Gå til innhold

Infotavle - visning av rutetider, vær og tweets


Anbefalte innlegg

Infotavle er et program som viser:

  • tider for buss, trikk, T-bane og båt i sanntid fra trafikanten.no
  • været, oppdatert fra yr.no
  • tweets fra en twitter-profil, for eksempel for å liste opp trafikkmeldinger

Programmet skal kjøres i fullskjerm på en dedikert skjerm som for eksempel kan henges på veggen i inngangspartiet enten hjemme eller på jobb.

 

Infotavle er skrevet i Java (ettersom Java hadde de beste bibliotekene for dette prosjektet), og er lisensiert under MiT License (open source).

 

Prosjektets hjemmeside: http://code.google.com/p/infotavle/

Infotavle v1: http://infotavle.googlecode.com/files/infotavle_v1.tar.gz

 

Skjermbilde (trykk for full størrelse):

infotavle_skjermbilde_20090728_small.png

 

Her er et eksempel på hvordan programmet kan brukes. En gammel laptop er skrudd fra hverandre i leddet mellom skjermen og selve maskinen, og brettet bakover. To rammer fra IKEA er skrudd sammen for å få en ramme dyp nok til å romme laptopen. Dette ble brukt som en digital bilderamme i halvannet år, men brukes nå som Infotavle. Trykk på bildet for full størrelse (bildet ble dessverre litt uklart):

example_small.JPG

 

Oppsett

Programmet konfigureres med filen settings.xml som skal ligge i samme mappe som programmet startes fra. Her følger et eksempel på hvor Infotavle er satt opp til å vise været fra Røa, tider for bussholdeplassen Linhusveien og T-banesatsjonen Ekraveien og tweets fra twitter-kontoen brukernavn.

 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<settings>
<offset x="59" y="104"/>
<size width="926" height="604"/>
<name>Transportinfo</name>
<yr>http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/R%C3%B8a~2261695/varsel.xml</yr>
<trafikanten>
	<stop name="Ekraveien" id="3012460">
		<platform nr="1" name="østgående mot Sentrum"/>
		<platform nr="2" name="vestgående mot Østerås"/>
	</stop>
	<stop name="Linhusveien" id="3012466">
		<platform nr="1" name="mot Røa"/>
		<platform nr="2" name="mot Bogstad"/>
	</stop>
</trafikanten>
<twitter username="brukenavn" password="passord"/>
</settings>

 

For å finne varsel.xml der du bor, les: http://www.yr.no/verdata/1.3316805

For å finne id for holdeplasser, gå til trafikanten.no, og velg "fra et stoppested". Søk på noe som ligner på stasjonen du er ute etter, sånn at du får opp forslag til holdeplasser. Linken til Stortinget T-baneholdeplass ser for eksempel ut som "java script:SetArrOrDept('Stortinget%20[T-bane]','03010020','Oslo');". Her er det "03010020" som er id.

Resten er vel selvforklarende utifra XML-filen.

 

 

Kommentarer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1136949

Endret av Pion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg pakket sammen programmet i et arkiv så det skal være lett for andre å teste det. Det er bare å laste ned infotavle_v1.tar.gz, pakke den ut, og kjøre "java no.infotavle.Infotavle" fra inni den utpakkede mappen (eller launch.sh som en snarvei om du bruker linux).

Lenke til kommentar
Hadde vært greit med en jar fil og igrunn :)

 

Enig. Det beste hadde vært om jeg kunne legge ved Twitter4J-pakken som den .jar-filen den kom i istedenfor å pakke ut .class-filene som jeg har gjort nå; og kanskje også ha yr- og trafikanten-pakkene som egne jar-filer de også. De gangene jeg har prøvd å pakke sammen en .jar-fil av det hele så blir det masse krøll med at den ikke finner filer osv.

 

Jeg skal gjøre litt mer research på hvorfor jeg ikke får det til når jeg kommer tilbake til Oslo om en uke. Men inntil videre skal det være forholdsvis greit å pakke ut og kjøre .tar.gz-arkivet om man vil teste. Brukernavn og passord er satt til "infotavle"-kontoen min på twitter, og det er fint om dere lager en egen twitter-konto for deres egne infotavler om dere velger å fortsette å bruke de (Twitter tillater kun at man sjekker status 150 ganger i timen så det kan bli overbelastet om mange infotavler bruker samme konto).

 

tar -xzf infotavle_v1.tar.gz

cd infotavle_v1

java no.infotavle.Infotavle

Endret av Pion
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forresten så er jeg interessert i gamle brukte laptoper. Hvis noen har en gammel laptop de ikke bruker lenger så er det bare å si ifra. Det går sannsynligvis fint om det er et par ting som ikke virker. Maskinene trenger egentlig bare skjerm, fungerende hovedkort/cpu/minne og enten harddisk eller mulighet til å boote fra minnepinne. Batteri, tastatur og touchpad trenger ikke virke. WLAN er også et stort pluss.

 

Det beste hadde selvfølgelig vært tablet-PCer, men de er litt dyre ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Takk for applikasjonen.

 

2 ting jeg sliter med:

Jeg får ikke sanntid fra togstasjoner (Lysaker)

Jeg ser ikke forskjell på om det er sanntid eller estimert tid. Dette vises med ca. foran tiden på www.trafikanten.no

 

..og jeg får ikke fram data når jeg prøver å legge til rute 31E i "include="

Endret av asgeirk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...