Gå til innhold

Blackberry til Telebutikken og Klart Svar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo dødsbra, tenkte jeg først når jeg hørte om nyheten om at Blackberry skulle bli lansert til et bredere publikum. Helt til jeg så prisene på abonnementet. Dette er tydeligvis en joint venture mellom Trigcom og Netcom/Telebutikken/TeliaSonera, men til tross for all den gode kompetansen som ligger i disse selskapene så har de da altså ikke klart å komme frem til et abonnement som passer til telefonen.

 

Jeg synes kort fortalt at abonnementsløsningene som tilbys er dårlige. Slik som det fungerer så må man fremdeles ha abonnementet gjennom Trigcom, men Trigcom leier nett av Netcom som igjen eies av TeliaSonera som eier Telebutikken. Også klarer de ikke å komme frem til et konkurransedyktig abonnement som er tilpasset Blackberry...hæ? Også presterer de å lansere et abonnement som er mer eller mindre helt likt det Trigcom hadde fra før som var rettet mot privatmarkedet. Er det bare meg eller er det vanskelig å se hva som egentlig er nyheten her? Blackberry er nå tilgjengelig i en butikk til...?

 

Og argumentene for å få seg BIS løsningen som en del av abonnementet begynner å bli mindre og mindre. Hvis hele poenget er at man kan få seg push-løsninger som f eks "dytter" email til telefonen din så finnes det idag andre løsninger som fungerer vel så bra. Til og med på Blackberry så kan man idag få Gmail og full sync på både kalender og kontakter. Og når Nokia tilbyr sin Messaging-tjeneste som i praksis er push funksjon for emailene dine gratis (foreløpig ihvertfall) så blir det stadig mindre argumenter for å bruke en slik løsning.

 

Det bare virker som om hele greien er så lite i takt med hva som skjer på markedet og lite konkurransedyktig. Tenker også at hvis HTC lanserer en Android telefon med fysisk qwerty-tastatur som også har full integrasjon mot gmail feks så blir det enda mindre grunn til å bruke Blackberry med et tilhørende abonnement. Greit nok, Blackberry er kanskje egentlig rettet mot bedrifter men denne lanseringen er rettet mot privatmarkedet og da burde de jo kunne slå til litt. Jeg er helt sikker på at bare merkevaren Blackberry er så kjent at mange kommer til å ønske å prøve den ut. De aller fleste har jo hørt om eller sett Blackberry på TV og i filmer. Jeg er også helt sikker på at det er mange som ikke liker f eks iPhone og kunne tenke seg en Blackberry istedet. Det er bare så synd at de ikke klarer å matche lanseringen med et godt abonnementstilbud i tillegg.

 

Jeg tror definitivt det er noe lærdom i iPhone løsningen med tilhørende abonnementer og håper noen får ut fingeren og ser om det ikke er noe man kan gjøre med dette om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Som niccan skriver, syns jeg også dette er tragisk!

Dette ødela faktisk for meg merker jeg..

 

Har lenge ønsket meg en blackberry, sikkert mest fordi den er så brennheit "over there" og syns så godt på tv/film. Men dog.

Iphone er GANSKE uaktuelt da det er alt for mange fanboys og kids som løper rundt med de "ipods med telefon"..

Lenke til kommentar
Som niccan skriver, syns jeg også dette er tragisk!

Dette ødela faktisk for meg merker jeg..

 

Har lenge ønsket meg en blackberry, sikkert mest fordi den er så brennheit "over there" og syns så godt på tv/film. Men dog.

Iphone er GANSKE uaktuelt da det er alt for mange fanboys og kids som løper rundt med de "ipods med telefon"..

 

Disse to mobilene kan ikke sammenlignes. Så det du sier er at du tar et hvilket som helst nisjeprodukt fordi det tilfredstiller alle dine krav?

Lenke til kommentar
Som niccan skriver, syns jeg også dette er tragisk!

Dette ødela faktisk for meg merker jeg..

 

Har lenge ønsket meg en blackberry, sikkert mest fordi den er så brennheit "over there" og syns så godt på tv/film. Men dog.

Iphone er GANSKE uaktuelt da det er alt for mange fanboys og kids som løper rundt med de "ipods med telefon"..

 

 

Enig, har lyst på dingsen men trenger å prøve den ut litt først for å se om jeg trives med den. Selv foretrekker jeg å ha en proff telefon som ikke "alle" har. Forrige telefonen min , en E71, så jeg en eneste annen person som hadde. Det er liksom litt mer stas enn når Gud og hermannsen har den.

Lenke til kommentar
Som niccan skriver, syns jeg også dette er tragisk!

Dette ødela faktisk for meg merker jeg..

