Gå til innhold

Agentspoons utkast av en ny prisguide (med bilder!)


  

51 stemmer

  1. 1. Synes du dette hørres bedre ut enn den nåværende prisguiden?

    • Ja, helt super!
    • Ja, hvis man får et skikkelig utseendet på den.
    • Bedre, men masse rom for forbedring fortsatt.
    • Nei.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i at vi må se på hvordan vi kan ta med oss det beste fra v1.1 over til dagens prisguide. Noen av designprinsippene i den gamle prisguiden er enkle å ta med, mens andre vil kreve litt mer arbeid.

 

Vi har i utgangspunktet to veier vi kan gå, enten tegne opp "den ultimate" nye løsningen eller gjøre endringer i små steg. Personlig har jeg mest tro på det siste fordi vi har forholdvis isolerte problemstillinger som må løses hele veien. Et eksempel er at produktlistingen på kategorinivå i dag bruker mer plass enn i den gamle versjonen, og er etter min mening mer rotete enn den gamle.

 

Et av de viktigste valgene fremover blir nok om vi skal ha horisontal filtrering over resultatlisten (slik som i den gamle) eller om vi skal ha vertikal filtrering (i venstremenyen) slik som i den nye. Jeg er ikke sikker, men jeg ser det er flere gode argumenter for å bytte tilbake til den horisontale versjonen. Vi må ihvertfall være konsekvent å velge én av dem.

 

Ellers er det flere gode ideer her. Noen av dem krever nok noe ny funksjonalitet, og det kan det bli litt vel ambisiøst å få på plass nå, men slik som enkel dropdown på forsiden for å vise alle kategorier bør være en enkel og hendig sak å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amund: Etter sammensmeltningen i Mediahuset Tek, lovte dere at dere ville høre mer på brukerne. Det løftet vil jeg at dere skal holde, og jeg kunne tenkt meg din fulle oppmerksomhet rettet mot det jeg har å si akkurat nå.. Som initiativtaker føler jeg ikke at Prisguiden befinner seg på et stadie der vi kan tillate oss å snakke om detaljer. Det er for samtlige klinkende klart at det er de fundamentale aspektene som mangler: søkemotoren er treg og unøyaktig, filtrene er lite relevante og navigasjonen kronglete med lang vei fra A til B. Prisguiden kan som helhet oppsummeres i et ord; klønete.

 

At du innbitt vil bearbeide det vi allerede har framfor oss, tilsvarer at man skulle heise et havarert skip som ligger på bunnen av Stillehavet og sende det til reperasjon. Den eneste grunnen til at dere overhodet kan vurdere et slikt tungvindt veivalg, er fordi dere har lagt ned såpass mye tid og arbeid i prosessen som det er. Å begynne på noe nytt vil føles som å svelge et glass synåler, og derfor unngår dere det og flykter unna.

 

Det er godt mulig at jeg legger ordene i munnen på dere nå. Men uansett utgangspunkt og realitet endres ikke den logiske fatning om at man er bedre forunt å starte på nytt med eksisterende verktøy. Da kan man skape det du kaller "den ultimate løsningen", ved å tegne solide linjer - en sterk primæstruktur - på blanke ark. Denne tråden presenterer allerede mye av det som ønskes... Det er enstemmig vedtatt fra spørreundersøkelsen at konseptet øverst er en sterk presentasjon...

 

Dersom fulgt til punkt og prikke, slipper man å påta seg en evig vedlikeholdsjobb, og kan i stedet feie Prisjakt og den gamle prisguiden av banen som et godstog i full hjulfart. Funksjonaliteten som må implementeres er innfløkt, men er samtidig presis det som trengs for å skille seg ut og trekke i fra konkurrentene. Mediahuset Tek har ressursene, og jeg samt andre frivillige står klar som dyktige støttespillere som vil dere alt vel. Hva er egentlig da galt med ambisjoner, med mindre man bare venter på sin egen undergang? Slik jeg ser det har dere alt å vinne, og jeg ville være henrykt over et videre tett samarbeid med Prisguidens ansvarlige.

 

Jeg ber om et mirakel, men forlanger ikke for lite.:)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi høres ut som om vi har ulikt syn på hvordan vi skal gå frem for å forbedre Prisguide. Jeg kan gi litt mer bakgrunnsinfo slik at du forstår hvorfor min klare mening er at vi skal gradvis forbedre det vi har, i stedet for å begynne på nytt med blanke ark.

 

Det er i dag 8 dager (kun 5 arbeidsdager) siden Hardware-nettverket og Mediehuset Digital fusjonerte til Mediehuset Tek. Jeg har vært aktiv i Hardware-nettverket fra 1998 til 2007. Frem til 2007 kjenner jeg rimelig godt til hva som ble gjort med Prisguide opp igjennom årene, men etter tre års pause vil det ta litt tid (og hvertfall mer enn en uke) å skaffe seg god oversikt over hvor vi står.

 

Når vi allerede etter én uke har gjort de grepene som er nevnt, og startet dialogen med brukerne synes jeg dette viser at vi virkelig tar Prisguide på alvor. Likevel har vi ikke ubegrensede ressurser å sette av til programmering av en flunkende ny prisguide. Utviklingsavdelingen har ansvar for alle nettstedene i nettverket. Jeg har ikke finregnet, men det det blir vel ca 16 tilsammen, og dessverre ligger dem ikke samlet på én plattform...

