Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrering og ulyd ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger


samaron

Anbefalte innlegg

EDIT 2: Les post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1463257&p=21265316

 

EDIT: Etter å ha kjørt en stund etter bytte av mellomaksling opplever jeg fortsatt mindre vibrasjoner i hastigheter ved 60 km/t og oppover. Ønsker derfor å sende den ene mellomakslingen jeg har til et spesialverksted for å få den balansert. Noen som vet om et verksted og har eventuell kontaktinformasjon?

Hei,

Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler.

Forrige eier hadde sveist differensialen fast (en ungdom, så klart), så akslingen bak var 100% sperret. Dette var både ubehagelig, og tildels farlig å kjøre med, så jeg satte i gang å reparere dette. Differensialen har blitt byttet, girkassen har blitt byttet, og mellomakslingen har blitt byttet.

Mellomakslingen som var på bilen hadde en løs bit på innsiden som var umulig å få ut uten å kappe den i to. Jeg var nøye med å sette sammen den nye, brukte, mellomakslingen i oppmerkede balansepunkt. Har byttet lager og opphengsforing. Likevel opplever jeg fortsatt vibrasjoner.

Den gamle mellomakslingen vibrerte hele tiden, men varierte litt etter hvor den løse biten plasserte seg. Den nye mellomakslingen vibrerer ikke før jeg er i 50 km/t, og er spesielt ille ved 60-70 km/t. I 80 km/t så er det mye mindre merkbart, men hører fortsatt during i hele bilen.

Hva kan være galt her? Jeg er helt tom for idéer. Kanskje dette kan være lurt å få sjekket på et verksted? I så fall, noen som har en liten anelse på hva dette ville koste å få sjekket?

Kan også nevnes at alle foringer på bilen har blitt byttet i sommer, og nye Michelin dekk som er nybalansert.


- Frank

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble fortalt av en kar at opplagringen til mellomakslingen kan være skjevt skrudd fast, som vil forårsake nevnte vibreringer. Skal sjekke dette i morgen. Finner dette litt sannsynlig siden jeg bare skrudde det til uten å tenke over at det også bør være så rett som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå byttet mellomaksling, trippelsjekket merkingen på midten før jeg satte den sammen, men får fortsatt vibrasjoner... Eneste som ikke har blitt byttet på drivverket nå er kryssene på mellomakslingen, men de er gode.

 

Kan ramse opp hva som har blitt byttet:

Motorfester

Girkasse

Girkasseputen

Hardykoblingen

Mellomakslingen

Mellomaksel lager og lagerholder, samt mansjett

Bakaksling, som har vært inne på sjekk hos Bilia og funnet innenfor toleransekrav og 100% god.

 

Som sagt er det splitter nye dekk på bilen, og selvfølgelig balansert.

 

Om ingen har en god idé om hva som kan være galt nå, så må jeg se meg nødt til å kontakte et verksted til å fikse dette. Håper det ikke blir en kostbar affære. Blir vel kanskje litt vanskelig i dag å finne et verksted som er spesialisert på bakhjulsdrevne biler...

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Sjekk om det er sidekast i felgene dine, selv om de er balanserte vil felger med sidekast føre til vibrasjoner, spesielt i rattet. Dette har jeg selv opplevd, selvom jeg ikke la godt merke til det før jeg lå i ca 100km/t.

Tror egentlig ikke vibrasjon fra slikt vil være noe som gir seg ved å øke farten, men det skader jo ikke å sjekke om dette kan være grunnen, før man setter bilen på verksted ;)

Lenke til kommentar

Vibrasjonen gir seg ikke, men frekvensen blir vel slik at det ikke kjennes like mye. Hører fortsatt during i bilen. Tror egentlig ikke det er noe med hjulene, siden det er durelyd i bilen som går med vibrasjonene. Gikk over felgene og alt av balanselodd ser ut til å være hvor det skal. Hvordan kan jeg i så fall sjekke sidekast?

Lenke til kommentar

Måten jeg oppdaget det på var ved å følge med mens hjulet ble avbalansert, da kunne man se at felgen gikk litt inn og ut sidelengs. Altså tenk deg at du ser på hjulet mens det spinner om du ser rett på det så burde du bare se at det går rundt, om det er sidekast vil det og gå litt til siden innimellom og varierende hvilken vei. Du vil vel kunne se det om du jekker opp bilen og gir gass viktig at bilen står støtt og ikke kan falle ned og at alle drivhjulene er i lufta, du vil bare kunne sjekke drivhjula på den måten her. Om du ikke er sikker på hvordan gjøre dette trygt så er det ikke lurt, men om du vet hva du gjør så går det bra. Om du er usikker så er det bedre å la vær.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til å være noe sidekast. Uansett så kjennes vibrasjonene best i stolen, det er under bilen. Hele bilen har jo vibrasjoner, men kjennes best under rompa rett og slett. Får vel kontakte et verksted og få dette sjekket ytterligere... Håper det ikke blir en dyr affære å eventuelt balansere mellomakslingen.

