Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Grafikkort/Skjermkort fungerer ikke? Skjermen flimrer.


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Hadde bestilt meg ny PC fra Komplett, som kom igår.

Denne var da bygd av komplett og jeg trodde alt skulle gå fint.

 

Jeg lastet ned driverene til alt sammen, da var jeg koblet til en gammel pc skjerm med VGA kabel.

 

MEN når jeg lastet ned driverene til skjermkortet mitt (XFX Radeon HD 7950 3GB) så startet skjermen å "flimre".

Jeg tenkte at jeg kunne teste den med HDMI kabel til TV'en min som er der jeg egentlig skal bruke PC'en.

 

Da kom det ikke bilde. Ingen signal stod det, og ledningene var helt i og jeg var på riktig "source".

 

Har prøvd allslags drivere, har satt skjermkortet i andre "plasser" i kabinettet og jeg har reinstallert Windows 7.

 

Nå tigger jeg om hjelp, dette er ekstremt irriterende.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen som har rapportert at 7950 leser av feil hz på skjermen de bruker, noe som gir flimring. Sjekk om hzen kortet sender ut er riktig for din skjerm. Dette sjekker du ved å åpne CCC og så gå til "Mine VGA/DVI/Digitale Skjermer" og velg Egenskaper.

 

Er også en mulighet for at kortet er ustabilt med den klokkefrekvensen XFX har satt det til. Dette kan sjekkes ved å senke klokkehastigheten noe. Hvis dette fikser problemene burde det være en enkel reklamasjonssak. Kortet kan fint virke ved lavere frekvens, men det vil gi noe lavere ytelse. Klokking av skjermkortet er utenfor mitt komfort område så jeg lar noen andre forklare fremgangsmåte for dette hvis de snubler over tråden.

 

En mulighet er også at kortet er defekt.

 

EDIT: Endre hz er ikke like enkelt med HDMI og muligens DVI (Bruker bare HDMI og VGA på min setup). Fant en som hadde lagt ut fremgangsmåten for hvordan han hadde endret dette.

 

Legger ved hele posten om hvordan han fikset sitt problem med flimring.

 

 

Ok Guys, Im going to be updating how I fixed the issue for those that read, My monitor is a 1080p 75hz monitor, even though I KNOW its 60hz The Catalyst ( CCC )

Program ( EIED ) Was telling me it was 75hz. So I manually set it to 60hz and everything appeared fine. However the flickers started,

I donwloaded software called Radeon Pro and created a new profile.

I click add new profile, when to the ATI folder and added it. Forced the settings I wanted like in CCC and disabled overdrive ( It still downclocks which is nice )

however this is just personal taste, what actually solved the issue was there was an option to manually force a refresh rate of 60Hz.

All I do now is run the profile just to make sure each time ( Im sure its auto anyway) and the flicker has stopped. The reason I believe the issue was happening was my FPS were going past 75, then down to 50 quickly in fast games like SC2 and LoL and the flicker happened. So the refresh rates were getting confused even though it said 60hz in CCC and I tried Vsync.

ALSO!

Coinciding with the fix I also set my games to borederless at the same time of doing the fix mentioned above so that may be the fix or the RadeonPro thing. Yet to test it fullscreen so try that.

 

Authough forcing 2d clocks didnt work for me, here is how to do it.

Open CCC, top left make a new profile, Close CCC.

Enable Hidden folders ( Search folder options )

The go to Your name on your PC -

APP Data

LOCAL

ATI

and go to your new Profile

EDIT IN NOTEPAD

 

and look for

<Property name="Want_0" value="30000" />

<Property name="Want_1" value="80000" />

</Feature>

<Feature name="PowerControl_PCI_VEN_1002&DEV_679A&SUBSYS_27601462&REV_00_4&BAB4994&0&0008A">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="MemoryClockTarget_PCI_VEN_1002&DEV_679A&SUBSYS_27601462&REV_00_4&BAB4994&0&0008A">

<Property name="Want_0" value="15000" />

 

Now look for this

Now the 30000

and 15000 part are your idle clock speeds, just raise them or make them match your cards default clock speeds,

Like so

 

<Property name="Want_0" value="80000" />

<Property name="Want_1" value="80000" />

 

now this didnt work for me as my above method did, but it may work for some,

remember though this means your card with be a little bit hotter ( didnt happen to me in testing though )

 

You can also raise the two voltages to stay the same.

