Gå til innhold

Acronis True Image


otl

Anbefalte innlegg

Nå har jeg et par spørsmål ang. dette programmet og dets funksjoner. Så setter bare i gang og fyrer løs. Kloning og backup er stikkordene her. Hva er forskjellen egentlig? Hvis en har flere datamaskiner med Acronis på vil backup være det beste alternativet for meg, hvis det gir akkurat det samme slutt resultatet som kloning av disk. For da kan jeg bare formatere hdd'en å kjøre backup fra andre maskinen.

 

Hvis jeg kjøper større ssd, som f.eks 256gb, har nå 128gb, går det an å få resterende av GB med på C: partisjonen, eller må jeg da opprette en egen partisjon for dette? Derfor jeg helst vil kjøre backup i stedet for kloning er rett og slett for at jeg får plass til alt på en hdd.

 

Nå skal jeg bytte ut hovedkortet, før jeg gjør det, skal jeg enten klone hdd'en eller ta backup, etter hva som er det beste og rette måten å gjøre det på. Kommer også til å gjøre det samme etter jeg har satt inn det nye hovedkortet.

Da har jeg plutselig backup/kloning av 2 hdd'er med samme Windows og forskjellige hovedkort. Dette leder meg til neste spørsmål. Hvis jeg setter inn igjen det gamle hovedkortet og hdd backupen som tilhører det, må jeg aktivere Windows på nytt da? (Win 8 pro)

 

Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert, men disse får holde for denne gang :hmm:

Hvis det er noen som kan svare på noe av dette hadde jeg satt stor pris på det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

True Image har flere mulige oppsett. Du kan både klone disken, dvs lage ett image av hele harddisken eller bare enkelte partisjoner om du vil. Eller du kan sette opp en ren filbackup. Det siste er vel mest anvendelig på brukerfiler og ikke systemet generelt.

Min erfaring er at man får valget om å gjøre om størrelsen på en partisjon eller disk dersom man gjenoppretter til en annen HDD enn den man først tok backup av.

 

Man kan gjenopprette en windowsinnstalasjon på en pc med annen hardware enn den det opprinnelig ble tatt backup av, men da må man ha en såkalt plus-pack installert før man tar backup. Dette har jeg desverre ikke fått prøvd ut i praksis så om, og hvordan, det virker kan jeg ikke si noe om.

 

Dersom man gjenoppretter en windows backup på samme hardware som det der den ble laget, må man ikke aktivere Windows på nytt. Om Hardware som hovedkort og prosessor er byttet vil Windows kreve aktivering...

 

Edit: Rettet noen skrivefeil :)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Så det du sier her så er alle acronis filene låst til en pc, på den det er installert på, og backup filer kan ikke tas med til en annen pc med acronis, for så å gjenopprette filene på en ny disk. Da må jo valget være enkelt, for da er en jo låst til å klone disken, og backup unødvendig for å sikre Windows partisjonen.

Med mindre en betaler for plus pack.

 

Noe i den duren, eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Ingen Acronis filer er "låst" til noen Pc, men selve Windows instalasjonen din er låst til ett bestemt hardware oppsett. Dette er ingenting å gjøre med uansett om du har plus-pack eller ikke. Med plus-pack har man dog muligheten til å gjenopprette på en helt ny pc. Men man må uansett gjennom aktiveringsprosessen til microsoft, og i verste fall betale for ny lisens dersom de slår seg vrang. Dette er ikke noe Acronis eller andre kan gjøre noe med, da det er Microsoft som lager reglene.

Dette gjelder selvsagt kun backup som innbefatter windows.

 

Jeg har f.eks. en SSD disk der jeg har OS (Windows), de mest brukte programfilene osv. Denne har jeg tatt en full backup av. (Eller Image, klonet, alt etter hva man liker å kalle det) Denne backupen kan jeg gjenopprette på en hvilken som helst harddisk eller SSD som er tilkoblet samme maskinvare som den det opprinnelig ble tatt backup av. Uten å få noen problem med aktivering. Dersom man f.eks. bytter fra en 120GB disk til en på 240GB vil man kunne endre størrelsen på partisjonen slik at den passer på den nye disken. Ingen problem...

 

Den andre hdd som jeg har i mitt system er en 2TB disk som inneholder alle brukerfiler. Bilder, dokument, filmer og musikk osv. Dersom jeg tar en backup av denne disken, kan den gjenopprettes på en hvilken som helst Windows basert maskin eller harddisk som er stor nok, uten at det vil bli noen spørsmål fra Microsoft ang. aktivering. Her kan man også velge om man vil klone disken eller bare ta en normal backup (les: kopi) av filene som ligger på den. Dersom man velger å lage ett Image (klone), kan man også hente ut enkeltfiler fra denne backupen ved hjelp av utforsker som følger med True Image.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...