Gå til innhold

Kjøp av 32" LCD-Tv til 4000,-


Anbefalte innlegg

Ja, som mange andre er jeg også en av dem som nå hiver meg på bølgen med å kjøpe ny tv.

Er på utkikk etter en hybel-tv, 32" til rundt 4000,- Skal brukes til tv-titting, dvd-avspilling, spill og mulig pc.

Lest en del rundt på forumet, men de fleste snakker om sony-tv, samsung-tv osv, og det å søke på varenavn funker ikke.

 

Har sett på følgende tv'er:

 

- Philips 32" 32PFL5403D

- Sony 32" KDL32L4000K

- Toshiba 32" 32AV500PG

- Samsung 32" LE32A330

- Toshiba 32AV555DG

 

Har sett en god del på Philips'en, da jeg har lest mye bra om den. Toshibaene derimot finnes det svært lite brukerinfo om på nett. Håper noen her kan bidra :) Vet mange syns LG3000 er bra, men den ligger dog nesten tusenlappen over.

 

På forhånd takk!

Endret av Andey-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Philipsen er i alle fall 500 billigere på Lefdal. Billigere frakt også. Skal sette opp en slik i løpet av uka med en Xbox 360 (HDMI), PC (DVI->HDMI), DVD (576i, komponent) og Get (SCART-RGB) + forsterker via coax SP-DIF, så jeg kan si litt om den om noen dager.

 

Philipsen og den første Toshibaen er testet i Lyd og Bilde. Forøvrig er det ikke sikkert at man kan stole på ting man leser på nettet om hverken Sony eller Philips hvis man leser internasjonale sider. Begge har en tendens til å gjenbruke modellnavn på det som kan være ganske forskjellig "innmat" mellom de forskjellige regionene.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som trådstarter (kjøpe 32" LCD-TV til rundt 4000,-). Jeg planlegger imidlertid å koble den til mediasenteret mitt (HDMI->HDMI). Er derfor litt opptatt av "1:1 pixelmapping" (aka "just scan"), har lest at det er viktig når man bruker PC som kilde. Om noen har peiling så er det fint om dere også tar med noe om dette i svar (men jeg ønsker ikke å flytte fokus vekk fra det trådstarter spør om altså).

 

Slik jeg forstår det, så er det også ganske stor forskjell på TVene seg imellom når det gjelder TV-kilde (analog eller digital). Jeg planlegger digital kilde så snart jeg får oppgradert mediasenteret for dette.

Lenke til kommentar
Da tror jeg nesten du, judhaz, kan belage deg på å kjøpe LG 32LG3000 først som sist. Denne er blant de få som støtter 1366x768 (både over HDMI og VGA), og sannsynligvis den eneste "merke-TVen" i denne prisklassen som gjør det.

 

Takk for svar - jeg sjekket litt rundt, og ser at 32LG3000 er oppført både med og uten støtte for 1:1 pixelmapping/"just scan". Men - sjekket http://nordic.lge.com nå, og der står det vitterlig at den støtter "just scan", supert. Må stikke innom en butikk og ta en titt på den nå.

 

Ser at den ligger på ca 4500,- i nettbutikkene, men da kommer det vel en del fraktkostnader i tillegg. Si ifra om noen ser den på kampanje i Oslo-området :).

Lenke til kommentar
Takk for svar - jeg sjekket litt rundt, og ser at 32LG3000 er oppført både med og uten støtte for 1:1 pixelmapping/"just scan". Men - sjekket http://nordic.lge.com nå, og der står det vitterlig at den støtter "just scan", supert. Må stikke innom en butikk og ta en titt på den nå.

Må nok definere en tilpasset oppløsning i driveren (frekvensene står i manualen) og dette er ikke bare-bare for alle og enhver (samt at skjermkortprodusentene ikke her helt ukjente med bugs hva dette angår). Dessuten må man bruke rett HDMI-inngang. Ikke helt plug-and-play altså (så det er ikke så rart at det blir litt forvirring), men det fine med LG er tross alt at de dokumenterer slikt isteden for å ta det vekk og la brukerne bli avspist med mer begrensede (men "idiotsikre") modus.

