Gå til innhold

Problem med hjemmenett med 2 routere


Anbefalte innlegg

Hei, dette blir et relativt innviklet spørsmål.

Jeg flyttet til ny hybel forrige høst, der utleier + familie bor i etasjene over.

Nettverket har vært relativt ustabilt helt siden da. Jeg faller ikke ut av selve routeren men får opp "ingen internett tilgang".

Og dette kan vare i flere dager.Hyppigheten på dette variere VELDIG.

 

Har nå vært oppe å sett på hvilket oppsett de har.

Det er et oppsett med:

2 routere, et fra telenor zyxel p2812 og en d-link dir-615 b2. (Det trengs 2 routere pga størrelsen på huset.)

Og en ip-telefon.

 

Så til koblingen.

 

Zyxel routeren står oppe der dsl-koblingen kommer ut. telefon er koblet normalt.

Men cat-kabelen som går fra router 1 til router 2 står i "ethernet port 1" og ikke i "WAN".

Denne er igjen koblet til en overgang fra d-link routeren slik at det går gjennom strømnettet og ned i etasjen under der d-link routeren står.

Den kabelen er igjen koblet inn i "WAN" porten på d-link routeren.

Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor nettet fungerer delvis når begge routerene står i orginalt oppsett og ingen DHCP-funksjon e.l er slått av på noen.

 

Zyxel routeren har ip: 10.0.0.138

Har prøvd å koblet om slik at d-link routeren bare blir en "signalforsterker"

Da flyttet jeg kabelen som sto i "ethernet port 1" til "WAN" porten på zyxel routeren.

Så flyttet jeg kabelen som sto i "WAN" til "ethernet port 1" på d-link routeren.

Slo av DHCP-funksjonen på d-link routeren og endret ip til 10.0.0.139 og prøvde nettet, fungerte ikke. Prøvde å endre til 10.0.0.2, fungerte heller ikke.

 

Har lite erfaring med multifunksjon routere og zyxel/telenor generelt. Har hørt at om man prøver å bridge zyxel routeren så slutter telefonen å fungere.

Så jeg lurer på hva som er galt med oppsettet og hvorfor disse feilene skjer?

 

Har lagt ved noen bilder som viser ip-oppsett slik det er nå.

 

På forhånd takk for hjelpen.

post-295807-0-24786000-1362426585_thumb.png

post-295807-0-90981900-1362426591_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Gjør slik, så virker det:

 

La Zyxel være router (ikke bridge).

ADSL-linje fra veggen -> inn i Zyxel (tror inngangen heter "DSL").

Ethernet port på Zyxel (samma hvilket nr) -> Ethernet port på Dlink (samme hviket nr).

Slå av NAT, all form for routing og DHCP på Dlink.

 

Dette gjør at dlinken bare blir et rent akksesspunkt, tilkoblet eksisterende nett hos Zyxel.

 

 

Ekstra info hvis du er interessert:

  • WAN er "internett-inngang" på routere. Derfor er den ikke i bruk på Zyxelen når man skal koble den til en annen router. "DSL" brukes for øvrig i stedet for WAN på telenor-routeren, fordi den også er et modem.
  • Du kunne koblet kabelen inn i WAN på dlinken i stedet for "ethernet" hvis det er enkelt å gjøre WAN til en "vanlig" ethernet-port. Men det har ikke noe å si, så bare bruk "ethernet" for å være sikker/slippe å stresse.
  • To DHCP-servere på samme nett blir krøll, og er med på å gjøre nettet ustabilt.
  • Ethernet over strømnettet er av erfaring ofte ustabilt.

Lykke til :)

Endret av reminett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...