Gå til innhold

Nytt stativ


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Leter etter et stativ av god kvalitet som er funksjonelt og lett og jobbe med.

Stativet skal brukes noe til studio og endel natur.

 

Er det noen som kjenner til systematic serien til Gitzo?

 

Hvordan vil dette være til skissert bruk?

http://www.japanphoto.no/gitzo-systematic-gt5532ls-gt2542ls-ser2-8024221596533-007#.WAyeO3QzehA

 

Vil en lengde på 150cm stort sett være tilstrekkelig?(kan vel eventuelt kjøpe til midtstang ser det ut til)

 

Tanker/meninger/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kjenner til systematic serien til Gitzo?

 

Kjenner ikke til Systematic-serien, men Gitzo er jo et veldig anerkjent merke. Personlig har jeg et eldre Gitzo Traveller som er optimalisert for lav vekt og liten pakket størrelse så det er ikke direkte sammenlignbart med det du linker til, men mitt har i hvert fall fungert helt uten problemer i 7-8 år (husker ikke eksakt).

 

Når det gjelder høyde så er det alltid et kompromiss, høyere og samme stabilitet vil alltid bli tyngere, men samtidig er det håpløst (synes jeg) å stå krumbøyd for å se i søkeren. Et typisk hode bygger 10+ cm, kameraet kanskje 10 cm til så da er du oppe i rundt 170 cm, så må du vurdere selv om det er høyt nok for komfortabel bruk.

 

Midtsøyle kan selvsagt brukes, men reduserer stabilitet. Står du med kameraet inne, kan bruke MLU og/eller selvutløser kan midtsøyle være godt nok, men tar du portretter inne uten blits og har litt dårlig tid, eller skal ha en lang tele på kameraet ute kan midtsøyelen gi problemer med stabilitet.

 

Personlig bruker jeg midtsøylen når jeg må, og prøver å redusere ustabilitet så langt mulig, Live View, elektronisk first curtain, MLU - det er mange måter å øke sjansen for skarpe bilder fra litt ustødig stativ hvis man tenker seg litt om - og har tid. Men det er også mange situasjoner hvor stødig stativ er eneste som fungerer.

 

En annen mulighet, igjen hvis man har tid er å bruke skjermen i stedet for søkeren for å redusere krav til høyde på stativet. Har man skjerm som kan vinkles kan kameraet brukes komfortabelt langt under øyehøyde.

 

Gitzo er jo kjent merke, men det er mange konkurrenter som lager bra stativ i dag. Mange vil sikkert hevde at det er (mer eller mindre) kopier av ting som Gitzo har utviklet, men ser du på merker som Benro og Feistol og Sirui og sikkert mange andre har de også karbonstativer. Om de er like bra kan ikke jeg vurdere, men har selv et relativt stort Benro-stativ. Ikke like gammelt som mitt Gitzo-stativ, og mye mindre brukt, men det har også fungert helt fint selv om det kostet under halvparten av det tilsvarende fra Gitzo kostet.

 

Ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men noen tanker om temaet. Håper det kan være til nytte, men til syvende og sist må du selv ta stilling til høyde vs vekt og ikke minst pris.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Gikk for et Gitzo gt1545t travler med et lite hendig RRS bh30 hode. Virker til å være en utrolig fin og lett kombinasjon

 

Hvorfor kjøpe RRS hode til et Gitzo Traveler? Traveler har ganske liten diameter øverst for at stativbenene skal kunne vippes rundt og kjøper du et hode med større diameter får du ikke slått sammen bena like mye. Gitzo har et hode beregnet nettopp for dette og det har Markins også. Mulig BH30 passer uten problemer, men ville i hvert fall sjekket før jeg bestilte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...