Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye makt har et styre i et boligsameie


Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier så lurer jeg på hvor mye makt styret og styreleder har.

 

Kan starte med det siste de har gjort og om jeg på noen måte kan ta dem på det.

 

Vi har et søpple rom. Type med tre vegger og tak over, med andre ord det er et åpent søpplerom. Om sommern når sola steker så blir det jo natrulig nok lukt, fluer og larver i søpplerommet. Blokka som bor nærmest søpplerommet har klaget på lukt og larver som kryper inn i bodene til de som bor nærmest.

Huset er tilrettelagt med tanke på bokser med rottegift, det ligger sånn til at det er lett for søpplebilen å komme til. Barn leker heller ikke i nærheten av huset. Huset er satt på sånn at det skal være til minst mulig bry for de fleste som bor i borettslaget selv om en blokk kan mærke lukta når det er som varmest.

 

Jeg har ingen problemer med at folk klager på lukt og vil få til en løsning. Men løsningen til styret var å dra søpplebøttene ut av rommet og plassere de utenfor hver blokk. Med andre ord spre drittene rundt i Borettslaget. Det står nå i nærheten av lekeplassen, rett utenfor dørene til folk osv. Det er heller ikke satt opp bokser med rottegift andre steder i borettslaget enn søpplerommet.

Vi skal dele på å dra søpplekassene tilbake til søpplerommet dagen før det er tømming.

 

Sånn som jeg ser det er dette den dårligste løsningen de kunne komme opp med. De kunne gjort andre tilltak som oftere tømming på sommern, vi har i dag tømming hver 14dag. Kontakte et skadedyrfirma for å høre hva som kan gjøres med larver. Kanskje bygge inn søpplerommet helt og sette opp luker sånn at det er en form for kontroll på at folk ikke kaster større ting enn vanelig restavfall.

Dette er jo noe som koster penger og vil medføre en utgift som må deles på alle som bor der. Men det er jo mange leiligheter så utgiften pr leilighet blir jo ikke så stor.

 

Finnes det noen måte jeg kan ta styret på og få søpplebøttene tilbake der de hører hjemme?

 

Jeg står alene i denne saken. Alle som bor i borettslaget er en gjeng med daltere som bare nikker og smiler og gjør som styret sier. Det er er nytt borettslag 2år. Og de fleste som bor der har aldri bodd på denne måten før. Så alle har en sånn fin ide om at alle skal være venner og løpe nedover blomsterenga hånd i hånd. Jeg som har flyttet ut fra oslo og har bod i et borettsalg hele livet ser flere feil ved den iden om at alle skal være så gode venner. Det funker fint de første årene før folk blir dritt lei av å smile til folk de ikke liker.

 

Dette ble langt men takk til alle som gidder å lese og hjelpe til med gode forslag for hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok sannsynligvis et boligsameie da ja. Det finnes også forskjellige definisjoner for hvilke type sameie det er, og kan nok bli rimelig komplisert å sette seg inn i for den vanlige mannen i gata, men generelt sett kan man vel gå ut i fra at styret ikke har mer makt enn det vedtektene gir dem. Uten at jeg egentlig vet veldig mye om det så vil jeg dog tro at styret har lov å bestemme at dette var den beste løsningen "i farten", om enn kanskje ikke i det lange løp. Ettersom jeg vil tro det står i vedtektene at dere har felles søppelrom er det vel i grunn gitt at dette skal brukes til det. Andre argumenter er jo at det er upraktisk for alle beboere dersom dere plutselig skal dele ansvar for å trille søppeldunker frem og tilbake, samt det er særdeles skjemmende å la dem stå ute overalt til enhver tid.

 

Ta opp problemstillingen i forkant av neste forsamling eller årsmøte, og frem et forslag om utbedring av problemet på et mer permanent vis. Alle saker som kommer inn skal behandles på et slikt møte, og om du da har gjort godt forbarbeid med forslag om forskjellige aktuelle løsninger bør det vel ikke være et problem å få gjennomslag for f.eks. oftere søppelhenting eller utbedring av bygget som dunkene skal stå i. At ting da vil se mye bedre ut og gjøre at boligene stiger i verdi er alltid et godt argument for å alliere seg med medbeboere. Du kan jo også forhøre deg med en del naboer i forkant av du evt tar opp saken, så får du vite ca hvordan ståa er før det evt blir en avstemning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har sett litt på komunens regler om dette og snakket med firmaet som henter søppel og de var veldig skeptiske til denne løsningen. Får snakke litt med naboer og høre hva de mener. Som sagt de er daltere og tørr ikke stå i mot styret. Kanskje ikke så rart for når jeg tok dette opp med styreleder på en helt normal måte ble jeg kaldt drittunge, vanskelig, sær osv. Også en ting jeg skal ta opp med resten av styret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...