 

"Just Scan" er forøvrig ikke det samme som 1:1 pixelmapping, men heller en spesialtilpasset mapping/skalering som ikke er 1:1. "Just scan"-funksjonen gir ingen overscan ved bruk standard HD-oppløsninger (720p / 1080i / 1080p) over HDMI (og komponent).

Endret av qwert
Lenke til kommentar
"Just Scan" er forøvrig ikke det samme som 1:1 pixelmapping, men heller en spesialtilpasset mapping/skalering som ikke er 1:1. "Just scan"-funksjonen gir ingen overscan ved bruk standard HD-oppløsninger (720p / 1080i / 1080p) over HDMI (og komponent).

 

Ok, vanskelig skal det være! Blir uansett mye fikling med innstillinger (har Intel grafikk, og kjører Linux...;)).

 

Spørsmålet er: Er det verdt det? 1:1 pixelmapping (evt. "just scan"), altså. Vil man se forskjell på en 32" uten full HD?

 

Dette er vel relevant for Andey- også, som skal koble til Xbox. (har den også HDMI-utgang?).

Fant denne (ikke helt oppdaterte) siden som har oversikt over hvilke modeller som har 1:1 pixelmapping, samt diskusjon rundt dette og Philips her.

 

Ser forresten at LG 32LG3000 ligger på 5500,- i butikker, mens Sony KDL-32L4000k fås til 4000,- på Elkjøp...

Lenke til kommentar
Spørsmålet er: Er det verdt det? 1:1 pixelmapping (evt. "just scan"), altså. Vil man se forskjell på en 32" uten full HD?

Tja. De fleste TVer klarer 1360x768 fra PC (selv om noen ikke gjør det) selv om oppløsningen ikke står i manualen, men noen takler ikke seks pixler sort stripe på kanten. Mange TVer kan gi 720P uten overscan (også fra PC) selv om produsenten ikke har satt noe fancy navn på det, og noen er storfornøyde med dette mens andre ikke takler den reduserte skarpheten skaleringen medfører. Noen gir seg totalt pokker i om 10% av bildet havner "utenfor skjermkanten" mens for andre igjen er dette helt ubrukelig.

 

Hver sine preferanser.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er: Er det verdt det? 1:1 pixelmapping (evt. "just scan"), altså. Vil man se forskjell på en 32" uten full HD?

Man ser neppe noen forskjell om man viser lavoppløst film fra PC på TV, men når man ser tekst på en webside e.l. blir bokstavene synlig uskarpe uten pixelmapping. Omtrent som laserprinter kontra stensilmaskin.

Lenke til kommentar

På spesifikasjoene til Phillips tven står det at tven støtte dataoppløsninger opp til 1024 x 768 piksler. Vil ikke det si at tven kan kjøre pc signaler? Elller er jeg helt på jordet? Phillipsen har jo også lavere responstid. Jeg vurderer også disse to tvene.

Endret av WASD
Lenke til kommentar
På spesifikasjoene til Phillips tven står det at tven støtte dataoppløsninger opp til 1024 x 768 piksler. Vil ikke det si at tven kan kjøre pc signaler?

...

 

Saken er vel at Philipsen tar et 1024x768-signal fra PCen og smører det ut på sine 1366×768 piksler, og da blir det ikke helt bra, slik som qwert og Svinks nevner.

 

Sjekk ut denne siden for mer info :)

Lenke til kommentar

Hm, sjekket ut litt mer rundt Philips 32PFL5403D. På hjemmesidene til philips, fant jeg 32PFL5403D/27 og 32PFL5403D/F7 som begge har 1366x768p som paneloppløsning og som begge lister opp følgende formater som "Computer formats" under "supported display resolution" (satans flash-side):

640x480
800x600
1024x768
1280x768
1280x1024
1360x768
1920x1080i

(alle @ 60Hz)

 

Jeg har lest at denne Philips'en gjør det dårlig på framvisning av analogt signal direkte, men det blir vel et ikke-tema for meg, dersom jeg lar mediasenteret ta seg av signalbehandlingen og sender ferdig 1360x768 direkte til TVen? Så sant TVen støtter dette over HDMI, da...