 

Har lenge ønsket meg en blackberry, sikkert mest fordi den er så brennheit "over there" og syns så godt på tv/film. Men dog.

Iphone er GANSKE uaktuelt da det er alt for mange fanboys og kids som løper rundt med de "ipods med telefon"..

 

Ikke sant, hele poenget med en telefon eller et produkt er at det fungerer for deg uansett om det er hypet eller ikke ikke. Det at man har kjennskap til mobilen er bare et utgangspunkt. Akkurat som iPhone var "the next big thing" lenge før den faktisk ble lansert i Norge så er det viktig å forstå at ikke alle ønsker seg iPhone av diverse grunner.

 

Personlig så fikser jeg ikke touch-systemet. Man blir sikkert vant til det men jeg klarer ikke å skrive f eks tekstmeldinger på en iPhone. Jeg trenger et fysisk tastatur, ikke et tastatur som forhindrer meg i å kommunisere med mennesker. Derfor fungerer Blackberry i større grad for meg.

 

Men nå må vi jo ikke glemme at de som fører dette produktet tydeligvis ikke skjønner hva slags behov som finnes i markedet. Igjen så er det jo en slags parallell mellom iPhone og hva slags abonnement som blir lansert sammen med det. Det bare virker slik for meg at både de som lanserer det og de som det lanseres for går glipp av MYE.

Lenke til kommentar
Som niccan skriver, syns jeg også dette er tragisk!

Dette ødela faktisk for meg merker jeg..

 

Har lenge ønsket meg en blackberry, sikkert mest fordi den er så brennheit "over there" og syns så godt på tv/film. Men dog.

Iphone er GANSKE uaktuelt da det er alt for mange fanboys og kids som løper rundt med de "ipods med telefon"..

 

Disse to mobilene kan ikke sammenlignes. Så det du sier er at du tar et hvilket som helst nisjeprodukt fordi det tilfredstiller alle dine krav?

 

Du har helt rett i at disse mobilene ikke kan sammenlignes direkte. Men igjen, på hva slags grunnlag kan de ikke sammenlignes? Og da blir neste spørsmål på hvilket grunnlag kan de sammenlignes?

 

La oss ta for oss hele mobilmarkedet. Alle som har mobil og alle som ikke har det (som jeg regner med er utrolig lite i Norge) Så kan du begynne å gruppere det inn etter hvilken som helst variabel. Men i dette tilfellet, la oss ta iPhone og Blackberry. iPhone som er en telefon som uten tvil fungerer til det meste en forbruker trenger i dag må veies på enkelte andre variabler hvis den skal sammenlignes med Blackberry. Det enkleste spørsmålet er hva er det som skiller disse telefonene fra hverandre for den enkelte konsument? Hvis vi begynner med fysisk utseende så ja kan man skille de mellom touch-screen og fysisk qwerty. Men man kan jo sammenligne de på grunnlag av at begge mobilene kan man ringe med og begge telefonene kan man sende tekstmeldinger med så jeg er enig men uenig i at de ikke kan sammenlignes. Det som er viktig er hvilket grunnlag påstanden din kommer fra.

 

Når det gjelder å ta et nisje produkt å si at det tilfredstiller dine krav så kan jeg bare si at ja man kan segmentere f eks mobiltelefoner etter veldig brede variabler men sånn som mobilprodusentene fungerer så er det flere nisjer som oftest inkludert i de litt bredere variablene. Det dette betyr er at det som utgjør ditt grunnlag for hvorfor du velger den ene eller den andre mobilen kanskje kommer fra visse behov som du har. Hvis du vil ha det beste kameraet og den beste musikkspilleren så har kanskje den telefonen ikke best batteritid eller f eks 3,5mm minijack. Eller hvis du vil ha mini-usb som ladekabel er det ikke sikkert at du får det beste kameraet som eksisterer på markedet fordi det ikke finnes en mobil som er produsert slik ennå.

 

Så spørsmålet om å ta et hvilket som helst nisjeprodukt som tilfredstiller dine krav blir på en måte feil fordi du antageligvis (hvis du har en mobil da) har en mobil som allerede tilfredstiller en eller annen nisje. Bare fordi en mobil er utbredt eller ikke har ingenting med om det er et nisjeprodukt eller ikke. Det går som oftest på en del mer spesifikke variabler. Blackberry er ikke t nisjeprodukt i USA f eks. Eneste grunnen til at det kanskje defineres som et nisjeprodukt i Norge er kanskje fordi det ikke er utbredt nok...

Lenke til kommentar
Som niccan skriver, syns jeg også dette er tragisk!

Dette ødela faktisk for meg merker jeg..

