Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nybygget PC finner ikke harddisk nr. 2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp bygget en ny PC basert på et Gigabyte GA-Z77X-UD3H hovedkort og en i7 prosessor. Som harddisk har jeg valgt en SSD på 120Gb. Dette fungere helt utmerket! Veldig fornøyd så langt.

Men 120Gb er altfor lite, så jeg har også kjøpt en alminnelig 500Gb harddisk for lagring av bilder, filmer og musikk. Og PC'en 'ser' ikke denne harddisken.

 

Det er 6 SATA-utganger på dette hovedkortet, nr. 0 og 1 er av type SATA3, men nr. 2-5 er av type SATA2.

 

SSD-en er koblet til en utgang som heter SATA3 nr. 0.

DVD-spilleren er koblet til en utgang som heter SATA2 nr.2. Den funker fint der, og også i SATA2 nr. 3.

 

Så koblet jeg harddisk nr. 2 til SATA2 nr.5. Ingen respons. Flyttet den til SATA2 nr. 3. Heller ingen respons. Flyttet den til SATA3 nr. 1. Like dødt.

Jeg har hele tiden brukt en kabel som er til SATA2 standard, for jeg har ikke flere SATA3-ledninger igjen.

 

Jeg har kontrollert at den får strøm. Jeg hører også at den spinner littegrann i det maskinen starter.

 

Er det noen som skjønner hvorfor PC'en ikke ser harddisk nr. 2?

Må jeg gjøre noe i BIOS'en for at den skal forstå at jeg vil ha 2 disker?

 

Skarphol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  1. Har du sett i bios om disken kommer opp der?
  2. Har du åpna disk manager i windows for å se om disken er der?

 

Hei!

 

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva diskmanager er, og jeg har ikke gått inn i BIOS'en nå, fordi jeg står og laster ned en helt idiotisk langsom oppdatering av et program.

 

MEN, begge harddiskene er synlige i "Enhetsbehandling"!

Så maskinen har åpenbart forstatt at det er to harddisker om bord, men i utforskeren er bare den ene synlig! Dette gir ikke noe sense i det hele tatt!

 

Skarphol

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det hjalp ganske mye!

Nå har jeg gitt den navnet E:, og den synes greit i utforskeren.

Men i dene disk manageren så står de to diskene slik:

(C:) Enkel Standard NTFS OK (Oppstart, sidevekslingsfil, Krasjdump...etc

Reservert av systemet (E:) Enkel Standard NTFS OK (system, Aktiv, Primærpartisjon)

 

Og når jeg utforsker E så står det "71,8MB ledig av 99,9MB". ????? Den er på 500Mb og helt blank!!

Merkelige greier! Hva har jeg gjort galt nå da?

 

Skarphol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...