Gå til innhold

Tegn på ustabilt modem?


Anbefalte innlegg

Ser at telenor bredbånds-modemet mitt til stadighet får tildelt ny (ytre) ip-adresse (minst en gang i døgnet). Er dette et tegn på at modemet ikke er stabilt og resetter seg selv?

Trodde ikke man fikk ny adresse uten at modemet frivillig eller ufrivillig resatte seg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor gir kunder ny IP regelmessig, du har en dynamisk IP :)

Les mer: http://whatismyipadd.../dynamic-static

 

The biggest advantages of Dynamic IP Addressing are less security risk as the computer is assigned a new IP address each time the customer logs on [...]

Hver gang du logger på er hver gang modemet logger på. Dvs. har du det på 24/7, som de fleste har, så er det liten grunn til at du hele tiden skal få tildelt ny IP-adresse. Det kan hende at Telenor gjør dette allikevel, men hverken Get eller Canal Digital gir ut nye IP-adresser jevnlig ved mindre du mister tilkoblingen.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Alle kan ta feil. Da lærte jeg noe nytt selv. La ihvertfall til en sikker kilde så TS fikk svar, takk :)

 

(Altså, at det er modemet og ikke Telenor som gir deg ny IP.. Iblandt jeg får ny offentlig IP.. Har jeg skjønt dette rett, at det altså er modemet som lager en ny offentlig IP?)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Alle kan ta feil. Da lærte jeg noe nytt selv. La ihvertfall til en sikker kilde så TS fikk svar, takk :)

Hehe, selvfølgelig ikke noe stort problem :)

 

(Altså, at det er modemet og ikke Telenor som gir deg ny IP.. Iblandt jeg får ny offentlig IP.. Har jeg skjønt dette rett, at det altså er modemet som lager en ny offentlig IP?)

Ikke helt. Når modemet ditt mister tilkoblingen vil den automatisk få tildelt ny IP-adresse av din internettleverandør. Modemet "lager" ingen IP-adresse. Leverandøren har tilgang til en mengde IP-adresser, tildelt av IANA (en del av ICANN). Eksempelvis har Get 84.208.0.0 til 84.215.255.0

 

Du kan derfor få forskjellig ip-adresse om du mister tilkoblingen, eller leverandøren din eksplisitt kontakter modemet ditt og tildeler den ett nytt. Jeg ser ikke helt hvorfor sistnevnte skulle skje, men jeg har liten erfaring med Telenor. Generelt sett er det å få ny IP-adresse ofte et tegn på problemer med modemet i alle fall! :)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Du skal kun få tildelt ny IP ved restart av modem. Om du ikke har undersøkt detenda ville jeg tatt en telefon og sjekket stabiliteten.

 

Telenor tilbyr forøvrig ikke fast IP til privatkunder, så da er det i så fall bedriftsabonnement du har, Sverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...