Gå til innhold

2.verdenskrig


Mathayus

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 15 år gammel gutt som er opptatt av 2.verdenskrig, mange av besteforeldra og oldeforeldra mine var med, og onkelen til far min var en av de store i Norge. Jeg vil gjerne høre om dere har opplysninger om krigen. Jeg vil ha fakta. Har dere noen forfedre som var med? Hvem synes dere var helter..ingen var kanskje helter, men store da? Jeg har igjenbare en 90 år gammel bestemor som er igjen fra krigen, hun begynner å bli glemsk, så hun husker ikke så veldig mye..så derfor vil jeg høre fra dere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo, fikk historie-interesse selv for noen år siden, men har ikke kommet meg inn andre verdenskrig enda.

 

Det er flere måter å lære historie på. Internet er fult av dokumentarer fra andre verdenskrig. Du kan lese deg opp, Internett har masse, men anbefaler å ta en tur innom biblioteket også (personlig, liker jeg bedre å lese fra bok)

Ellers er det jo mange "vanlige" filmer, f.eks. Max Manus. Her kommer du innom endel av personene i motstandsbevegelsen ("helter), og noen av aksjonene de hadde under andre verdenskrig.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å prate historie med eldre folk. Det kan bli mange lange, interessante og lærerike samtaler;)

Gikk ganske nylig opp for meg hvor kunnskapsrik fattern er.

Satt faktisk 5-6 timer i strekk nå på søndag med mormor, mamma, pappa og en onkel og pratet om lokalhistorie og andre verdenskrig, samtidig som vi så lysbilder, leste gamle bøker og spiste kaker:))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk ut filmen ´Der Untergang´.

 

Handling:

 

"Filmen handler om Det tredje rikes undergang. Handlingen er samlet om 12 dager fra Hitlers fødselsdag 20. april 1945 til Berlin kapitulerer til Den røde armé 2. mai. Fortellingen følger to hovedlinjer. Den ene foregår nede i Førerbunkeren sett fra Hitlers privatsekretær Traudl Junge sitt perspektiv, innskutt i filmen er det også intervju med henne som ble laget i en tidligere dokumentarfilm om henne. Den andre linjen forteller om situasjonen på gateplan i Berlin mens forsvar og sivilisasjon bryter sammen foran de sovjetiske styrkene. Hovedpersonen her er SS-doktoren Ernst Gunther Schenck"

 

Kilde: Wikipedia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...