Gå til innhold

Min Anmeldelse av Nokia N79


Anbefalte innlegg

Nokias N79 er enda et tilskudd på stammen av underholdningstelefoner fra Nokia, og er på lik linje med de andre telefonene utstyrt med det meste og det beste av teknologi. Der i blant FM sender. N79 er etterfølgeren til N78 hvor førstnevnte har fått en oppgradering i form av et kamera med 5 megapixler, et akselerometer, RDS radio og den nyeste utgaven av Symbian S60. Nokia N79 ble lansert til omtrent samme tid som N85, hvor det var N85 det ble knyttet flest forventninger til. N79 derimot fikk være nærmest litt i fred av media. Kanskje er det fordi at telefonen er litt bedagelig og enkel. Vi har sett det før på en måte. Men som utrykket sier, man skal ikke skue hunden på hårene.

 

Med i salgspakken får du tre deksler, et handsfree sett, en lader, et par øreplugger , minnekort på 4 gb og det man trenger av programvare. Det er altså et meget bra innhold i esken. Ved første oppstart var telefonen rask og er klar til bruk etter 15-20 sekunder. Ettersom jeg startet telefonen med det grønne dekselet på var det en meget opplyst og frisk grønnfarge som møtte meg i menyene og som bakgrunn. Det som er moro med dekslene er det at fargene i menyen vil forandre seg, alt etter hvilken farge det er på dekselet.

Det er så klart ikke det tyngste salgsargumentet, men en morsom effekt i telefonen.

 

Når man etter hvert begynner å bruke telefonen merker man seg fort at den er rask og reagerer hurtig på menyvalgene. Det fungerer utmerket å navigere seg igjennom menyene med det ipod-lignende click-hjulet, men jeg klarer ikke helt å se noen logikk i hvor og når det fungerer med click hjulet. Det funger fint når man har hovedmenyen oppe, og så lenge man har ikoner oppe, men når man kommer lengre inn i undermenyene slutter det å fungere. Hjulet fungerer derimot utmerket i musikkavspilleren. Menyknappen og C-knappen ligger i mellom to andre taster som stikker utover, uten det egentlig volder noen stor problemer i det hele og det store. Det hadde neppe gjort om alle tastene var litt hardere, og gav litt mer respons ved trykk, da de er litt for myke etter min smak. Jeg synes og at det er litt vanskelig å treffe riktig på 2-tasten og på navigeringstasten når man trykker nedover, det hender ofte at man er borti 2-tallet. På toppen av telefonen finner man en tast for og enkelt kunne slå av og på tastelåsen, en nyttig funksjon, særlig ved musikkavspilling.

 

Det kommer tydelig frem at dette er en telefon for den som verdsetter multimedia. På telefonen ligger prøveversjoner av ti N-gage spill, hvor man kan oppgradere ett av dem til fullversjon uten noen ekstra kostnad. Spillene som er inkludert handler om alt i fra fotball til poker. I fotballspillet var det vanskelig å få en god spillopplevelse på et så lite tastatur, mens pokerspillet funket fint, og var faktisk ganske kult og realistisk. Som media avspiller er N79 svært solid, hvor musikkavspilleren meget god. Det som imponerer aller mest er den klare og gode lyden på de innebygde høytalerne. Det fungerer også fint å se på film med telefonen, både via youtube, og filmer man selv legger inn. Telefonen støtter filformatene Mp4 og 3gp. For og optimalisert musikkopplevelsen hadde det vært perfekt med en dedikert knapp for å kunne pause og starte sanger.

 

FM senderen funger meget godt, og man får inn grei lyd på omtrent alle radioer, selv om det kan bli en utfordring i enkelte biler. Rekkevidden har jeg testet til å være drøye tre meter, innendørs, uten noen særlige forstyrrelser rundt. Det er godt resultat, og jeg har allerede hatt flere timer med underholdning ved hjelp av senderen.

Gps-en på denne telefonen er en såkalt Assisted-gps, som betyr at den kan bruke GSM nettet til å finne posisjonen raskere. Nokia maps programmet fungerer fint, selv om det blir vel mye tastetrykking for å bla rundt på kartet. Man bør laste ned den siste versjonen av det norske kartet for å få inn det aller siste av oppdateringer og stedsnavn. Dette var i alle fall tilfellet for meg, da jeg bor ganske langt nord. Først fant ikke gps-en navnet på gata jeg bor i, men etter en rask oppdatering var gatenavnet kommet inn på kartet.

 

Kameraet på telefonen er helt greit til å være på en mobiltelefon. Det tar fine bilder i gode lysforhold, og bildene blir helt greie når det er litt mørkt. Denne modellen har ikke en ekte blitz, men små LED lamper. Det fungerer tålelig bra, selv om en ekte blitz er å foretrekke. Jeg skulle gjerne sett at det var mulig å benytte seg av LED lyset som lommelykt og ikke bare som fotolys. Tenker tilbake på Sony Ericsson’ w800i, hvor man kunne gjøre nettopp det.

