Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir sikkert bra. Men hvorfor kommuniserer Nokia bestandig så krøkkete? Hvorfor sier de ikke klinkende klart at MeeGo også er kommet for å bli? Istedet kommer de med tvetydige utsagn som at det ikke finnes noen plan B for WP. Hvodan skal man egentlig tolke det i sammenheng med MeeGo? Spesielt når Elop går rundt og lekker at N9 er første og eneste MeeGo-telefon. Det virkr jo mer som Elop kjører selskapet i grøfta ved å spre usikkerhet som den amerikanske pressen mesker seg med, og som igjen skaper usikkerhet hos forbrukerne.

 

Men hva vet jeg. Det er vel en grunn til alt tåkepratet, men det er uforståelig at det hjelper til å selge telefoner. N9 er ivertfall det kuleste som har kommet på mange år :)

 

 

Overalt er det bare positive omtaler om N9, Den er ny og frisk og rå-sexy. Derfor er det helt utrolig merkelig at Nokia ikke kjører på med full gass. Istedet kommer de med merkelige kommentarer og uforståelige lekkasjer og tåkeprat som helt tar brodden av N9 og "buzzen" rundt den. Det virker som årsaken til dette ene og alene er at det "ikke passer inn" i en eller annen overordnet plan. Nokia er på randen av konkurs, de har et produkt som alle hyler etter og vil ha. Å smi mens jernet er varmt er vist et utrykk somer ukjent hos Nokia.

 

 

En ting til, kom over dette, og oppfordrer alle til å signere :) :

http://twitition.com/3c3ah

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Enig med sgiga. Hadde Nokia gitt en ørliten garanti for at selskapet ville gi ut flere modeller med Meego, så ville folk være trygge på at Meego blir superbra. Bare et hint om videre satsing og jeg tror salget av N9 blir mangedoblet. N9 har "stående applaus". Elop er kanskje hinderet som gjør at det neppe blir en braksuksess.

 

Selv ville jeg gjerne hatt den der N950, altså med tastatur. Men den skal visst bare være for et svært begrenset utvalgt utviklere. Men jeg er fortsatt fornøyd med N900 så er jo greit å spare de pengene også...

 

Tross Elop, så tipper jeg Nokia vil komme med mer Meego.

Lenke til kommentar

Det er lett å tenke på Faboulous Could Have Beens her, men skriften på veggen har enkle tydinger. Vi veit at Mr Elop er en erfaren og profesjonell storbedriftsleder, la oss anta at han hittil ikke har gjort en eneste betydelig feil som toppleder i Nokia. Han har heller ikke kommet til toppsjefjobben ut av ingenting, han må ha hatt støtte fra krefter som har betydelig innflytelse, altså trolig eiergrupperinger med en agenda.

 

Denne agendaen er sammensatt, men første mål er enkelt: Ta over kontrollen. Vi har allerede fått første Microsoft-bud på Nokia, 19 mrd, men det det vurderes som altfor lavt. Vel, det skal nok ikke så mange flere Eloops til før selskapet har snurra seg ned til det nivået, og det spørs om ikke det meste av jobben til Elop allerede er gjort. Symbian sto slett ikke på kanten av stupet da Elop tok over, men det lot seg rimelig lett skyves dit. Og det er neppe noen vei tilbake, bare et veldig, veldig langvarig fall ned i billigmodellenes dal. (Maemo)/MeeGo har vært det som virkelig kunne gi Nokia et framtidsløft, her er jeg enig med Espen Swang. Men nettopp det underskriver dødsattesten for systemet i denne settingen. Dvs det er ikke mulig for Elop&co å drepe helt, og på ett eller annet mirakuløst vis kan det hende MeeGo vil overleve i Nokia. Hvis vi ser på hva som ledelsen har gjort, er det vanskelig å se hva de kunne gjort verre fortere for Linux-satsingen. De har tross alt eksterne avtaler, aksjonærer som ønsker denne satsingen og ansatte å ta hensyn til. Samtidig vil det ikke være lurt å kaste hele denne kompetansen på dør sånn på rappen.

 

Vi skal også huske på at N9 på ingen måte er "ekte MeeGo". Det er en videreutvikling av Maemo med (tilnærma) MeeGo API, og dette har også vært planen hele tida. Det er for øvrig liten grunn til å betone forskjellene her for sterkt - det dreier seg essensielt mest om to ulike Linux-distroer, som kan gjøre betydelig forskjell når det gjelder praktisk problemløsing, men som det gjerne kan bygges bruer mellom. Android er noe helt annet i denne sammenhengen - her er alt utenom kjernen (som også er noe modifisert) bytta ut.

 

Jeg tror en viktig grunn til at det har gått som det har gått, er at Nokia slett ikke har forankra sin mobil-spesifikke Linux-satsing særlig godt i Open Source-miljøet. Veldig mye synes å ha blitt bestemt og gjort bak ganske så lukkede dører, og fra MeeGo-forumet kan det virke som om N9 er mer viktig som showcase enn som utviklingsprosjekt. At det slett ikke er "ekte" MeeGo, spiller jo også inn.

 

MeeGo kommer nok med tyngde på de større dingsene, nettbrett osv, først. Men ingen vil nok over tid kunne greie å holde det utenfor mobiltelefonene, sjøl om sterke krefter vil prøve. Og Androids suksess vil garantere at de fleste aktuelle prosessorer kan kjøre Linux.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...