Gå til innhold

Interrail og jorden rundt-reise - hvor stort budsjett?


Anbefalte innlegg

Jeg er ei 20 år gammel jente (blir 21 i november) som leker litt med tanken på å dra på en jorden rundt-reise både alene og sammen med andre neste år, fra midten av januar til midten av juni, altså 5 måneder. Jeg er veldig usikker på hvor mye penger jeg sånn cirka burde regne av å sette av i tillegg til å bruke på de ulike reisemålene, og lurer på om noen har noen innspill og tips.

 

Reiseruten er langt ifra fastsatt, men foreløpig ønsker jeg noe lignende som dette:

 

1. 1 mnd interrail i Europa

2. fly til Thailand, ta tog videre til Kina etter kanskje et par uker

3. fly fra Kina til Sør-Korea hvor jeg møter mamma, pappa og storebroren min (vi er begge adopterte fra Sør-Korea). Her kommer altså mest sannsynlig det meste av bosted og mat bli dekt av mamma og pappa, men jeg kommer selvsagt til å spytte inn en del selv. Her blir vi ca i en måned.

4. fly videre til Australia. Kjæresten skal søke skole der til høsten, og bor han der blir jeg i 1 mnd, hvis ikke, mest sannsynlig noe kortere.

5. fly til vestkysten av USA, blir her i 1 mnd. Ønsker å dra til Los Angeles med muligheter til å ta tog hvis jeg føler for det.

 

Med denne turen ønsker jeg å ha fastsatte flyruter, men samtidig være litt spontan, så som dere ser er ideen å fly fra kontinent til kontinent med åpne muligheter når jeg er der (tog etc.).

 

Jeg har også noen ting å legge til:

- angående interrailen hadde jeg egentlig planlagt å reise med en venninne, men fordi hun ikke kan på denne tiden av året, er jeg enten nødt til å reise alene, finne en annen reisekompis ELLER forandre hele reiseruten. Noen innspill? Her trenger jeg virkelig råd og ideer til hvordan jeg kan gjøre det! Hvordan er det å dra på interrail på vinteren og alene? Noen andre ideer til hvordan jeg kan forandre reiseruten? Skal jeg i stedet droppe interrailen og inkludere noen reisemål i Europa i resten av flyruten på reisen?

- angående budsjettering kommer mest sannsynlig bosted i Sør-Korea til å dekkes av foreldrene mine, det samme med Australia hvis kjæresten min bor der

- jeg ønsker å være sparsom, samtidig som jeg ikke ønsker å måtte gå og tenke "spare penger, spare penger, spare penger" konstant. Det er absolutt ikke snakk om noen shoppingtur dette, men ei heller en veldig pengelens tur hvor jeg bare skal sove i telt og spise kjeks til middag.

- jeg er usikker på om jeg skal dra til New York eller ikke. Hva med Miami? Jeg har forstått det som at prisnivået i USA og da spesielt New York ikke er særlig lavt, men samtidig blir dette en stor tur som ikke kommer igjen med det første, og burde jeg da stikke innom New York (har drømt om å besøke byen siden jeg var lita jente!) når jeg først "er i gang", eller vil det bare fordoble budsjettet?

 

Setter pris på alle tips og ideer til denne turen, måtte det være steder jeg bør se, endringer i reiserute, innspill på budsjetteringsspørsmålet mitt eller generelt tips og triks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Europa på vinteren.. Nå er jeg ganske trangsynt men da ville jeg heller dratt et annet sted eller utsatt turen litt.

 

Når det kommer til flyturene er det ikke endel mye frem og tilbake? Er det ikke mulig å gjøre den ruten litt bedre? (Vet du skal besøke folk osv) Tog fra thailand til kina? Hvor i kina? Uansett en brukbart lang reise.

 

Å hvis jeg var deg ville jeg heller utforsket Sør-Amerika, men det er bare fordi jeg har vært i USA og ikke sør-amerika. Chile og Argentina frister.

Lenke til kommentar

Spørs nok ikke om man må innom en liten buss på vei fra Thailand-Kina, men det løser seg. I grunnen den biten av turen jeg helst skulle reist.

 

I mangel av bedre ideer ville jeg regnet 10k per måned pluss flybilletter, interrailpass og visumkostnader. Noen steder er dette litt knapt, andre steder er det mer enn nok.

