Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Koffeinpiller og søvn


Cooky

Anbefalte innlegg

Mitt ønske er å klare å stå opp ved 2-4tiden om natten, og legge meg på omtrent samme tidspunkt om dagen, Jeg la meg derfor ved 19:00- tiden igår kveld, men fikk ikke sove, sto opp, og la meg ikke igjen før jeg var "dødstrøtt", noe som var ved 01-02- tiden om natten.

 

Når jeg da la meg tok jeg en 200mg koffeinpille (som jeg har en del av) som i et forsøk på å våkne tidligere, noe som jeg tror funket, siden jeg våknet og var ganske opplagt for 1-2 timer siden (vanligvis ville jeg ikke hatt mulighet til å klare å stå opp før ved 12-13- tiden senere idag).

 

Jeg har derfor følgende spørsmål:

 

- Hvor lang tid tar det vanligvis før en koffeinpille begynner å virke dersom man inntar det med brus eller vann?

 

- Jeg har forstått det slik at koffein gjør så man sover dårligere, og jeg hadde jo en en del koffein i kroppen mens jeg sov inatt. Vil dette sannsynligvis resultere i at jeg blir trøttere og sovner/legger meg tidligere idag?

 

- Dersom jeg inntar, la oss si 400mg i koffeinpiller når jeg legger meg ikveld/inatt, hvor lang tid tror dere jeg klarer å få sove før jeg våkner igjen, og samtidig er opplagt nok til å klare å stå opp?

 

- Hvor lang tid tar det vanligvis før konsentrasjonen av en koffeinpille er på sitt høyeste etter oralt inntak?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si meg, har du et helt apotek hjemme hos deg selv?

 

Når du skal rådføre deg så mye rundt medisiner, hvorfor ikke bare spørre fastlegen, eller kanskje et apotek?

 

Litt off-topic, men ja, jeg har iallefall opp til 10-15 forskjellige medikamenter (inkludert forskjellige vitaminer)

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Det er ingen kritikk mot deg, men jeg ville ikke spurt forummedlemmer om riktig dosering av legemidler.

 

Det er kanskje ikke det beste stedet å spørre, men leger og apotekansatte svarer nesten aldri på det jeg spør om uansett, så da spør jeg heller her.

 

Jeg spør btw ikke om riktig dosering, men en dosering som andre har hatt gode erfaringer av, eller som kan funke til mitt formål.

 

Pluss at jeg heller ikke bare spør om riktig dosering.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Koffeinpiller har ganske raskt opptak - jeg merker selv at når jeg tar en idet jeg står opp så har den effekt etter bare ti-femten minutter. Så jeg vil ikke anbefale å ta det før du legger deg.

 

Hvorfor er du interessert i å stå opp i to-fire-tiden på natten?

 

Edit: Og forresten, jeg ville ikke tatt 400 mg, det er en ganske stor dose. Hold deg til 200-250 mg.

Endret av kattungen
Lenke til kommentar
Hvorfor er du interessert i å stå opp i to-fire-tiden på natten?

 

Hovedsakelig egentlig fordi da kan jeg være "alene" i huset, og på en måte "slappe av" og nesten gjøre hva jeg vil, uten at det er opp til 4 andre personer i huset som enten skriker, prater sammen eller går fra A til B hvert 5-10 min.

 

Pluss at mørket finner jeg ganske beroligende og avslappende, mens jeg egentlig finner dagslyset ganske stressende.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Edit: Og forresten, jeg ville ikke tatt 400 mg, det er en ganske stor dose. Hold deg til 200-250 mg.

 

Jeg er ikke helt enig i at 400 mg er en "ganske stor dose", men det er selvfølgelig mer enn det som er anbefalt.

Men samtidig så vil jeg ikke merke noe (særlig) av dette om jeg har sovnet når effekten inntar eller/og er på sitt maksium. Samtidig har jeg en del (lovlige) benzodiazepiner dersom 400 mg skulle gi en for mye ubehag eller hindre meg i å klare å sove.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Endel av hele syklusen med koffein er å kutte ned på søvn og ta hoveddelen relativt tidlig på dagen. Så da vil du sove lettere, selv om du har drukket mye kaffe. Og greie deg på 7, istedenfor 8-9 timer søvn.

 

Vil dette si at det også tar lenger tid før jeg blir trøtt om kveldene (eventuelt får sove, om jeg legger meg litt tidlig) også?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at 400 mg er en "ganske stor dose", men det er selvfølgelig mer enn det som er anbefalt.

Men samtidig så vil jeg ikke merke noe (særlig) av dette om jeg har sovnet når effekten inntar eller/og er på sitt maksium. Samtidig har jeg en del (lovlige) benzodiazepiner dersom 400 mg skulle gi en for mye ubehag eller hindre meg i å klare å sove.

 

Lykke til med å sovne med 400 mg i kroppen - spesielt når "effekten er på sitt maksimum". Hva er poenget med å ta koffein før du legger deg?

Lenke til kommentar

Lykke til med å sovne med 400 mg i kroppen - spesielt når "effekten er på sitt maksimum". Hva er poenget med å ta koffein før du legger deg?

 

Jeg gjorde det, men da sovnet jeg før det hadde gått 10-20min

Poenget er å våkne tidligere, og samtidig være opplagt når jeg våkner.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med antioksidanter i koffeinpiller. Kaffe skal vel være den kilden nordmenn får i seg mest av det fra. Det er også hardt for magen din med koffeinpiller. Det kan ikke være praktisk og ta det før du legger deg i forhold til dehydrering, osv.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Etter å ha drukket kaffe i mange år utviklet jeg først søvnløshet for der etter å bli plaget med atriflimmer grunnet koffein. Har vært 2-3 runder på sykehus den senere tid å fått pumpa startet på nytt med elektrokonvertering etter å ha drukket koffein. Lite gøy og behagelig, så pass på!

Lenke til kommentar

Ikke ta koffeinpiller. Det er ikke naturlig koffein og er skadelig for helsen. Koffein piller er bare ren tull og tøys.

 

For det første må du kjøpe kaffe filter

Stainless Steel 'Phin' Coffee Filter

 

For det andre. Kjøp kaffe som du lager fra bunnen gjennom filteret. Ikke kjøp nescafe gull i butikken for den kaffeen er ikke kaffe. Det er kaffe med falsk kaffe aroma. Så med andre ord det er ikke ekte kaffe. Hellstrøm er flinkere til kritisere kaffe så det er bare å spørre han. Jeg anbefaler utenlands kaffe som er ekte kaffe. http://www.trung-ngu...o.uk/order1.php

 

De sender til Norge.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...