Gå til innhold

[Løst] Styre 433MHz taklys med Logitech Harmony 1100


Anbefalte innlegg

Fra før har jeg allerede Tellstick-basert lysstyring i leiligheten, inkludert taklys og diverse andre lys i den kommende hjemmekinoen. Jeg har også en Logitech Harmony 1100 satt opp til å styre den "halvhjerta" hjemmekinoen som i dag består av en prosjektor, Apple TV, Denon avr-1612 receiver, PS3 og diverse andre småting som ikke fungerer helt. Dette opplegget skal snart bygges opp helt fra scratch med masse nye og gamle spillkonsoller, stor TV, 8-port HDMI-switch i 2000-kronersklassen, etc.. Lang historie. Men la oss komme til saken.

 

All fjernstyring bortsett fra spillkontrollene skal erstattes med Harmony 1100. Den i kombinasjon med Logitech RF-extender skal alene klare å styre alt infrarødt i alle fall. Da er det bare lysene som gjenstår.

 

Det er lysbrytere av denne serien, og disse fungerer knall med Tellstick. Harmonyen kan sende RF-signaler(433.92MHz, samme frekvens som Tellstick), men Logitech har bestemt at RF-kommunikasjon kun er kompatibel med RF-extenderen. Dermed kan den ikke sende kommandoer direkte til lysbryterne.

Jeg har googlet rundt og gjort en del research, men ikke funnet nok til å være helt sikker på en løsning på denne utfordringen.

 

Slik jeg har forstått dette, må det angripes slik:

Man trenger en IR-RF/RF-IR adapterboks. En boks som rett og slett ser infrarøde og RF-signaler, og "oversetter" begge veier. Så setter man opp Harmonyen til å lære IR-signaler, og sender RF-signalet (som f.eks slår på taklyset)fra medfølgende fjernkontroll. Dette signalet blir oversatt til IR av adapterboksen, og sendt inn i Harmonyen. Da er signalet lært, og kan brukes fra Harmonyen senere. Man konfigurerer så Harmonyen til å sende lysbrytersignalet til RF-extenderen. Dermed sender Harmonyen signalet over RF, dette blir oversatt til IR av RF-extenderen. Dette IR-signalet blir så igjen oversatt til RF av adapterboksen, som går til lysbryteren.

 

Dersom forrige avsnitt er korrekt, nøyaktig hvilken adapterboks vil fungere til mitt formål?

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg ser det er lenge siden du har postet her, men prøver meg meg et spørsmål og håper du ser det.

 

Tusen takk for en meget interessant forklaring. Jeg har lett en stund for å forsøke å finne en løsning på et tilsvarende problem. Jeg skal kjøpe en Harmony Ultimate fjernkontroll, og ønsker å ha en makro som starter PJ (HW50), starter forsterker på riktig HDMI-kanal (Denon), starter Apple-TV OG skrur av lyset. Dette siste har jeg slitt litt med. Som deg har jeg Nexa-dimmere bak veggbryter, og har vurdert light manager pro som IR-RF-converter. Kult at høre av deg at dette faktisk funket (bruker du enda denne løsningen forresten?). En potensiell utfordring er at jeg jo også bruker veggbryteren av og til. Ettersom Nexa ikke støtter toveis-kommunikasjon, vil da oppsettet vite om lyset er av eller på i utgangspunktet? Altså dersom jeg skrur av lyset med veggbryteren, og så trykker på makro-knappen, vil ikke da lyset slås på? Såvidt jeg har forstått så vil Nexa alltid settes i motsatt posisjon av hva den er i når man trigger den?

 

Trenger man forresten Tellstick i dette oppsettet? Må man i tilfelle ha Tellstick Duo, eller kan man bruke Tellstick Net? (jeg har ingen PC som står på, og som kan styre dette).

 

Er det forresten noe annet kult man kan bruke light manager pro til? Det er jo en litt løsning bare for å skru av og på hjemmekino-lys:-)

 

Håper du ser denne meldingen, og kan hjelpe meg litt:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...