 

Og da vil vel de 6 manglende pikslene (1360x768 vs 1366x768) føre til enten et litt "smurt" bilde, eller to svarte striper på 3 piksler hver på hver side av skjermen?

 

Det er kanskje verdt 1500,- for å unngå dette, evt. er 2x3 piksler et helt greit "tap" mot 1500,- i lomma?

Kanskje tar jeg også helt feil, og Tven klarer ikke 1360x768 over HDMI.

Jeg vet heller ikke hvilken 32PFL5403D-modell Lefdal fører (/27, /F7 eller en annen).

 

Ah, så vanskelig det er... :)

Lenke til kommentar

Dette er specs fra den Amerikanske modellen. Ikke samme TV (tilsvarer 7-serien her). I Norge er det /10 eller /12 som gjelder. Kan poste en rapport om hvordan denne er med analoge signaler og HD over HDMI i morgen eller Lørdag hvis det er noen interesse. Mediesenteret får jeg neppe testet før i neste uke da jeg har kabelen et annet sted og ikke gidder svi av 200,- ekstra for en ny DVI-overgang.

 

I den trykte manualen står det forøvrig for HDMI(PC):

640x480

800x600

1024x768

1920x1080i

1920x1080p

 

Det er dog også dokumentert et modus "Uskalert" for HD/PC så jeg får se hva den klarer. Håper på 1360x768 i alle fall. 1368x768 (to piksler overscan) ville være ennå bedre, mens jeg har liten tro på 1366x768. Nedskalert 1920x1080 bør vel uansett gi OK bilde til mediasenter.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykk Philips 32PFL5403D/12:

Jeg synes den ser veldig bra ut. God kvalitetsfølelse og fravær av plastic-fantastic. Meget slank men likevel ikke spesielt godt egnet til å henge på vegg (i alle fall ikke uten å planlegge litt) siden kontaktene peker rett bakover. Fjernkontrollen er pen og forsåvidt grei nok - om enn minimalistisk hva funksjoner angår (og hvorfor i helvete trenger jeg en knapp for å sette TVen i "demomodus)". Ligger godt i hånden men er kanskje litt i letteste laget.

 

OSet virker å være linuxbasert og sammen med manualen lå av en eller annen grunn noe som ser ut som koplingsskjema for alle kretskortene i TVen. Testet med nyeste firmware. Ujordet kontakt.

 

Analog kabel-TV, coax:

Horribelt med standard innstillinger. Støy-ohoy! Akseptabelt på moderat titteavstand (~2.5 meter) etter litt kalibrering (det viktigste å dra ned skarpheten (tror ikke det finnes noen rimelig LCD hvor skarphetskontrollen gjør noe positivt) og sette støyreduksjon på medium). Gjør ellers en (nesten litt for) god jobb med å autozoome "letterbox i 4:3" med varierende størrelsesforhold til hele skjermen med overraskende lite plagsom AR-forvrenging. Så lav som den effektive oppløsningen blir da kan nok enkelte mene at det tipper over grensen til å bli usebart (all støy blir forstørret mens å skru på høy støyreduksjon visker ut det som måtte være igjen av detaljer og kan gi merkbare variasjoner etter sceneinnhold). Signalet den ble testet med er nok under gjennomsnittet dårlig, dog.

 

Analog DVD. Gammel Toshiba over RGB-SCART 576i:

Ganske så bra, egentlig (skarphet ned, støyreduksjon av). Fin kontrast og sortnivå. Gode farger (mulighet for egendefinert hvitbalanse). Noe merkbar judder i enkelte scener (men jeg har sett verre på mye dyrere TVer enn dette). Ingen krypende linjer, combing, eller annet tøys fra dårlig deinterlacing som jeg la merke til. Prøvde både PAL- og NTSC-innhold. Bør være representativt for dekoder over SCART også, og er i så tilfelle ganske bra.