Lenke til kommentar

Som nevnt er jo nesten alt av deler nytt. Akslingen er satt sammen så riktig som det kan bli, så er veldig rart... Hva er en firehjulskontroll, og hvordan påvirker det bilen med tanke på vibrasjonene? Ellers ble jo som sagt dekk kjøpt nye og felger balansert i sommer, sent i juni om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Mellomakslingen burde være balansert. Kan ikke se tegn til at noen balanselodd skal ha falt av. Girkassen er byttet ut med en som er gått ca 100.000km, så burde være hel og pen. Kan ikke høre noen som helst ulyder når jeg kjører og føles veldig god. Antagelig har jeg nok feilmontert noe ett eller annet sted håper jeg. Har gått over alt 2-3 ganger, og alt ser riktig ut, som også var konklusjonen til verkstedet som sagt. Eneste jeg kan se for meg er at det er presisjonsmålinger som må til nå for å finne om vinkler er feil eller lignende.

 

Om bilen skulle være litt skjev i rammen, kan dette forårsake vibrasjoner? Fant en litt kjedelig bulk på høyre side under sideskjørtene, så bilen har på et tidspunkt fått seg en smell fra siden ser det ut som.

Lenke til kommentar

Fikk telefon fra verkstedet i dag. Han hadde åpnet opp i bakakslingen og så at oljen var veldig dårlig. Han sa at det ser ut som solhjulet har tatt i dekselet. Høres veldig rart ut... Han så litt på innmaten, men så helt fint ut, skrudde på plass dekselet og kunne ikke høre noen skrapelyder. Bilen ble prøvekjørt etterpå, men fortsatt vibrasjoner. Bilen ble så løftet opp på en løftebokk for å lokalisere vibrasjonskilden, men det forplantet seg så mye at det var ikke godt å si hvor det oppstår. Han mistenker fortsatt at bakakslingen er kilden til vibrasjonsproblemet.

 

Er det dyrt å bytte ut stikkakslinger og differensial? Tror nesten det må kjøpes alt nytt der... Jeg kommer ikke til å kjøpe brukte deler.

Lenke til kommentar

Har hatt dårlig erfaring med brukte deler. Vil egentlig ikke ta sjangsen på at det jeg kjøper vil være søppel en gang til. Derfor ønsker jeg helst å kjøpe nye deler nå. Er ikke sikkert alt trengs å bli byttet ut heller. Eneste jeg kan se for meg som kan skape vibrasjoner i bakakslingen må være stikkakslingene til hjulene. Den "nye" differensialen er kjørt 160.000km, stikkakslingene er enda de opprinnelige. Kan hende disse har blitt deformert som følge av påkjenningene etter sveisingen som ble utført på planethjulene.

Lenke til kommentar

Tror det skal være nok å bytte stikkakslingene. Selve differensialen er jo nylig byttet som sagt. Verkstedet sa denne så helt fin ut. Eneste jeg klarer se for meg er at stikkakslingene er litt vridde slik disse er i ubalanse. Skal snakke med verkstedet på mandag om hva som må gjøres og pris. Har reparert så utrolig mye annet at jeg har ikke tenkt å gi meg her, så det får bare koste hva det koster...

 

Kan muligens få kjøpt bakakslingen til en bekjent av meg. Det er en bil jeg vet ikke er kjørt av ungdommer, men den er kjørt utrolig mye lenger enn min bil. Så om jeg skal bruke differensialen fra den så må jeg fortsatt bytte over et par tannhjul for å få riktig turtall. Sikkert lurt å bytte lagerene også siden den er kjørt 400.000km. Min bil er kjørt 185.000km. Uansett blir dette en kostbar reparasjon vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Har en tråd der også, men var ikke så mye å hente der heller. Eneste forslagene har vel vært det som er standard, som jeg også har prøvd på forhånd. Derfor jeg opprettet trådene i håp om at noen har opplevd noe lignende problem som ikke viste seg å være den vanlige feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...