 

Hadde ikke hatt noen store kvaler for å dra med interrail alene nå på vinteren – pleier ikke kjøpe interrailpass selv, er litt for lenge på hvert sted til at det lønner seg – men det er jo bare å ta inn på et hostel og finne noe som er ute etter skøy, så blir turen alltids sosial nok. Om noe er jeg mer sosial på turer der jeg reiser alene enn der jeg reiser sammen med andre; har lett for å bli at man utelukkende holder seg med de man reiser med. At det er varmere på vinteren enn på sommeren er nokså åpenbart, for byformål kan det være vel så greit som noe annet.

Lenke til kommentar

Bobbyblove: har du noen forslag til hvordan jeg kan gjøre ruten bedre? (Ser at det hørtes litt sarkastisk ut, men jeg mener det, tar imot alt av tips og forslag ifh til reiseruten). Jeg ser ikke helt hvor det blir veldig mye frem og tilbake, det finnes flere ganske lignende reiseruter på Kilroy sine sider, forskjellen er bare at jeg har færre stoppesteder. Sør-Korea er noe av det jeg ser mest fram til siden det er min fødeby (adoptert), som jeg "aldri" har sett eller vært i, og til Australia ønsker jeg uansett om kjæresten min studerer der eller ikke. Jeg har ikke veldig lyst til å dra til Sør-Amerika alene, og ønsker å dra til California rett og slett fordi jeg aldri har vært der, og har drømt om det lenge.

 

Euklid: skjønner, var cirka 10k jeg regnet med selv pr mnd i opphold + alle andre kostnader som ordnes på forhånd. Forstår at det kanskje blir romslig i Thailand/Asia, og mindre romslig i Australia og Usa (?). Angående interrailpass er jeg også usikker, nettopp fordi jeg ikke vil at turen skal bli stressende, og tenker at jeg kanskje heller burde inkludere noen få stoppeplasser i Europa som jeg absolutt vil besøke i flyreiseruten i stedet? Har du selv reist i Europa på vinteren? Har ikke så veldig lyst til å måtte drasse med meg vintersko og dunjakke, men det vil vel nærme seg mer vårtemperatur hvis jeg reiser ned mot Frankrike?

Lenke til kommentar

Tog på kontinentet er fine greier, er bare at jeg er såpass lat når jeg reiser at jeg holder meg en god del dager på ett sted – da blir det stort sett billigere å kjøpe enkeltbilletter. Spesielt gjelder dette østover.

 

Har reist rundt i de fleste deler av europa til alle årstider. Været er det det er. Tidlig vår kan være en knakende fin periode å reise på; relativt til Norge føles det ganske varmt, det er mye ledig overalt og mange av de man møter er også suppegjøker med mye tid og overskudd av eventyrlyst.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor i Europa du hadde tenkt deg, men om du legger opp en noenlunde logisk rute skal det en del til for å bruke alt for mye tilleggstid på tog relativt til fly. Uansett er de få timene i forskjell helt ubetydelige når man reiser over lengre tid – er du to uker i en by gjør det ikke så store forskjellen om det tar tre eller fem timer å komme dit ...

 

For øvrig synes jeg toging alene er storveis. Men innser at jeg er sær der.

Lenke til kommentar

Nei, for all del, jeg elsker å ta tog alene jeg også. Men, hvis en togreise kan ta over 20 timer, i tillegg til at jeg tross alt muligens skal reise alene i 4 måneder, hadde jeg helst ønsket å kunne reise sammen med noen på denne interrailen-"delen".

 

Hvis jeg går for interrail ville jeg nok satt av en måned, og fordelt det slik at jeg var rundt 5-6 dager på hvert sted, altså cirka 5, max 6 stoppesteder. Frykter bare at jeg skal ende opp med å føle at turen er mer slitsom enn spennende og selvutviklende.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til det?

Det er så mange grunner. Her er tre:

i: Grensevakten på Balkan som så passet mitt, ropte «IGOR! VIKING!» ut i gangen for så å begynne å synge Wagner («Am stillen Herd in Winterszeit» fra Die Meistersinger).

ii: Soloppgangen over slettene inn mot Istanbul. Historiene, smilene og alt det andre fra hun jeg møtte på toget kvelden før.

iii: Bonden jeg gav lunch til på et slingretog i utkanten av Bosnia. Den fremmede måtte selvsagt overnatte hos hans familie – bli så lenge du kan, og dra helst ikke før neste torsdag; da kommer min tante på besøk. For øvrig et rasende festlig kvinnemenneske som benyttet enhver anledning til å forelese over Nietzsche.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...