Gå til innhold

forminsking av mange bilder


Anbefalte innlegg

etterhvert som jeg har tatt en god del bilder, og arkivet mitt har blitt ganske stort blir det ganske mye arbeid å ta hvert bilde inn i photoshop, endre størrelse og senke kvaliteten litt, for å minske plassen.

så kort sagt noen som vet noen effektiv måte å komprimere bildene på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har Windows XP :

 

Last ned Image Resizer (fra microsoft) som du finner til høyre, litt ned på denne siden.

 

Da kommer det opp et ekstra valg når en høyreklikker på et bilde i utforsker/min datamaskin. Der er både faste og valgfri størrelse. Marker mange bilder på en gang, og høyreklikk. Velg om bildene skal overskrives eller lage kopier. Raskt og greit, funker fint for meg ivertfall..

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

takk jove, men vet du om det funker å bruke flere av de programmene sammtidig? da tenker jeg på resizeren og html slideshow generatoren,, det står jo at du må slette de gamle for å bruke nye, men likevell funker det når det er forskjellige porgramm?

Lenke til kommentar
Bruker ACDSee 6.0, og det fungerer utmerket. Kan justere både komprimeringsgrad (jpeg) og hvor mange piksler bildene skal bli. Ulempen er at det koster nærmere 50 dollar, men du kan prøve det gratis i 30 dager.

[url="http://www.acdsystems.com/English/index.htm"]http://www.acdsystems.com/English/index.htm[/url]
Lenke til kommentar
for å minske plassen.

så kort sagt noen som vet noen effektiv måte å komprimere bildene på?

Jeg vil gjerne spørre deg om hvorfor du vil dette?

 

Er det utelukkende for å spare harddiskplass? eller snakker du om å forminske bildene for å bruke dem, feks på nette?

 

Det som er viktig å tenke over at når du forminsker bilde, så vil den informasjonen som lå i det med høyest oppløsning være tapt for all tid. Dette gjelder hvis du skriver over orginalen. Det som kan bli et problemer når du kanskje endag i fremtiden finner ut at du vil printe ut et bilde så stort du kan, og da må du ha all informasjon som bilde kan gi deg.

 

Så hvis det er bare for å ta mindre plass på harddisken din så ville jeg bruke Winzip til å pakke bildene sammen, eller brenne dem ut på CDer. Ikke ta å fjern verdifull informasjon fra bildene, du kan ha bruk for det igjen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...