manuell bryter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en bærbar datamaskin. Jeg jobber på den hjemmefra, fra lesesalen og på toget.

 

Hjemmet er jeg ikke redd for tyveri og ønsker ikke å bruke passord av noe slag. På lesesalen og på toget er det derimot anderledes.

 

På min android blir jeg bedt om passord forutsatt av at telefonen ikke er logget på det trådløse nettverket hjemme.

 

Finnes et lignende system for bærbare datamaskiner? Altså at ulike sikkerhetsprofiler trigges av trådløse nettverk evt andre ting? Ff eks at skjermsparer med passord aktiveres/deaktiveres evt nøkkel til et krypteringspragram kan være trådløst nett eller noe annet som automatisk låser opp den den krypterte mappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hai,

 

når pcen tilkobles til et nytt trådløs nettverk blir du spurt om dette er et offentlig, nettverk på arbeid eller privat nettverk:

 

 

 

Det finnes fire nettverksplasseringer:


  • Velg Hjemmenettverk for hjemmenettverk eller når du vet du kan stole på menneskene og enhetene på nettverket. Datamaskiner på et hjemmenettverk kan tilhøre en hjemmegruppe. Nettverksgjenkjenning er påslått for hjemmenettverk. Dette gjør deg i stand til å se andre datamaskiner og enheter på nettverket, og det lar andre nettverksbrukere se datamaskinen din. Hvis du vil ha mer informasjon, se Hva er nettverksgjenkjenning?

  • Velg Arbeidsnettverk for små kontorer eller andre nettverk på arbeidsplassen. Nettverksgjenkjenning, som gjør deg i stand til å se andre datamaskiner og enheter på et nettverk og lar andre nettverksbrukere se datamaskinen din, er påslått som standard, men du kan ikke opprette eller bli med i en hjemmegruppe. Hvis du vil ha mer informasjon, se Hva er nettverksgjenkjenning?

  • Velg Offentlig nettverk for nettverk på offentlige steder (for eksempel kaféer eller flyplasser). Denne plasseringen er utformet for å hindre at datamaskinen din er synlig for andre datamaskiner rundt deg, og for å bidra til å beskytte den mot skadelig programvare fra Internett. Hjemmegruppe er ikke tilgjengelig på offentlige nettverk, og nettverksgjenkjenning er slått av. Du bør også bruke dette alternativet hvis du er koblet direkte til internett uten at du bruker en ruter, eller hvis du har en mobil bredbåndstilkobling.

Sitat fra Windows Help funksjonen.

 

Du kan konfigurere nettverksinstillinger på PCen gjennom: Nettverk og internet > Nettverks- og delingscenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...