Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp fag jeg skal til neste år


Anbefalte innlegg

edit: Ta opp fag jeg skal ha neste år*

 

Hei, 

 

jeg går andre året på videregående, og har valgt tre programfag til neste år. 

 

Jeg har noen spørsmål.  

 

Kan jeg ta opp de tre fagene som privatist til høsten, få dem på vitnemålet, og slippe å ha fagene på skolen?

 

Kan jeg da bli trukket opp til eksamen i disse fagene til våren, hvis jeg har tatt dem som privatist?

 

Jeg har de samme spørsmålene om fellesfag også. 

 

Takker på forhånd. :-)

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok gå fint ja, hvis du melder fra til skolen. Fellesfag er jeg noe usikker på, men du burde uansett prate med rådgiver på skolen, og han/hun vet slikt.

 

Men det viktig at du innser at det å ta fag som privatist koster uendelig mye mer enn å ta dem på skolen, så det burde veies nøye.

Lenke til kommentar

Men det viktig at du innser at det å ta fag som privatist koster uendelig mye mer enn å ta dem på skolen, så det burde veies nøye.

 

Koster mye økonomisk sett, eller tid? 

 

Jeg har syv fag, som jeg vil få gode karakterer i, til neste år. Norsk er noe jeg må jobbe med. Dermed tenkte jeg at hvis jeg tar et fag jeg liker som privatist, får jeg et mindre fag å tenke på.

 

Hvis jeg kan ta opp norskfaget som privatist, og slippe å ha norsktimer, hadde jeg vurdert det også ... Men siden jeg ikke vet hvordan jeg vil bli trukket opp til eksamen til våren, bør jeg nok snakke med rådgiveren først som du nevner. 

 

Jeg skal snakke med rådgiveren. 

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

Hei, sist jeg sjekket udir så er det ikke tillatt å melde seg opp i fag man har undervisning i. Dvs du kan ikke melde deg opp i noen vg3 fag høsten du går vg3. Programfag kan du melde deg opp i, så sant du ikke følger (offentlig) undervising i dette fager. Selv om du gjør dette må du alikavel oppfylle timeantallet som vgs krever, derfor kan du sannsynligvis ikke oppnå flere fritimer. Når det gjelder programfag er dette et svært komplisert tema når det gjelder utbytting, eksamen osv. Hør derfor med din rådgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...