Videoopptakeren er meget bra, den er rask og henger ikke noe særlig igjen når motivet beveger seg, lyden på filmene blir veldig bra. Man kan altså bruke telefonen som reserveløsning for fotoapparatet og videokameraet når det skulle være nødvendig uten å være redd for resultatet.

 

Designmessig står ikke Nokia N79 for noen nyvinninger eller store forandringer i mobilverdenen, selv om den ser passe stilig ut. Den vekker oppsikt for å si det sånn. N79 er tynn og ganske lett, noe som er et pluss for en telefon som har så mye å rutte med under panseret. Det bør nevnes at N79 har en forholdsvis høy SAR verdi; 1,17 watt/kg. Man bør altså være litt forsiktig med å ha den i lommen til enhver tid.

Batteriets levetid er god, ved moderat bruk varer det i nærmere 4 dager.

Skjermen er på 2,4 tommer og har en oppløsning på 240 x 320 bildepunkter. Den er klar og fin, dog noe utsatt for riper. Selv har jeg løst dette ved å sette på en gjennomsiktig skjermbeskytter.

 

Konklusjon

Telefonen holder mål og er rask og grei i bruk. Multimedia funksjonene er gode og det samme gjelder telefon funksjonene. Kameraet er godt nok til hverdagslig bruk. Tastene på telefonen er ikke noe av det beste jeg har vært borti, men langt i fra det verste. Dekselbyttingen kan være litt vanskelig, siden man må bruke litt kraft for å få det løst i fra telefonen. Telefonen har en grei pris med tanke på alt man får med. Alt i alt er dette en telefon jeg anbefaler veldig sterkt, og som jeg selv er veldig fornøyd med.

post-168469-1227040478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt en fin test! En telefon som har det aller aller meste av funksjoner og det til en god pris. Flere burde få øynene litt opp for denne.

 

Edit: Har nå brukt denne telefonen idag og må si jeg liker telefonen veldig godt! Er helt enig i hva du skriver om tastene, click-hjulet synes jeg fungerer veldig bra. Med unntak av den jeg bruker er en DOA, får ikke brukt den grønne anropstasten er jeg veldig fornøyd.

 

Kommer til å teste HTC S740, Nokia E71 og Tube før jeg bestemmer meg tror jeg.

Endret av ferrek
Lenke til kommentar

Kunne ønsket meg sammenligninger med modeller som konkurrerer med denne. Cirka samme pris. Cirka samme teknologier og med samme satsingsområde.

 

Selv vurderte jeg denne opp mot SE W902 som jeg fikk i posten i dag.

 

Valgte W902 for skryten av lyden fra denne walkman mobilen, og det faktum at dama har W880i og det har sine fordeler med ladere, diverse utstyr og kompatibilitet oss to imellom.

Lenke til kommentar
Kunne ønsket meg sammenligninger med modeller som konkurrerer med denne. Cirka samme pris. Cirka samme teknologier og med samme satsingsområde.

 

Selv vurderte jeg denne opp mot SE W902 som jeg fikk i posten i dag.

 

Valgte W902 for skryten av lyden fra denne walkman mobilen, og det faktum at dama har W880i og det har sine fordeler med ladere, diverse utstyr og kompatibilitet oss to imellom.

 

Hvis jeg hadde hatt muligheten til å lage en slik sammenlikningen skulle jeg gjerne gjort det, men det blir litt vanskelig for en enkel skoleelev :p

Jeg skulle gjerne sett en slik sammenlikning av like telefoner, eller i det minste en test i fra Amobil snart...

Lenke til kommentar

Fin test ja, men...

"FM senderen funger meget godt, og man får inn grei lyd på omtrent alle radioer, selv om det kan bli en utfordring i enkelte biler."

 

Jeg tror ikke det blir en utfordring, jeg tror ikke det blir noe bra i det hele tatt.

 

Hadde det ikke vært for at denne hadde LED-lys og FM-Sender(Som jeg ikke vil ha), så hadde jeg angret på kjøpet av N82.

Lenke til kommentar

Hvis posten går som normalt, har jeg min N79 i morgen. Gleder meg! Alle tester i inn- og utland har vært nesten utelukkende positive til nå, så jeg høye forventinger til denne. Blir godt å endelig kunne pensjonere den nitriste E65 jeg bruker nå.

 

Kanskje jeg kommer med noen erfaringer neste uke.

Lenke til kommentar

Testet telefonen i et døgn nå, og jeg liker stort sett det jeg ser. Til tross for at E65 har en eldre versjon av S60, er det flere ting som ble gjort mye mer praktisk der.

 

Jeg har ikke greid å finne noen innstillger på meldinger i aktiv ventemodus. Her hadde E65 opptil 3 linjer med snarvei til postkasse og de to siste meldingene. Skulle svært gjerne hatt dette på N79 også! Hvis noen har funnet ut av hvordan man gjør dette, er dere hjertelig velkomne til å dele deres info.

getfileaspx.png

Lenke til kommentar
Bra test :) Du har vel ikke tilfeldigvis prøvd N82 også

Står mellom å kjøpe N79 eller N82 skjønner du :)

takk :) hyggelig med postive tilbakemeldinger. jeg har dessverre ikke prøvd n82, og kan derfor ikke si veldig mye om den. men du finner veldig mye om telefonen på nett.Den har fått veldig mye skryt, og til tross for at mye nytt har kommet etter at den ble lansert, så er den enda blant de beste telefonene på markedet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt telefonen et par dager, og kan komme med noen erfaringer.

