Gå til innhold

Guide: "Mobilpraten"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Takk for en svært god og grundig artikkel om et viktig emne. Mobil hos barn (og her uttaler jeg meg som stefar til tre stk) lager problemer på to fronter, innhold og kostnader. Jeg har særlig vært opptatt av det siste, og har lyst til å føye til et par ting:

 

Kontoer. Alle de tre operativsystemene (iOS, Android og Windows) krever at man har en konto for at telefonen skal fungere maksimalt. Når arvingen får en smarttelefon er det viktig at viktig at han/hun har en helt egen konto og ikke overtar etter foreldre søsken. Det er to grunner til dette:

 

Privatliv: hvis noen overtar eller låner en konto, kan inngående meldinger leses av den nye brukeren. Jeg har opplevd flere ganger at meldinger til min iPhone også har dukket opp på begge iPad'ene i huset.

 

Kostnader: hvis det er knyttet et kredittkort til kontoen kan den nye brukeren handle for forrige eiers regning.

 

Ellers vil jeg også minne om at fastpris og pakkeabonenmneter ikke inkluderer trafikk til utland eller "ventenummer" (8xx xx xxx og femsifrede nummer). Hvis poden skulle finne på å ringe til Elkjøp og sitte et kvarter i kø, kan samtalen fort koste en hundrelapp.

Lenke til kommentar

Har bare lest første side foreløpig, men jeg går i 1. klasse videregående, og er nettopp ferdig med ungdomsskolen. At man kan bli mobbet for hvilken mobiltelefon man har er kanskje sant (selv om jeg riktignok ikke har sett noe til det), men bakgrunnen for hvorfor man blir mobbet er ikke at man ikke til en hver tid har det nyeste av teknologi.

 

Det blir heller en unnskyldning for å rakke ned på noen som står dårlig til sosialt sett. Løsningen blir da ikke å sørge for at barnet har en flunkende ny telefon hvert år, men å sørge for at barnet får venner og respekt på skolen. Ikke vær redd for å se på hva som faktisk må gjøres for å forhindre mobbing, og ikke bare hva en ønsker at skal fungere.

Lenke til kommentar

Kontoer. Alle de tre operativsystemene (iOS, Android og Windows) krever at man har en konto for at telefonen skal fungere maksimalt. Når arvingen får en smarttelefon er det viktig at viktig at han/hun har en helt egen konto og ikke overtar etter foreldre søsken.

Dette.

Skal ungen arve telefonen/dingsen du har brukt til så godt som alt det siste året, så må ein starte frå scratch med gjenoppretting av telefonen og ny brukarkonto for den nye eigaren.

 

Kontantkort-løysinga for App Store/iTunes bør óg nevnast i ein sånn artikkel. Ein slepp å kople eit bankkort til noko barna i hovedsak har styringa på, og ein kan lære ungane gode vanar rundt kjøp av digitalt innhald. (Å seie "Nei. Du får ikkje bruke ukepengane dine på ikkje-fysiske kjøp" er vel litt gammaldags?) Går dei berserk med smurfebær er det berre ein hundrelapp eller to som er tapt, og ungen ser sjølv at kontoen går tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...