Gå til innhold

Hvordan repetere alle realfag i grunnskolen og vgs på ett år? Vurderer siv.ing. fysikk/matematikk på NTNU


Oval

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en student som vurderer å begynne på siv.ing.fysmat NTNU til høsten. Har alle formelle krav i orden, men begynner å bli en del år siden jeg holdt på med realfag (over to år). Fikk gode karakterer i det på videregående, men har glemt en god del - iallfall føles det sånn ut og føler jeg må ha en grundig oppfriskning før jeg gir meg ut på noe så hardt som fysmat.

 

Er det noen som har erfaring med å begynne på siv.ing. etter et lengre avbrekk fra realfag?

 

Det jeg tenker er å bruke ett år på å gjennomgå all matematikk og fysikk på grunnskolen og vgs, og kanskje litt naturvitenskap. Er dette overambisiøst tror dere? Noen som har vært gjennom det samme som har tips til hvordan man kan gjøre dette mest effektivt og læringsrikt? Selvstudium med Khan?

 

Jeg tror jeg har nok disiplin til å lære meg rammeverket hjemme på hybelen, men føler jeg har best faglig utbytte når jeg har andre å diskutere med. Er det noen miljøer i Trondheim med mulighet for å diskutere matematikk, fysikk og naturvitenskap for de formål jeg beskriver her? Evt. noen engelskspråklige program i utlandet?

 

Savner matte og fysikk inderlig og lengter etter å begi meg innpå dette igjen, så setter svært stor pris på all hjelp/råd som kan hjelpe meg å legge grunnlaget som er nødvendig:)

 

Tusen takk!

 

- A.L.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir gjennomført oppfriskningskurs i matematikk før studiestart ved NTNU, og det er flere som har hatt litt mellom vgs og høyere studie.

Her finner du oppgaver/øvinger/prøver fra dette kurset i fjor.

 

Hei!

 

Tusen takk for link :)

 

Har visst om forkurset NTNU tilbyr i matematikk og kjemi, men er bortreist i sommer og synes for å være ærlig de to forkursene høres lite ut for å kunne ha repetert nok til å begynne på siv.ing.?

 

Er det noen som har erfaring med å begynne på siv.ing. etter et lengre avbrekk fra realfag? Hvordan synes dere forkurset hjalp dere? Synes dere det var nok repetisjon?

 

Jeg er redd for at jeg har glemt for mye av realfagene til å hente meg inn ved disse forkursene. Noen tips? Har ikke lyst til å stryke i alle fagene førsteåret heller ...:)

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv et avbrekk på ett år før jeg begynte. Du kommer uansett til å lære derivasjon, integrasjon, vektorregning etc fra grunnen av i matte 1-3, så det går nok fint. Mekanisk fysikk (første fysikkfaget) starter med de samme enkle greiene som i fysikken på videregående. Den store forskjellen er at man gjør det mer skikkelig og holder et høyere tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde selv et avbrekk på ett år før jeg begynte. Du kommer uansett til å lære derivasjon, integrasjon, vektorregning etc fra grunnen av i matte 1-3, så det går nok fint. Mekanisk fysikk (første fysikkfaget) starter med de samme enkle greiene som i fysikken på videregående. Den store forskjellen er at man gjør det mer skikkelig og holder et høyere tempo.

 

Føler du det går mest på arbeidsevne og anlegg for realfag enn på hva man husker av det man har lært tidligere? Synes det virker litt rart at man kan begynne siv.ing. selv om man har glemt så mye - jeg føler jeg har glemt mye av fysikken blant annet, vil jeg da likevel virkelig kunne greie fysikken med gode karakterer på siv.ing. når jeg ikke husker noe av det elementære fra vgs? Jeg vet ikke helt om jeg tør tro det! Men takk for svar:)

Lenke til kommentar

Jeg kan såklart ikke garantere at du vil få gode karakterer. Men finn frem en av de gamle fysikkbøkene dine og skum gjennom den, og se om du skjønner ting greit. Hvis du klarer å repetere de første to kapitlene på under en dag eller noe sånt kommer det til å gå helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har visst om forkurset NTNU tilbyr i matematikk og kjemi, men er bortreist i sommer og synes for å være ærlig de to forkursene høres lite ut for å kunne ha repetert nok til å begynne på siv.ing.?

Kurset går bare over en uke, ikke hele sommeren (hvis du trodde det).

 

Det er en test på den siden der du kan ta. Hvis du får 70% eller mer rett mener de at det ikke er sånn kjempenødvendig med kurset. Se litt på den testen og bruk bøkene - får du til å repetere det? Bruker du sommeren på å repetere litt matematikk og fysikk, tror jeg det vil gå finfint. Som sagt er det flere som ikke kommer rett fra vgs.

 

Sier meg enig med Han Far. Fagene starter fra bunnen av, det bare går veldig mye fortere enn på vgs.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Får låne de bøkene og satse på å repetere litt om jeg ikke må lese på fag relatert til studiet jeg går nå. Godt å høre at det kan gå bra, selv om jeg fortsatt er litt nervøs for å ha glemt for mye. Jeg merker jeg fortsatt tviler på om litt matematikk og fysikk i sommeren vil være nok, siv.ing. skal jo være et ganske tøft studium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...