Gå til innhold

Forstørrelser av foto - Hvilket materiale?


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Når en skal forstørre bilder, hvilket materiale er best - hvis formålet er å stille det ut? :)

 

Jeg hadde tenkt å bestille fra Japan Photo, hvor det står mellom:

- Lerret

- Skumplate

- Aluminium

 

(- Akryl/galleri print er også et alternativ, men det synes jeg blir for glossy)

 

Det for øyeblikket har 25% rabatt på fotolerret, men problemet er at man mister noen cm. av bildet fordi det brettes i kantene.

 

Bildekvaliteten virker som det er det samme, men jeg lurer på hva en proff fotograf ville valgt, om han/hun skulle stilt ut sine bilder og eventuelt solgt de i tillegg.

 

 

Setter pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig liker jeg skumplater, siden de er veldig håndterbare og greie. De kan festes med borrelås, så da sparer man litt penger og innsats på monteringsfronten. Hvis det er aktuelt å få utskriftene på mer spesielle materialer, som aluminium, synes jeg det avhenger veldig av motivet. Kanskje du kunne lasta opp et av de aktuelle bildene så vi kunne sett litt på det? Galleriprint kan være veldig kult, men det krever at utstillingslokalet er riktig lyssatt, hvis ikke blir blankheten veldig påtrengende og distraherende. Lerret kan jeg generelt styre min entusiasme for, men det kan sikkert fungere hvis det gjøres veldig riktig.

 

Bildekvaliteten virker som det er det samme, men jeg lurer på hva en proff fotograf ville valgt, om han/hun skulle stilt ut sine bilder og eventuelt solgt de i tillegg.

Face-mount C-print. Kjemisk fremkalt fotopapir montert mellom to akrylglassplater med slipte kanter. Det gir en helt fantastisk dybde og tredimensjonalitet. FotoPhono Imaging på Alna kan lage sånt, men det er ikke direkte billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg skumplater, siden de er veldig håndterbare og greie. De kan festes med borrelås, så da sparer man litt penger og innsats på monteringsfronten. Hvis det er aktuelt å få utskriftene på mer spesielle materialer, som aluminium, synes jeg det avhenger veldig av motivet. Kanskje du kunne lasta opp et av de aktuelle bildene så vi kunne sett litt på det? Galleriprint kan være veldig kult, men det krever at utstillingslokalet er riktig lyssatt, hvis ikke blir blankheten veldig påtrengende og distraherende. Lerret kan jeg generelt styre min entusiasme for, men det kan sikkert fungere hvis det gjøres veldig riktig.

 

 

Face-mount C-print. Kjemisk fremkalt fotopapir montert mellom to akrylglassplater med slipte kanter. Det gir en helt fantastisk dybde og tredimensjonalitet. FotoPhono Imaging på Alna kan lage sånt, men det er ikke direkte billig.

 

 

Tusen takk for informativt og utfyllende svar! Jeg tror jeg går for skumplate :)

 

Jeg har nettopp vært i Japan, og tatt en god del bilder jeg er ganske fornøyd med, så når jeg får tid kan jeg sikkert laste opp noen på Flickr og vise dele med de som er interesserte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...