Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Lade bilbatteri med "for heftig" lader?


aDirdal

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal lade opp et 45Ah 12V bilbatteri, som sitter i en 96' Honda Civic.

 

Ønsker å bruke en 15A billader, men denne er oppgitt med "ladekapasitet" 50-350Ah.

 

Personlig ville jeg bare kjørt på og sett hva som skjedde, og ignorert forskjellen på 5Ah, men nå får jeg ikke gjort noe før jeg er ferdig på jobb, så da kan jeg ta meg tid å spørre om råd, og evt. kjøpe en annen lader.

 

Er det ikke slik at laderen bare trenger å lade litt kortere tid, dersom batteriet har mindre kapasitet? Ville det, prinsipielt sett, være som om man lader et 50Ah som fortsatt har 5Ah igjen i dèt man starter ladingen?

 

(Ønsker ingen diskusjon om bruken av "billig" utstyr)

 

Takk!

 

 

Lader:

http://www.clasohlso...der/Pr364022000

 

Batteri (omtrentlig):

http://biltema.no/no...2V-45AH-802451/

 

Edit: Flisespikking

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye batterier tåler som oftest en ladestrøm opp mot 1/3 av oppgitt Ah. Det vil gå bare lekkert. Tidligere tommelfingerregel var maks 1/10 av batteriets Ah kappasitet. Faren er at det kan gå varmt og begynne å koke.

 

Dersom du ønsker å være forsiktig, så kan du kople til batteriet via en 10-15 meters tynn skjøtekabel (for å få ned strømmen), eller lade i tidspuljer på bare 1/2 time i slengen (helt til batteriet er såpass oppladet at det ikke lenger trekker 15A).

 

En tredje metode er å lade det i parallell med et annet bilbatteri. For eksempel det du har i bilen. Da vil ekstrabatteriet dra ned ladespenningen (og strømmen) litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye batterier tåler som oftest en ladestrøm opp mot 1/3 av oppgitt Ah. Det vil gå bare lekkert. Tidligere tommelfingerregel var maks 1/10 av batteriets Ah kappasitet. Faren er at det kan gå varmt og begynne å koke.

 

Supert! Takk for svar!

 

Jeg regner med at Cotech har lagt en liten sikkerhetsfaktor inn i kalkuleringene sine, så hvis de oppgir 50Ah så bør 45Ah være innenfor et "halvsikkert" område, hvertfall.

 

Jeg gir det et forsøk!

Lenke til kommentar

Ja du hører dersom det begynner å koke. Dessuten så må batteriet være helt tomt for at det skal begynne å lade med 15A. Dessuten er det nå ikke sikkert at en billiglader virkelig gir så mye

 

Da jeg satte batteriet på lading kom det med en gang opp at batteriet var fulladet, og at laderen gikk over til vedlikeholdslading. Jeg forsøkte derfor å koble batteriet til bilen igjen (tok det ut for lading), men fortsatt helt dødt (bortsett fra et lite svakt lys i kupélyset).

 

Konkluderte derfor med at batteriet var såkalt kaputt, og bussa til Biltema og handla nytt batteri, som fungerte utmerket.

 

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar

Hvis det skjer lar du bare laderen stå på en god periode. Etterhvert vil den via pulsene den vil lage få batteriet ut av tilstanden hvor det ikke tar opp strøm (pga for høy indre motstand), og det vil starte lading. Hvis denne tilstanden vedvarer i mer enn noen få timer, så kan du trygt si at batteriet er deffekt.

 

Alternativ paralellkobler du det med et annet batteri hvis du har det. Laderen "ser" ikke det batteriet du ikke klarer å lade, men det andre batteriet vil gjøre at laderen holder spenningen som gjør at batteriet som sliter tar opp lading til det etterhvert klarer å fungere skikkelig. Denne metoden er mest aktuell på "intelligente" ladere (3-stegs-ladere), men ikke stort poeng på billige ladere fordi de ikke kutter ladingen uansett.

 

 

 

Når batteriet faktisk har begynt å lade man sjekke temperaturen etter noen timer lading. Hvis det er slik at enkeltceller er betydelig varmere enn andre celler er batteriet deffekt uansett. Hvis ikke er det mest sansynlig i orden. Det er ikke farlig at det blir varmt, men det kan være et poeng å fylle opp med vann i etterkant (gjør dette etterpå, ikke før!) for å erstatte fordampet vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...