 

Har lenge ønsket meg en blackberry, sikkert mest fordi den er så brennheit "over there" og syns så godt på tv/film. Men dog.

Iphone er GANSKE uaktuelt da det er alt for mange fanboys og kids som løper rundt med de "ipods med telefon"..

 

 

Enig, har lyst på dingsen men trenger å prøve den ut litt først for å se om jeg trives med den. Selv foretrekker jeg å ha en proff telefon som ikke "alle" har. Forrige telefonen min , en E71, så jeg en eneste annen person som hadde. Det er liksom litt mer stas enn når Gud og hermannsen har den.

 

Jeg er helt med på tanken om å ha en telefon som ikke alle har. Jeg hadde selv E71 opptil nylig og syntes det var en stk fet mob.

 

Når det gjelder å prøve ut en mobil som man ikke har testet før så er jo dette ikke så enkelt. Det eneste virkelige bra med at Blackberry er lansert i flere salgskanaler er at prisen på å kjøpe en av telefonene har gått ned.

 

En Blackberry Bold kostet jo hvis jeg ikke husker feil ca 6000-7000kr og det var med binding. Uten binding var det vel kanskje ca kr8000,- For de fleste er det jo en utfordring med inngangsprisen. Når denne senkes så kan man jo ikke gjøre noe annet enn å si ja man er på riktig vei. Problemet oppstår når man skjønner at de som ikke er villig til å betale 6-7000kr for Blackberryen er like nølende på dagens pris. Jeg forstår markedet med forbrukere i Norge som rimelig oppegående, ellers så hadde det ikke vært et marked for f eks OneCall og Vollviks Ludo. Utfordringen er at folk skjønner at abonnement er dyre på samme måte som at de skjønner at prisen på bruk totalt på et år kan bli veldig dyrt hvis man har et dårlig abonnement. Hele poenget her er å gi folk et tilbud som de skjønner at teleleverandøren har strukket seg litt på. Det at Netcom lanserte egne abonnementer til iPhone har bare hevet standaren på hva vi kan forvente på en butikk som fører Netcom abonnementer. Derfor virker det som om det de driver med er tull når de ikke kan lansere noe lignende for Blackberry. Inngangsprisen er et moment men folk skjønner jo at hvis abonnementet er svindyrt i lengden så er det en dårlig deal.

 

Jeg ser det egentlig litt for meg. Folk kommer inn i f eks Telebutikken fordi de har hørt om Blackberry. De tenker kanskje ikke så mye på inngangsprisen men blir konfrontert med at du må bytte abonnement til et abonnement som er mye dyrere enn det du har idag? Og hvis du f eks har iPhone så må du betale kanskje 400-600kr mer i måneden? Og i bytte for hva da? Push funksjonalitet og fysisk qwerty???? Seriøst....?

Endret av nixxan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Litt OT, men må bare si at jeg testet Blackberry Bold for et par mnd siden - og det var ett stykk fet business-telefon! Lydkvaliteten fra de innebygde høyttalerne ligner ikke på noe jeg har hørt fra en mobiltelefon tidligere...

 

Litt tilbake til topic:

Man har da kunnet fått tak i Blackberry-telefoner tidligere uten å måtte ha en spesiell bedriftløsning for å bruke de. At det muligens er visse funksjoner/tjenester som var utilgjengelig skal jeg dog ikke si noe om...

 

EDIT: Man får selvsagt ikke de mulighetene som er spesielt for BlackBerry, særlig sikkerhetsfunksjonene.

Endret av Slettet-qtXdRFbtay
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er flere her som ikke helt har fått med seg hva som er så spesielt med Blackberrys. Greien med dem er at all trafikk som skjer til og fra telefonen er kryptert, på denne måte blir det vanskeligere og finne ut hva som flyr frem og tilbake. Dette er jo veldig greit for bedrifter som denne telefonen egentlig er laget for. En annen grei ting er at alle innstillinger osv blir sendt fra nettleverandøren og innstallert på tlf for deg. Noe som gjør at enhver person kan bruke en veldig avansert telefon uten og måtte være en skapnerd og kunne alt for mye om duppedingser.

Når du kommer til prisen så syns ikke jeg den er så gale om du sammenligner den med f.eks iphone som så mangen gjør her.

En iPhone ferdig låst opp fra operatør ligger på rundt 6000-7000kr og da er du i blackberry pris. Og som jeg sier så veldig mangen ganger, det koster og være kar, også i dette tilfelle. Skal du ha det feteste og skille deg ut så må du også være villig til og betale for det. Du kan ikke forvente å få (i mine øyne) den feteste telefonen som er på markedet for prisen av en nokia 6700 med abm.

