Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i naturfag


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal melde meg opp til eksamen i naturfag nå til høsten, men det ville vært veldig fint om noen som har vært opp i eksamen forklarte nærmere hvordan den foregår.

 

Jeg har lest at etter ny reform, så skal ikke privatister besvare en skriftlig del, eksamen er bare muntlig-praktisk. Er dette sant?

 

Det jeg lurer på er:

- Får man en oppgave/problemstilling/tema i forberedelsesdelen?

- hvilke emner er høyst sannsynlige å få?

- Får man vite hvilken forsøk man skal gjennomføre før eksaminasjonen ?

- Må man levere en forsøksliste før eksamen?

- Hva skal til for å få høyest mulig karakter?

 

 

Takk for svar!

Endret av blomsten6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skal melde meg opp til eksamen i naturfag nå til høsten, men det ville vært veldig fint om noen som har vært opp i eksamen forklarte nærmere hvordan den foregår.

 

Jeg har lest at etter ny reform, så skal ikke privatister besvare en skriftlig del, eksamen er bare muntlig-praktisk. Er dette sant?

 

Det jeg lurer på er:

- Får man en oppgave/problemstilling/tema i forberedelsesdelen?

- hvilke emner er høyst sannsynlige å få?

- Får man vite hvilken forsøk man skal gjennomføre før eksaminasjonen ?

- Må man levere en forsøksliste før eksamen?

- Hva skal til for å få høyest mulig karakter?

 

 

Takk for svar!

 

Jeg var oppe nå i vår.

 

Dette er sant. En får en muntlig del hvor en fremlegger oppgaven og svarer på spm samt en må vise et forsøk eventuellt forklare hvordan noe fungerer f.eks. hvordan fungerer et galvanisk element.

 

1) Ja

2) Alle sammen, jeg fikk en oppgave som gikk på hele pensumet men med hovedtyngde på genteknologi, solcellepanel, stråling, galvanisk ellement.

3) Nei, den delen er uforberedt

4) Ja/Nei, det er lokalbestemt. Det skal stå på privatistweb.

5) Gjøre det beste du kan ut av forberedelsen og selve eksamenen.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Jeg skal melde meg opp til eksamen i naturfag nå til høsten, men det ville vært veldig fint om noen som har vært opp i eksamen forklarte nærmere hvordan den foregår.

 

Jeg har lest at etter ny reform, så skal ikke privatister besvare en skriftlig del, eksamen er bare muntlig-praktisk. Er dette sant?

 

Det jeg lurer på er:

- Får man en oppgave/problemstilling/tema i forberedelsesdelen?

- hvilke emner er høyst sannsynlige å få?

- Får man vite hvilken forsøk man skal gjennomføre før eksaminasjonen ?

- Må man levere en forsøksliste før eksamen?

- Hva skal til for å få høyest mulig karakter?

 

 

Takk for svar!

 

Jeg var oppe nå i vår.

 

Dette er sant. En får en muntlig del hvor en fremlegger oppgaven og svarer på spm samt en må vise et forsøk eventuellt forklare hvordan noe fungerer f.eks. hvordan fungerer et galvanisk element.

 

1) Ja

2) Alle sammen, jeg fikk en oppgave som gikk på hele pensumet men med hovedtyngde på genteknologi, solcellepanel, stråling, galvanisk ellement.

3) Nei, den delen er uforberedt

4) Ja/Nei, det er lokalbestemt. Det skal stå på privatistweb.

5) Gjøre det beste du kan ut av forberedelsen og selve eksamenen.

 

Takk!

 

Får man en konkret problemstilling eller er oppgaven veldig åpen?

Hvilket forsøk måtte du gjennomføre? Og måtte du levere en forsøksliste?

Gikk det bra på eksamen? :)

Lenke til kommentar

Jeg gikk opp i privatisteksamen nå i mai. Vi trengte ingen forsøksliste, men det stod såvidt jeg husker ingenting om dette på privatistweb hos meg hvertfall. Jeg gikk opp i Østfold.

 

Under forberedelsesdelen fikk jeg utdelt et ark med et tema, som i mitt tilfelle handlet om "Energi i fremtiden". På arket stod det at jeg skulle kunne beskrive hvordan solfanger, solcellepanel, og varmepumpe fungerte, så jeg leste meg litt opp på det i løpet av halvtimen jeg fikk til å forberede meg. Inne på eksaminasjonsrommet var det modeller av disse tingene, slik at jeg kunne peke og forklare litt. Jeg pratet også litt generelt om klimaproblemer, fornybar energi osv, men måtte ikke gjøre noe forsøk. Fikk sekser.

