Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter!

 

Fruen skal ha seg en ny PC/laptop, og som den nerden OG sunnmøringen jeg er så er jeg selvsagt ute etter den beste "value for money".

 

Men når det er sagt, så er jeg faktisk ute etter å legge en del kronasjer i denne PC'n
Ser ut som at man får "mye mer enn nødvendig" for rundt 10.000kr, og når alt kommer til alt, så er det basicly "nettfunksjonalitet" "vi" er ute etter:
* surfing

* streame video
  - Youtube

  - Netflix 

  - NRK.no

  - TV2-sumo

  - put.io

  - evt andre

* streame musikk

  - Google play music

  - Youtube ... igjen

 

Men samtidig, at man skal kunne se på f.eks youtube på sengen uten at det er vesentlig plagsom viftestøy er et STORT pluss, og primært vifteløst i det jeg anser som enkle oppgaver som dette (YT på senga).

 

Skjerm er jo også en greie, og jeg vil påstå at alt under 13" er uaktuelt, og samtidig er TN-paneler også rimelig uintresange, så det er praktisk talt kun IPS-paneler som teller. Jeg antar at et (AM)OLED-panel også er med i konkuransen, men jeg antar også at der ikke er chromebooks med OLEDskjermer der ute, spesielt i et sånn 10k-kr segmentet.

 

CPU:

Her er vi vel litt inne på varmeutvikling som beskrevet over, da en chromebook sansynligvis ikke vil være den typiske maskina som krever en strøm-og-varmedrevet HQ-maskin, så her er jeg åpen for forslag, men ser for meg at en i5-6200U eller noe slikt må være fint? Eller evt en m3-6Y30? Sistnevnte er vel VELDIG typisk "høy kraft, minimal varme"-type greie, uten at kraften i denne greia er noe å ringe hjem om, om vi snakker om en 'fullverdig' 'desktop laptop' ...

Så det munner vel ut i, hvordan er i3-xxxxU vs i5-xxxxU vs m3-xxxx i strømforbruk ifbm videostreaming fra nett?

 

RAM og Disk:
Man får nok ikke en chromebook med noe annet enn SSD (heldigvis), men de er stort sett ganske små. Heldigvis så har vi både en "sky-tjeneste" hjemme (server/NAS), og får en (minimum) 300/300-fiberlinje hjemme snart, så lagring skal ikke være noe problem, men kan alikevel se for meg at 32gig kan være fint. Om vi evt tar den med på ferie, fly, cruise etc...

Ram så er det vel lite som ikke kommer med 8gig når man snakker om den prisklassen jeg er ute etter, så der regner jeg med at vi er 'good to go' uansett.

 

Vekt:

Vekt har selvagt _noe_ å si, står det mellom 2 modeller med "alt likt", så tar jeg selvsagt den som veier minst, men igjen, god skjerm og minimal støy teller noe mer enn vekt.

 

Kan vel også nevnte at jeg MÅ ikke kjøpe i Norge, da det ser ut som at utvalget her i landet er noe begrenset, men det er jo selvsagt et pluss, er man innefor en 10-15% av pris i norge, og modellen finnes i norge, så kjøper jeg den her...

 

Så da er til slutt spørsmålet:
Kan noen komme med:
* Noen linker?
* Noen anbefalinger?
* Noen tips?

 

 

  :D

 

PS:
Noen spørs sikkert, om man først skal legge 10k i en laptop, hvorfor ikke kjøpe en Windows-basert PC, og ikke en Chromebook?
Og svaret er vel, hvorfor i *** ikke? Den skal utelukkende brukes til nettsurfing og AV-streaming, så hvorfor ikke kjøpe noe som har et OS som er virkelig utviklet for akkuratt dette?

PS2:
Nei, skal ikke kjøpe noe apple macbook pro/air/retina, OSX har sine fordeler, men jeg kan ikke se for meg å betale "litt formye" der har noen fordeler over å betale "litt formye" for en chromebook :)

Endret av Calibreeze_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter en del graving, så fant jeg et par stk på elkjøp sine bedriftssider faktisk:
 

https://www.elkjopbedrift.no/products/Datamaskiner-Nettbrett/Chromebooks/HP/HP-Chromebook-13-G1-Core-m3-6Y30-900-MHz-Chr?prodid=2825642

 

og 

 

https://www.elkjopbedrift.no/products/Datamaskiner-Nettbrett/Barbar-PC/HP/HP-Chromebook-13-G1-Core-m5-6Y57-1-1-GHz-Chr?prodid=2924127&info=7

 

Har heldigvis et enkeltpersonsforetak jeg kan registrere der, så får jeg nok bestillt en slik også, de så jo rett og slett beget oppegående ut :)

Lenke til kommentar

Var det jeg fant ut jeg også, og fant den på proshop, så slapp jeg å dilledalle med bedriftkonto just nu...

Så det ble den og en dockingstasjon, så kan man ha den som "desktop lite".

 

 

Ble med en ubiquiti edgerouter x SFP og en toughswitch, siden jeg får meg fiber ganske strax, så slepper jeg å bruke Zyxel FMG, så selger jeg Edgerouter PoE'en jeg har brukt på DSLn siste tida...

 

Tror dog ikke dette er noe altibox støtter, men jeg jobber som fibermontør, så da får man nok lov til å gjøre litt annet enn de(re) vanlige dødlige :D

 

edit: ser også ut som at man kan putte i mere minne om det trengs, står at det er støttet opptil 16gig

(https://www.proshop.no/Baerbar/HP-Chromebook-13-G1/2550455)

Endret av Calibreeze_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...