Gå til innhold

i5 2500k eller i5 3570k


Anbefalte innlegg

Hei skal kjøpe meg ny prossesor til Gaming :D

 

Da står det mellom de 2500k og 3570k, Har planer om å overcloke så jeg har kjøpt meg h100 vilken burde jeg ta hvis jeg skal ha mest FPS i bf3 og Hvordan overcloker best?

 

 

 

Edit: Er i7 bedere til gaming? Eller er I5 like god eller mere en nok?

Endret av Jongh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i5-3570K yter 10% bedre per clock. Med andre ord så yter i5-3570K bedre på 4.5Ghz enn i5-2500K på 5Ghz. I tillegg til dette så støtter den PCIe 3.0 og bruker mindre strøm. i5-3570K er en bedre CPU selv om du overklokker eller ikke. Den generelle regelen er å holde seg under 1.3v og mange resultater på nettet viser at man trenger kun 1.1 - 1.2v for 4.5Ghz. Men dette varierer.

 

Corsair H100 burde klare 4.5Ghz med i5-3570K uten noen som helst problemer. Spesielt dersom du bruker push-pull.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Begge disse holder i massevis uten noe slags overklokking til gaming - så lenge cpu "er bra nok" så spiller det nesten ingen rolle - det er skjermkortet som avgjør, enkelt og greit. Jeg ville uansett valgt 3570K.

 

Det finnes noen enkelttilfeller hvorav forskjellen er stor mellom disse to CPUene. For eksempel så yter i5-3570K på stock nesten 10 fps bedre i Shogun 2 hvorav selv i5-2500K på 5Ghz ikke klarer å slå i5-3570K selv på stock:

 

http://www.bit-tech....0k-cpu-review/6

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Takk tror nok jeg går for 3570k å overclocker til ca 4,5 ghz skjermkorte mitt heter HD 7850 å lurer på om jeg kan Crossfire' den seinere med feks HD 7970?

 

Nei, du må ha to like skjermkort for å kunne kjøre dem sammen. i5-3570K er et veldig bra valg men husk å ikke still voltagen over 1.3v da det øker temperaturen mye. Slik som nevnt tidligere så burde du klare 4.5Ghz med 1.1 - 1.2v. Du kommer ikke til å angre. Dersom du vil finne den optimale overklokken så burde du lese noen guides for overklokking av Ivy bridge da dette er annerledes enn før - faktisk mye enklere - men små økninger av voltagen har en større effekt enn tidligere. Da man tidligere måtte 'kanskje' øke voltagen med 0.35v for å nå 4Ghz så kan en økning på 0.15v med i5-3570K ta deg fra 3.6Ghz til 4.5Ghz - altså nesten 1Ghz med bare 0.15v økning! Men husk at dette varierer fra chip til chip,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Må nok skuffe deg der. Lenge siden du kjøpte 7850-et? Hvis det er under 45 dager og du kjøpte på Komplett kan du vurdere å bruke angreretten og heller kjøpe et bedre skjermkort.

Lenke til kommentar

Sitat fra en fyr på Forumet:

 

CrossfireX er tilsvarende teknologi for ATI/AMD-skjermkort. I motsetning til Nvidia er AMDs skjermkort litt mer fleksible når det kommer til kombinasjoner:

Ethvert HD 69xx vil fungere i crossfire med et annet HD 69xx. HD 6990 kan altså fungere i Crossfire med HD 6950 og HD 6970. Så lenge de to første sifrene er like kan enhver kombinasjon med kort kjøres i CrossfireX.

Unntaket her er HD 6790, som ikke vil kjøre i CrossfireX med HD 6770 eller 6750, men heller kjører med HD 68xx-serien.

Lenke til kommentar

Sitat fra en fyr på Forumet:

 

CrossfireX er tilsvarende teknologi for ATI/AMD-skjermkort. I motsetning til Nvidia er AMDs skjermkort litt mer fleksible når det kommer til kombinasjoner:

Ethvert HD 69xx vil fungere i crossfire med et annet HD 69xx. HD 6990 kan altså fungere i Crossfire med HD 6950 og HD 6970. Så lenge de to første sifrene er like kan enhver kombinasjon med kort kjøres i CrossfireX.

Unntaket her er HD 6790, som ikke vil kjøre i CrossfireX med HD 6770 eller 6750, men heller kjører med HD 68xx-serien.

 

Ja men du har HD 7850 som er en del av HD 78xx serien hvorav dette ikke kan kombineres med HD 7970 fra HD 79xx serien. Dette skyldes hovedsakelig av at for eksempel HD 7850 og HD 7870 er det samme skjermkortet hvorav AMD har gjort noen minimale justeringer hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Takk for alt har fatte mere. Trenger man egeltlig CF hvis du skal bare game?

 

Tror du HD 7850 skal være bra til bf3? Vil den klare Ultra eller Hige? (Link nedenfor)

http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/

 

Problemet med crossfire og SLI er at man kan få noe som heter microstuttering som er grunnen til at mange kjøper dyre single GPUer som GTX 680 og HD 7970 for den beste opplevelsen. Men en HD 7870 kan klare BF3 på high med 1920x1080 - Ultra derimot blir for tungt. Husk at du også kan overklokken skjermkortet!

 

BF3%201920.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...