Gå til innhold

IKT servicefag - > videre studier


Dapp47

Anbefalte innlegg

Heisann!

Går fortiden IKT servicefag og har nå søkt 2 år lære. Planen har hele tiden vært å fullføre disse 2 årene for så å gå Y-veien. Ble litt i tvil nå om det faktisk går å gå direkte ut i Y-veien etter fagbrevet men virket som det skulle gå greit etter litt research. Noen som kan bekrefte dette?

Lurer på ganske mye egentlig da jeg ikke helt vet hva jeg vil bli enda.

Noen som har noen følgende utdannings tips utifra hva jeg går nå? Vil veldig gjerne Offshore og drive med PC. - Samtidig vil jeg slippe påbyggs året så føler Y-veien er veien for meg. Jeg kan gjerne ta mange forskjellige kurs for og komme meg til målet, men vil helst slippe påbygg året.

Håper på mange forskjellige svar som kan gi meg muligheter da jeg er veldig usikker på veien videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg avsluttet læreperioden i 09 (dog driftsoperatør, men stort sett samme) fikk jeg i samme periode et Y-veihefte i posten. Det var bare 2-3 høyskoler i den tiden som tilbydde Y-vei bl.a. Narvik og noe sørafor.

 

Fordelen med Y-vei er helt klart at hvis du skal søke utdanning hvor Y-vei omfatter, så slipper du påbygningsåret og istedet bruker to måneder før ordinær skoleoppstart til å komme i gang. Ulempen er at Y-veisfagene er (var, i det minste) få, og kun tilbys av enkelte skoler.

 

Personlig syns jeg påbygningsåret gir deg mer tilbake, for med generell studiekompetanse står du fritt til å søke på nesten hva du vil og hvilken skole du vil. I tillegg får du fritak i et par fag som du hadde på IKT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...