But again the above RadeonPro methode worked for me.

 

 

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Er noen som har rapportert at 7950 leser av feil hz på skjermen de bruker, noe som gir flimring. Sjekk om hzen kortet sender ut er riktig for din skjerm. Dette sjekker du ved å åpne CCC og så gå til "Mine VGA/DVI/Digitale Skjermer" og velg Egenskaper.

 

Er også en mulighet for at kortet er ustabilt med den klokkefrekvensen XFX har satt det til. Dette kan sjekkes ved å senke klokkehastigheten noe. Hvis dette fikser problemene burde det være en enkel reklamasjonssak. Kortet kan fint virke ved lavere frekvens, men det vil gi noe lavere ytelse. Klokking av skjermkortet er utenfor mitt komfort område så jeg lar noen andre forklare fremgangsmåte for dette hvis de snubler over tråden.

 

En mulighet er også at kortet er defekt.

 

EDIT: Endre hz er ikke like enkelt med HDMI og muligens DVI (Bruker bare HDMI og VGA på min setup). Fant en som hadde lagt ut fremgangsmåten for hvordan han hadde endret dette.

 

Legger ved hele posten om hvordan han fikset sitt problem med flimring.

 

 

Ok Guys, Im going to be updating how I fixed the issue for those that read, My monitor is a 1080p 75hz monitor, even though I KNOW its 60hz The Catalyst ( CCC )

Program ( EIED ) Was telling me it was 75hz. So I manually set it to 60hz and everything appeared fine. However the flickers started,

I donwloaded software called Radeon Pro and created a new profile.

I click add new profile, when to the ATI folder and added it. Forced the settings I wanted like in CCC and disabled overdrive ( It still downclocks which is nice )

however this is just personal taste, what actually solved the issue was there was an option to manually force a refresh rate of 60Hz.

All I do now is run the profile just to make sure each time ( Im sure its auto anyway) and the flicker has stopped. The reason I believe the issue was happening was my FPS were going past 75, then down to 50 quickly in fast games like SC2 and LoL and the flicker happened. So the refresh rates were getting confused even though it said 60hz in CCC and I tried Vsync.

ALSO!

Coinciding with the fix I also set my games to borederless at the same time of doing the fix mentioned above so that may be the fix or the RadeonPro thing. Yet to test it fullscreen so try that.

 

Authough forcing 2d clocks didnt work for me, here is how to do it.

Open CCC, top left make a new profile, Close CCC.

Enable Hidden folders ( Search folder options )

The go to Your name on your PC -

APP Data

LOCAL

ATI

and go to your new Profile

EDIT IN NOTEPAD

 

and look for

<Property name="Want_0" value="30000" />

<Property name="Want_1" value="80000" />

</Feature>

<Feature name="PowerControl_PCI_VEN_1002&amp;DEV_679A&amp;SUBSYS_27601462&amp;REV_00_4&amp;BAB4994&amp;0&amp;0008A">

<Property name="Want" value="0" />

</Feature>

<Feature name="MemoryClockTarget_PCI_VEN_1002&amp;DEV_679A&amp;SUBSYS_27601462&amp;REV_00_4&amp;BAB4994&amp;0&amp;0008A">

<Property name="Want_0" value="15000" />

 

Now look for this

Now the 30000

and 15000 part are your idle clock speeds, just raise them or make them match your cards default clock speeds,

Like so

 

<Property name="Want_0" value="80000" />

<Property name="Want_1" value="80000" />

 

now this didnt work for me as my above method did, but it may work for some,

remember though this means your card with be a little bit hotter ( didnt happen to me in testing though )

 

You can also raise the two voltages to stay the same.

But again the above RadeonPro methode worked for me.

 

 

 

Tusen takk for svar, dette skal prøves imorgen.

Visst det ikke funker, så sender jeg bare inn til Komplett igjen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...