 

XBOX 360, HDMI:

Ingen ting å utsette. Ingen overscan. Så ærlig talt ikke forskjell på 720P (oppskalert) og 1080P (nedskalert) input. Tittet så vidt etter åpenbare skaleringsskavanker fra 480P uten å se noe påfallende.

 

LYD:

Bedre enn de fleste billig-TVer jeg har vært borte i. På ingen måte *god* lyd, men i overkant av hva jeg hadde forventet og faktisk litt bass, og bra volum uten å vrenge. 5-bånds EQ. Virtual Dolby Surround er ikke noe salgsargument akkurat, men også denne fungerer bede enn den vanlige "bred stereo" som gjerne kalles "surround" på billige aparater. Positivt nok støtter den også Dolby Digital passthrough via HDMI i den grad dette er mulig. (Pokkers HDCP, er noe kryptert inn kan det ikke sendes ukryptert ut. Altså virker det t.eks. med spill fra konsoll eller DVD som er uten CSS, men ikke med en typisk retail-DVD eller beskyttet HD-innhold).

 

Totalvurdering så langt:

Godt kjøp for pengene. Velutstyrt og med totalt sett bra bilde. De kresne og de som verdsetter best mulig bildekvalitet på analog kabel/antenne bør dog styre unna.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Takk for flott review!

 

Fant manualen til "Philips Flat TV 32PFL5403D 32" LCD integrated digital with Pixel Plus HD

32PFL5403D/12" på sidene til philips, og ser "unscale" er nevnt der. Antakelig det jeg er ute etter:

"Maximum sharpness though distortion may appear on borders. Also, black bars may appear with pictures from your PC."

 

Denne Tven ser mer og mer aktuell ut. Den ser også veldig pen ut! (og er billig!)

Lenke til kommentar

Uskalert modus fungerer på de innstillingene jeg har prøvd (480P og 720P), men siden overgangen min er ute på tur har jeg ikke fått testet oppløsninger som ligger nærmere panelets og ikke er nevnt i dokumentasjonen (1360x768, 1368x768, 1366x768). Ut fra det jeg ser med 360en vil jeg mene at nedskalert 1920x1080 bør fungere utmerket til mediasenter, men det er nok ikke ideelt til slik PC-bruk hvor man sitter nærmere skjermen.

Lenke til kommentar

Et par siste inntrykk av Philipsen:

Det er noen form for bevegelseskompensasjon som stort sett ser ut til å fungere ok (lite judder), men som kan feile. I alle fall på interlaced materiale. Har egentlig bare lagt merke til det i Return of the King hvor det er en scene med en rask (mye detaljer men lav kontrast) flyby mot – og forbi – et fjell hvor det smøres ut dobbeltbilder i et tidels sekund eller to. Samme scene spilt med 360en ghoster ikke.

 

Til PC fungerte både 1360x768 og 1368x768 utmerket som egendefinerte oppløsninger. 1366x768 kuttet noen pixelkolonner med automatiske timinger og jeg har ikke giddet å eksperimentere med å sette dem manuelt. Via PnP dukker det forøvrig opp en 1360x765(!) oppløsning i listen som ikke virker i det hele tatt.

 

På den negative siden rapporterer skjermen ingen strømsparingsfunksjoner via PnP (brukte Moninfo for å dobbeltsjekke) slik at PCen ikke kan sette skjermen i standby ved inaktivitet (kun blank skjerm) og man ikke kan vekke TVen automagisk samtidig som man vekker PCen etter at denne har gått i dvale. Sendte en forespørsel til Philips support om dette er noe de kan fikse via firmware.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

@qwert: Takk for mer info om Philipsen! Regner med å ta en tur til Lefdal og plukke opp en der (3995,-) før helga.

Post gjerne tilbakemeldingen du får fra Philips (kanskje i ny tråd?). Jeg kjører Linux og kan kanskje tvinge igjennom noe med litt fikling i konfigurasjonsfilene..

 

@Andey-: Sorry at jeg hijack'a tråden din - håper du har fått noe ut av det du også. Har du kjøpt TV? Hva ble det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...