Jeg har hatt en blackberry bold siden april i år og er så utrolig fornøyd med den at jeg har sagt at jeg aldri kommer til å skifte tilbake til noe annet med mindre det skjer noe virkelig revolusjonerende. Til daglig så selger jeg telefoner så jeg har prøvd alt ifra nokia e71, HTc touch pro (2), diamond (2), helt tilbake til Qtek 9100 så jeg liker og tro at jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at Blackberry bold tar et godt tak runt konkurrenten og sparker de til h******* vekk.

Hvis jeg skal sammenligne Bold med E71, som så mangen her inne har spurt om så har bold et utrolig mye bedre tastatur. Ja telefonen er litt større og tykkere enn E71, men det utrolig gode tastaturet veier opp for det.

Software på de nye blackberry telefonen er også utrolig enkelt og greit og bruke. Til forskjell for mangen telefoner på markedet i dag så fungerer en blackberry telefon, til enhver tid, hver dag. Noe som andre telefoner i dag ikke alltid gjør. Trykker du på meny knappen så kommer menyen frem med engang, uten at du må vente noen dager, sånn som htc telefoner har hatt en tendens til å gjøre. Og ja iPhone er også en veldig god telefon som er utrolig rask og funker. Men som så mangen sier her inne så er ikke alle så keen på å ha en touch telefon. Da er det greit å ha et alternativ som fortsatt funker og bare funker. Det som så mangen i dag vil ha ut av telefonen sin.

 

Så til alle dere som lurer på hvorfor en Blackberry koster så mye og hvorfor abm har litt mye rart som du egentlig ikke forstår hvorfor du må ha så ha en ting i bakhodet. En blackberry er egentlig en business telefon som er laget for og holde infomasjonen du har på telefonen din kun tilgjengelig for deg samtidig som den MÅ funere til enhvertid uanasett hvor du er og når du er der.( så lenge det er dekning selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Vil få tilføye her at ikke bare er data kryptert, men ved at de

blir sendt igjennom Trigcom sin server så blir de også komprimert.

Litt rart at ingen har nevnt dette. Serveren komprimerer trafikken,

for deretter å sende det ut til apparatet som tolker dette og viser

hjemmesider / epost lynkjapt. Trafikken som genereres er dermed

minimal - og det som kanskje kan virke som urimelige datapriser

er egentlig helt greit. Det skal mye til å bruke 100MB data på

en Blackberry, med mindre du virkelig går inn for det :p

 

Så lenge du bruker Browseren som er innebygget, og ikke vanlig

WAP - dersom du bruker WAP vil den rute trafikken utenfor serveren

og du får da ukomprimert data. Dette går tregere, og vil da generere

mer trafikk. Brukeropplevelsen vil også gå noe ned, da det blir

forlenget ventetid. Utover det vil jeg si at jeg tror prispunktet

på både abo og selve apparatene står i stil med produktet man får

levert. Hver enkelt har jo en egen oppfatning av hva "dyrt" er,

personlig syntes jeg ikke at 1599,- for Curve 8520 med abo. til 199,-

i mnd. er ille - men jeg forstår at det sikkert er mye penger for

andre. Da finnes det andre alternativer, det er jo ikke til å skyve

under en stol at dette er for spesielt interreserte, småbedrifter,

privat næringsdrivende og et lite knippe fanboys. For disse gruppene

har ikke pris nødvendigvis så mye å si ;) (store bedrifter har ofte

dette, eller en annen løsning på plass allerede.)

 

Jeg har selv Curve 8520 som jeg brukte som eksempel her, og på batteri

kapasitet er telefonen helt rå. Det er også veldig deilig å ha en

stabil og fin tilkobling til MSN - noe jeg ikke har opplevd på andre

telefoner. E-post fungerer kort sagt genialt, og surfing er en glede.

Kamera er som man kan forvente av denne typen telefon. Det tar helt

greie bilder - men ikke noe du printer i A4 og henger på veggen :p

 

Når dette er sagt er hovedtelefonen min fortsatt en Nokia 5800 som

jeg også er veldig fornøyd med - hver til sitt bruk. Jeg ønsker ikke

å fremstilles som noen fanboy som bare skryter av Blackberry, for det

er ikke tilfellet - jeg lar meg ikke så lett imponere, men Curve 8520

har iallefall imponert meg. Og når dette er den "billigste" så kan man

bare lure på hva de dyrere modellene kan levere.

 

Kort sagt kan det anbefales å prøve Blackberry, men vit hva du skal bruke

telefonen til - og ikke bare kjøp den pga. hype. Håper at dette kan være

oppklarende for noen :)

 

 

ZneyPhinx

Endret av ZneyPhinx
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...