 

Eksaminator og sensor var kjempehyggelige, som på alle de andre privatisteksamene jeg tok. :)

Lenke til kommentar

Takk!

 

 

Får man en konkret problemstilling eller er oppgaven veldig åpen?

Hvilket forsøk måtte du gjennomføre? Og måtte du levere en forsøksliste?

Gikk det bra på eksamen? :)

 

 

Jeg holder på å flytte til leilighet i Bergen fordi jeg skal gå på skole der fra høsten av og oppgavearket ligger fint plantet i en eller annen pappeske, men når jeg har pakket ut kan jeg ta bilde av oppgavearket som forøvrig er nedskrablet i notater ;)

 

For min del var det en veldig konkret oppgave rett og slett fordi de så og si inkluderte hele pensumet i den ene oppgaven. Samtidig en veldig åpen fordi jeg kunne valgt å gå i dybden på noen av punktene (noe som jeg ikke hadde sjangs til å gjøre da jeg ikke kunne det godt nok). Når jeg la fram oppgaven begynte de å gå inn på ting som ikke sto på oppgaven som forøvrig var sykt irriterende og distraherende. "Forsøket mitt" var å stå og peke på en solfanger og forklare hvordan den fungerer. Jeg måtte også forklare hvordan et galvanisk element fungerer.

 

Jeg måtte ikke levere forsøksliste.

 

Jeg møtte kun opp fordi jeg synes det er feigt å ikke møte opp uansett om en er forberedt eller ikke. Det skader ikke å prøve for å si det sånn. Jeg følte meg alt annet enn ferdiglest fordi jeg valgte å nedprioritere denne eksamenen på grunn av andre som jeg følte var viktigere å forbedre. Jeg fikk mao ikke lest ferdig pensum før på selve eksamensdagen, dvs. jeg var ferdig å lese igjennom hele læreboken uten repetisjon kl. 14 på eksamensdagen og oppmøte var 15.30, så var ikke så høy i hatten da jeg møtte opp. Visste i grunn før jeg gikk inn at jeg kom max til å få en 4'er og det var det jeg endte opp med. Var bombesikker på at jeg skulle stryke for det gikk ikke noe bra i og med at jeg var et nervevrak uten like som ødela veldig da jeg ikke følte at jeg hadde noen kontroll på pensum.. så det ble en 4'er som jeg har fra før av. Sånn sett bortkastede penger men hadde vært enda mer bortkastet om jeg ikke hadde møtt opp ;)

 

Desuten megaklein faglærer og sensor hjalp ikke stort på situasjonen :p

Lenke til kommentar

Er det 3-året du skal opp i?

Jeg tok Naturfag til 3-påbyggningsår og fikk 30 min forberedelse.
Måtte forklare solcellepanel, hvordan DNA var oppbygd i grove trekk. Fikk et forsøk med en kule som vi skulle ta tiden på. Og hvordan et varmepumpe system fungerer. Samt forklare hvorfor vi har nordlys og hvorfor det vises her nord og ikke så ofte lengre sør/ekvator.

Fikk ikke vite hvordan forsøk jeg skulle ha. Og leverte heller ikke inn noe liste på tidligere forsøk. Har ikke hatt det heller.
Jeg viste for dem at dette kunne jeg og snakket masse og forklarte på min beste måte. Samt så smilte jeg masse.

Gikk veldig bra og fikk en 5.

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for svar! Det hjelper svært mye :)

 

Jeg skal ta opp naturfag studieforberedende fra vg1

Pugg definisjoner og detaljer. De er essensielle på denne eksamenen

 

Og i tillegg må man kunne snakke mye om ulike ting, sant?

 

Hvilken lærebok er best å bruke? Jeg leser meg opp av Nexus vg1

Lenke til kommentar

 

 

Tusen takk for svar! Det hjelper svært mye :)

 

Jeg skal ta opp naturfag studieforberedende fra vg1

Pugg definisjoner og detaljer. De er essensielle på denne eksamenen

 

Og i tillegg må man kunne snakke mye om ulike ting, sant?

 

Hvilken lærebok er best å bruke? Jeg leser meg opp av Nexus vg1

 

Jeg brukte Nexus da jeg gikk Vg1. Brukte Naturfag 5 når jeg tok den som privatist nå i vår. Mye mer fornøyd med sistnevnte :) Brukte i tillegg NDLA til ting som jeg ville ha bedre forklaring på.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...