Gå til innhold

Minibærbare er kommet for å bli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt på jakt etter en slik liten bærbar. Det er jammen ikke så lett å bestemme seg når det er mange alternativer og en del ønsker fra min side.

 

Vil jo ha en som starter raskt, er rask/god/stabil i bruk, har en god 10-11 tommer skjerm, har noe intern lagringsmuligheter (16GB eller mer), god tid med batteri, norsk tastatur, skjermkort med god 3d-støtte, helst gnu os.

 

Så en artikkel av en Samsung NC10 som starter på ca fem sekunder. Denne har 32GB SSD og kjører Moblin operativsystem. Virker jo veldig bra. Men i Norge får man, så langt jeg vet, bare denne maskinen med vanlig magnetisk disk og W-XP. XP er jo skrot, og særdeles upassende på en nettbok.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...lin_2&num=1

 

Noen som har tips. Eller bør man vente på bedre tider?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kan nesten garantere at det ikke vil komme en "macbook mini" i nærmeste fremtid. Jeg tror ikke Apple har noe behov for å selge små billige laptoper. For det første så er profittmarginen på disse maskinene mikroskopisk, for det andre så er det i stor grad ikke eksisterende apple-kunder som kjøper disse maskinene (tipper jeg) og for det tredje så selger Apple bare mer og mer macbook-maskiner. Det eksisterende netbook-markedet er ikke et marked Apple er interessert i. Skal jeg tippe så vil jeg tro at Apple kanskje kommer med et lignende produkt om et par år. En liten bærbar PC som er billig i forhold til eksisterende apple-maskiner. Kanskje i form av en forvokst iPhone, kanskje i form av en høykvalitets "netbook" som kjører en eller annen form for embeded OS X (ala iphone). Men at Apple kommer til å kaste seg på det eksisterende netbook-markedet i nærmeste fremtid, det tviler jeg sterkt på.

 

Edit: Fungerende CEO i Apple, Tim Cook sa dette på Macworld tidligere i år:

 

We’re watching that space, but right now from our point-of-view, those products are based on hardware that’s much less powerful than what we think that customers want, software quality that is not good, cramped keyboards, small displays. So we don’t think people are going to be pleased with those products, but we’ll see. We are watching that space. About 3% of PC industry was in this netbook kind of category so it’s a category we watch. We’ve got some ideas here. But right now, we think the products are inferior and will not provide [an] experience to customers that they’re happy with.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...