Gå til innhold

Backpacking - Sør-øst Asia


Anbefalte innlegg

Heisann!

4 juni reiser jeg og kjæresten på backpacking til sør-øst Asia i en månde (4 juni - 3 juli) og reiser ned til Hanoi og tilbake fra Hanoi i Vietnam.

Vi planlegger å reise igjennom Vietnam, Laos og Kambodsja. Lurte på om det var noen her inne som har hvert på backpacking i disse landene og har noen tips å komme med? Er jo utrolig mye vi vil se, men regner med man ikke får sett alt på 1 måned så kult om noen kunne komme med noen tips til "must see".

Vaksiner fikser vi, så lurte jeg på om noen har noen enklte tips til å få visum? hører de fleste sier at E-visa ikke er godtatt over alt, så bestille fra ambassadene i danmark/sverige eller organisere reiseruta etter grenser hvor man kan kjøpe på stedet (ute å bli loppet av tollvaktene :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg reiste Thailand, Kambodsja, Vietnam i Desember og kan bare si at dere kommer til å få en kjempe opplevelse! Alle jeg har snakket med har anbefalt Laos, vi rakk dessverre ikke det, men har store planer om å besøke området igjen. Når det gjelder grensepasseringer inn til Kambodsja kommer dere helt sikkert til å bli forsøkt lurt av snille og hjelpsomme menn kledd i dress. Men her kan du kjøpe deg visum ved grensen og du kan betale deg forbi passkontrollen av morske menn i uniform. Vi gjorde ikke det, og du kan regne med å stå i kø 40-50 minutter. Det er ganske varmt, så ha med vann!

 

Ved grensen i Kambodsja ble vi fortalt at det kun går an å betale med US dollars inne i landet, det stemmer ikke. Du kan benytte lokal valutta i tillegg til dollars. Det finnes minibanker i de største byene. Av seervedigheter er Ankor-wat hovedatraksjonen i Kambodsja. Jeg anbefaler dere å stå opp tidlig og få med dere soloppgangen over palasset. Det var veldig fint, i tilleg til at temperaturene er mye mer levelig så tidlig på dagen og det er mindre turister. Vi leide oss en privat tuk tuk sjåfør som kjørte oss rundt en hel dag for ca 10$, vi tipset han selvsagt mer og spanderte middag på han, da ble han meget glad.

 

Det er en generell aksept for å lure turister i områdene dere reiser. Og det er lett å bli forvirret med de valuttaene de bruker. Sjekk hvor mye vekslepenger du får igjen, ikke hopp på den første tuk tuken, bestem dere selv hva dere vil se da det finnes utallige "hjelpsomme" tuktuker som vil dra dere med på akkurat deres resturant/hotell/seerverdighet.

 

Bruk Tripadvisor når dere skal finne hoteller/hosteller. Hadde bare bra erfaringer med det. Kan anbefale Hotel 89 i Siem Riep, koster ca 90kr natta og du får en super service der!

 

I Vietnam var vi å så på de underjordiske gangene som Vietkong lagde under Vietnamkrigen. Det var utrolig stilig hvis du er litt interessert i historie. Du fikk smake på maten de overlevde på under krigen og krype i gangene selv. Guiden var en gammel vietnam-veteran som ikke var veldig imponert over Amerikanere. Du kan også få skyte med alskens gamle vietnam våpen, vi prøvde AK47.

Ellers kan jeg anbefale en tur til øye Phu Quoc hvis dere vil ha litt avslapping og bading. Her finnes det kritthvite strender som du kan ha helt for deg selv...men det kommer ikke til å vare lenge da de bygger en stor internasjonal flyplass på øye. Opplev den nå før det blir for utbygd!

 

Ellers så får dere masse tips og input langs veien. På hoteller og av andre backpackere. Reis lett, klær er billig der nede. Ta med en god bok, da dere sikkert kommer til å kjøre mange timer i buss, ofte mer en det som oppgies. (En tur som skal ta 12 timer tar fort 18). Du kan bruke "norske" stikkontakter der nede, så du trenger ingen adaptere.

 

God tur! :cool:

Lenke til kommentar

Ah, tusen takk for veldig nyttig svar. Gleder oss sykt til å reise.

Aner du hvordan det funger med visum i Vietnam? Kan vi få kjøpt på flyplassen?

Vi har retur også i Hanoi, men om vi krysser grensen fra Vietnam til Laos innen 15 dager og kommer tilbake til Vietnam innen 10-12 dager, må vi ha 1 måneds visum da ? eller går det greit uten med tanke på at det er under 15 dager? Så at de krevde dokumentasjon av returbillett og den billetten er jo retur 30 dager selv om vi er ute av Vietnam i den tiden.

Lenke til kommentar

Hvis du skal være i Vietnam i mer en 14 dager trenger du visum. Vi leste også dette med returbillett og kjøpte derfor en billig bussbillett til ett annet land, viste seg dog og være unødvendig da de aldri sjekka den.

 

Men siden dere har god tid nå ville jeg ordnet en måneds visum, er litt dumt å bli nektet innreise fra det landet du skal reise hjem ifra. Eller kanskje dere liker dere så godt i Vietnam at dere vil være der lenger...en vet jo aldri, og en del av reisen er jo å lage planer mens du reiser også. Finner du en plass du liker, ta en ekstra dag og to. Jeg endte opp med å ta dykkerlisens på en øy vi besøkte, da går jo tiden plutselig fort, men var veldig kjekt og noe av det jeg husker best.

Endret av NeoGeo
Lenke til kommentar

Ikke? er det ikke det disse sidene selger?:

 

http://visa-vietnam....isa-online.html

 

så står det jo noe om det her og http://www.myvietnam...com/faqs.html#1 ? bløff ?

 

Disse sidene er tjenesteside som selger visum på forhånd, så får du visumet når du ankommer Vietnam. Om du ikke har visum og vil kjøpe det ved ankomst, vil det ikke bli utstedt av myndighetene da man burde ha blitt gjort på forhånd. Dette fikk jeg erfare da jeg var i Vietnam ifjor sommer.

Endret av akira7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Halong bay!

 

Og et sted jeg vil anbefale sterkt, om dere har mulighet, Nha Trang, kystby sørøst i Vietnam.. fantastisk by og dere kommer garantert til å møte på mange andre backpackere der, da mange backpackere har begynt å "oppdage" denne kystbyen.. var der 2 måneder i sommer.. priceless. :p enorm strand, bra uteliv.. ganske "slappe av og nyte stranda dagen lang" -by egentlig, ifh til f.eks saigon der alt er ekstremt hektisk. Er også mange øyer utafor kysten av byen, himmelske øyer for enhver smak

 

Egentlig, spørs hva dere vil oppleve/gjøre. Historie/kultur/shopping/dykking/strandliv/uteliv etc...?

Lenke til kommentar

Kultur og historie er vell det vi er mest ute etter. Samt litt strand og chilling :) Å møte på mange andre backpackere er jo bare en bonus, men tror ikke det blir opphold over lengre tid på steder hvor turister og backpackere samler seg. Er mest opptatt av å få oppleve mest av Vietnam og Kambodsja egentlig. Ville jo ta en tur til Laos og, men ser ut til at det blir knapt med alle tre på 1 måned ?

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...