Gå til innhold

Hvilket minnesett bør jeg gå for? 4x4gb eller 2x8gb?


Nessi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på utkikk etter nye minnebrikker.

 

Fra før har jeg noen eldre 6gb kit. Som sikkert er gode nok, men føler det er på tide å oppgradere til 16gb.

 

Skal bestille SSD harddisk på deal.no, og tenker å bestille med minnebrikkene der i fra.

 

Har også funnet noen minnebrikker som sikkert duger.

 

De selger både 4x4gb kit og 2x8gbkit. Det blir 100kr billigere om man bare bestiller 2x8gb (698kr for kittet) og 749kr for 4x4gb kittet.

 

Det jeg lurer på om det er noen forskjell på ytelse om man kjører 4 minnebrikker eller 2 minnebrikker.

 

Linker til minnebrikkene:

 

4x4gb:

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=CMZ16GX3M4A1600C9

 

 

2x8gb:

 

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=CMZ16GX3M2A1600C10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, gå for 2 x 8 GB. Noen hovedkort liker dette bedre. Å ha 4 moduler gir ingen ytelsesgevinst (heller omvendt). I tillegg har du muligheten til å oppgradere senere. 8 GB-moduler er også mer attraktivt på bruktmarked i framtiden.

 

Vil også nevne Crucial Ballistix Tactical 1600 CL8 2 x 8 GB. Ville vurdert disse. De er lave (kompatibelhet med CPU-kjøler), de klokker bra, bra kvalitet og er billige. De koster litt mer, men er spesifisert til CL8. Minnemodulene du linker til er spesifisert til CL10, dette er ofte en indikasjon på kvaliteten og chip-ene som er brukt.

 

 

En ting til, når du installerer modulene så må du huske å sjekke i BIOS om instillingene er rett (tilsvarer det som står på pakken). Hovedkortet bestemmer instillingene, og setter ofte lavere (1333 MHz). Dette gjør den for å sikre kompatibelhet.

 

Du må også sette SATA-sporet som SSD-en er i til AHCI før du installerer OS. Hvis du cloner en HDD så må du ikke endre disse instillingene, men det går an å installere AHCI-drivere etter at du har instllert OS. Det er bare mer tungvindt.

 

Har du andre spørsmål så fyr på.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Takker Stian, fin informasjon, hadde jeg sett infoen om brikkene litt før ville jeg ha gått for de du linket til, pga størrelsen, de brikkene jeg har nå stikker litt over cpu kjøleren, (blokkerer ca 1/5 del av vifta).

 

Har aldri installert en SSD disk før, det blir vel gjort i morgen tenker jeg.

 

regner med de nye jeg har kjøpt er ikke like høye, men vil fortsatt blokkere litt.

 

Uansett så skal jeg om noen uker få Corsair H60 av min pappa, siden han ikke bruker den.

Lenke til kommentar

Takker Stian, fin informasjon, hadde jeg sett infoen om brikkene litt før ville jeg ha gått for de du linket til, pga størrelsen, de brikkene jeg har nå stikker litt over cpu kjøleren, (blokkerer ca 1/5 del av vifta).

 

Har aldri installert en SSD disk før, det blir vel gjort i morgen tenker jeg.

 

regner med de nye jeg har kjøpt er ikke like høye, men vil fortsatt blokkere litt.

 

Uansett så skal jeg om noen uker få Corsair H60 av min pappa, siden han ikke bruker den.

Det var synd, får håpe du blir fornøyd med det andre minnet da. :)

 

Skal du installere operativsystem på nytt også, eller kloner (kopierer) du en annen systemdisk?

Lenke til kommentar

Skal installere operativssystem på nytt ja :)

Men er det bare til å endre til AHCI og begynne installasjonen. AHCI-driverene installeres sammen med Windows-installasjonen, driveren blir hoppet over hvis du bruker IDE-modus. AHCI aktiverer ekstrafunksjoner som Trim, som er veldig nyttig. :)

 

Rart at ikke nysgjerrigheten kom før, men hvilken SSD er det du har kjøpt deg?! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...