 

Jeg ser en rekke enkle grep vi kan gjøre med Prisguide som jeg er overbevist om at vil løfte tjenesten betraktelig. Hvis vi tar én og én oppgave, og jobber målrettet med dette tror jeg vi kan vise til en mye bedre tjeneste allerede om en måned eller to. Kaster vi i stedet alt vi har, og finner frem blanke ark tror jeg vi neppe vil se noe som er i nærheten av lanseringsklart på denne siden av sommeren.

 

Det finnes selvsagt grader av hvor langt tilbake man skal gå, og det er aldri mulig å vite om man har gjort et klokt valg før man har fasiten i hånda og kan se seg tilbake.

 

Jeg har lært mye på denne hektiske uken, men har mye igjen å sette meg inn i. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med både de som bidrar med produktinnlegging og de som er superbrukere av Prisguide. Den kunnskapen dere bidrar med imponerer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser den. At dere skulle begynne helt på ny var mest et innfall jeg fikk ettersom at systemet virker så tregt den dag i dag. Det skapes liksom et mentalt bilde i hodet mitt av et oppløst garnnøste som må tas helt opp for så å bli surret sammen igjen med stramme linjer. Jeg kan ikke så mye om koding, så det er vel mer sannsynlig at min "modell" er feil og at det er nøyaktig slik du sier det er; at dere med noen få inngrep kan få tjenesten til å føles helt ny ut med rask responstid.

 

Det gjenstående alternativet blir da å endre formen skritt for skritt mot det konseptet som er presentert i tråden. Du sa selv at noe av det var gode ideer, så jeg håper at mer og mer blir tatt i bruk etter hvert. Med en tidsramme på flere måneder må dere skjønne at det er viktig for oss brukere å bli påminnet om at dere jobber aktivt med oppgaven over tid. Kanskje hadde det vært en idé å lage en slags arbeidsliste, der man legger inn korte notiser ved større endringer som ny funksjonalitet og forbedring av ytelse? Da har dere noe å svare med dersom folk klager på lite framgang...

 

Til sist vil jeg innstendig be om at dere benytter meg som del av designprosessen. Jeg postulerer at jeg har et godt øye for praktisk design, og at jeg derfor kan bidra med tjenester. Designet jeg har laget til nå har hatt et par hovedfokus: man skal trykke så få ganger som mulig i tritt med at siden sjeldent skal måtte lastes inn på nytt. Man bør videre ha tre forskjellige måter å finne fram på: en søkemotor for lynraske søk, en guidet marg med de mest vanlige filtrene bestående av relevante alternativer og flere nivåer i hver produktkategori, og tilslutt en altomfattende database som man kan søke detaljert i med mange parametre.

 

Dette er de eneste tre bruksområdene jeg vet om, og som dekker alle de som (a) vet modellnavnet på produktet de vil ha, (b) er på jakt etter noe nytt som passer dem og © de som ønsker å finne noe mindre konkret innenfor et mer spesialisert og nisjepreget marked. Søkemotoren må være rask, margen må være veiledende og behjelpelig, og databasen må være omfattende samt oversiktlig.

 

Dette er langtidsvisjonene mine for Prisguiden, i tillegg til en generell forbedring av ytelsen og langt færre feil i listene. Hva som gjenstår er (viktige) småplukk, som at man med et enkelt klikk får opp handlekurven og man med kun to klikk kan skifte handlekurv (åpne & velg). Et eliminasjonssystem slik det er beskrevet i første innlegg må til for at søkemåte nr. 2 og 3 skal fungere. Til sist en detalj med at man sorterer varene etter pris osv. gjennom knapper som står ved siden av hverandre og ikke i en liste man må åpne (det er kun fire alternativer, altså får de plass som individuelle knapper på langs. Vær bevisst på bruk av lister!). smile.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er jeg enig i mye, men også på begge sider i saken.

 

De største problemene med Prisguide er allerede nevn, og jeg kan ikke si jeg har sett noen forbedringer siden lansering av 2.0.

 

Mine egne meninge er at det er rett og slett for mye luft, søkefunksjonen er ikke god nok, og filterne i mange sammenhenger er helt bak mål. Kombiner dette med mye sirup i systemet (noe som ikke er så uvant på verken diskusjon.no, prisguide eller de underliggende tek.no sidene)

 

Et annet stort problem er at handlelister ble mye vanskeligere, og det er klart færre som bruker den.

 

Under versjon 1 av systemet fantes det tråd opp og tråd ned her på diskusjon.no der folk spurte om råd om oppsettene de hadde laget på Prisguide eller om folk kunne sette opp systemer for de på nettopp prisguide. Men etter lanseringen av vers. 2 merket jeg en drastisk nedgang i bruken, også for min egen del. Jeg har rett og slett knapt brukt Prisguide etter oppdateringen, og har jeg gjort det har jeg klart gått til vers.1

 

Per i dag har dere også en stor seriøs konkurrent i form av prisjakt.no, og jeg vil si den er klart bedre en versjon 2 av dagens prisjakt. Mye på grunn av den langt bedre sortering systemet, men også per i dag en mye bedre handleliste oppsett og sammenligning av varer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...