 

Først og fremst vil jeg si at jeg overall er fornøyd, det er noen ankepunkter da.

 

Negative ting:

 

Personlig har jeg ikke blitt helt vant til tastene enda, jeg syns de er litt harde/ubehagelige og bommer litt oftere enn det jeg burde, som følge av at knappene sitter så tett. Faktisk har det hendt at jeg har blitt "sliten" i tomlene etter å ha skrevet lengre meldinger.

 

Det å zoome 100% inn på bilder man har tatt, tar LAAANG tid. Når man zoomer inn får man først en blurry versjon av bildet, men så blir det klart. Det er bare det at tiden før bildet blir klart er lengre enn ønskelig. *teste* Uhm.. det tok faktisk ikke så lang tid som jeg erindret. Fra bildet hadde blitt zoomet helt inn, til det var fokusert, tok det nå 4-5 sekunder. Mente å huske at det var oppe i så lenge som 10, men det kan ha vært med flere programmer kjørende.

 

Det finnes forløpig ikke, så jeg vet om (SEND PM OM DU VET OM NOE!), noe program som lar deg bruke LED-lyset som lommelykt. Jeg har prøvd SpotOn og liknende programmer, men ingen av dem fungerer. Den eneste løsningen jeg har funnet hittil er å sette i gang filmkameraet.

 

Navi-hjulet fungerer godt, men det er ikke godt å si når det er aktivert eller ei, uten å prøve. I hovedmenyene fungerer det nemlig glimrende, men når man så kryper dypere ned i hierearkiet så slutter det plutselig å fungere. Altså er det ikke aktivert når man gjør dypdykk i menyene.

 

Ladeinngangen er noe uheldig plassert, vanskeligere å bruke telefonen med en laderkabel stikkende ut av siden.

 

Følger ikke med noen fullversjonsspill, ei heller GPS-program (med stemmenavigering). Det er bare prøveversjoner såvidt jeg kan se. Edit: Så litt bedre etter, et spill kan man få gratis

 

POSITIVE TING

 

Telefonen er rask, alt skjer *snap* *snap* osv.. MEN dersom du har en uvane med å la programmer bli stående oppe, så vil det motsatte (som på PCer) skje, det går gjørmetregt. Med en gang jeg fikk telefonen startet jeg så godt som samtlige programmer tilgjengelige programmer, pluss ekstra GPS-program, Opera Mini osv. Og siden jeg ikke lukket programmene igjen så hang den seg opp. Men dette skjer altså bare om du kjører MANGE programmer samtidig.

 

Jeg regelrett ELSKER denne "tastelås på/av" knappen som befinner seg på toppen av telefonen, går mye fortere enn å holde inne (det som før var) menyknappen, og stjerne.

 

Utrolig deilig med 3.5mm jack plugg. Har brukt telefonen masse på bussen som radio etc.

 

WLAN er veldig praktisk, kan laste ned flere programmer rett til telefonen, og være på gratis nett overalt (der det er WLAN da tongue.gif). Praktisk å kunne gjøre dette når man hører på Internettradio eller ser Youtubefilmer.

 

FM-senderen har fungert godt de gangene jeg har brukt den. Rekkevidden er riktignok noe kort, men det fungerte i bilen vi har. Det er der den vil bli brukt. *teste med stueradioen*. DÆVEN! Den fungerte godt på hele 6 meters avstand inv_biggrin.gif

 

 

Kamera og video, hva kan jeg si? Jeg er ikke personen som kan vurdere bildekvalitet, men det jeg kan si er at det fungerer som forventet. Man er nødt til å huske at dette er et mobilkamera, om man zoomer inn kan man også se dette.

 

Kvaliteten på telefonen er god, den knirker ikke og virker å være godt satt sammen. For den ultimate kvalitetsfølelsen kunne den kanskje være litt tyngre, men da ville den jo bli tyngre tongue.gif Sånn som det er nå føles den pittelitt lett.

 

Og sist men ikke minst, jeg liker designet svært godt. Skal du ha en s60-telefon som ser godt ut, kommer du nesten ikke utenom n79. Disse ulike dekslene er også veldig praktiske. Er foreksempel ikke alltid det passer med grønt bakdeksel (som jeg pleier å bruke), da kan det være greit å velge mer nøytrale brun.

 

 

Tjaaa, nå vet jeg ikke helt hva annet jeg kan skrive.

 

Men jeg kan, igjen, si at jeg er fornøyd med pakken som en helhet. Noe kunne selvsagt bli forbedret, men som kjent: Den perfekte telefon finnes ikke, ingen vil lage den i allefall. -.-

 

 

Mks1001

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...