Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye sukker?


MrCusNT

Anbefalte innlegg

Ikke bruk olivenolje til å steke i, da det endrer kjemi.

Tja, ikke helt rett. Extra virgin olivenolje er faktisk noe av det beste man kan steke med da det tåler høyere varme enn f.eks. maisolje. Så lenge man ikke steker med for høy varme går det greit å bruke de fleste oljer, når temperaturen når et visst punkt vil alle vegitabilske oljer danne usunne fettsyrer. Hovedgrunnen til at man blir anbefalt å ikke steke i olivenolje er fordi olja mister smaken og at smaken fra olja kan sette preg på maten. Personlig syns jeg ikke det gjør noe.

 

Sånn ellers når det er snakk om hvor mye sukker du burde få i deg så må du huske på at sukker (karbohydrater) alene og sukker i matvarer er to forskjellige ting. I matvarer uten tilsatt sukker, som f.eks. epler, appelsiner, grovbrød osv. er sukkeret bundet i fiber. Fiber er som kjent vanskelig å bryte ned og ettersom det meste av karbohydrater sitter der klarer ikke kroppen nyttegjøre seg av det. Matvarer med tilsatt sukker eller uten fiber, f.eks. Coca Cola, juice (både "naturlig" og fra konsentrat) etc. har ikke fiber, så kroppen kan ta opp alt sukkeret. Den energien som er til overs blir lagret som fett. Så lenge du er aktiv spiller ikke hva du spiser så stor rolle, men det er likevel mye bedre å gå for uprosessert mat (naturlige produkter) enn prosessert mat. Som en bonus får du med deg en haug nyttige vitaminer og næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av problemet med forskning på mat er at studiene gjort på mennesker ikke er av samme typen som man ville brukt i legemiddelindustrien, dvs dobbelt blind. I en slik studie vet hverken forsøkspersonen eller den som er i kontakt med forsøkspersonen om man får ekte vare eller placebo. Siden det er veldig vanskelig å unngå å vite om du spiser bacon, så blir det umulig å gjennomføre studier av det slaget.

 

Poenget mitt er at man burde ta studier på mat med en stor klype salt.

 

Mitt generelle inntrykk er at det er sunnere å spise så lite prosessert mat som mulig. Mao, det er ikke noe poeng i å gå på en diett som unngår en matgruppe (som f.eks fett eller karbohydrater), med noen få unntak (som også bare er teorier med anekdotisk bevis).

 

Trådstarter nevner inntak av mer enn 50-60g karbohydrat, og såvidt jeg vet, så er denne grensen den man ønsker å være under for å i ketose, hvor kroppen produserer ketoner for å sørge for at hjernen har drivstoffet den trenger for å fungere. Det er en tilstand som kan være ok å være i under ekstrem slanking, ettersom du da får mindre sultfølelse. Kanskje også interessant for diabetikere. Ikke noe jeg hadde anbefalt en 16-åring å være i.

 

I stedet for å tenke på mat du bør unngå, så hadde jeg heller sett på mat du burde prøve å spise mer av, som f.eks:

  • Grønnsaker
  • Bønner
  • Linser
  • Frø
  • Helkorn / produkter laget med helkorn mel (f.eks sammalt hvete)
  • Nøtter
  • Frukt

Ting jeg hadde prøvd å redusere er stort sett prosessert mat som:

  • Saltet kjøtt (f.eks bacon, salami. Spis heller usaltet ferskt/frosset kjøtt)
  • Sukker (samme om det er sukrose eller fruktose, hvis det er et rent tilsetningsstoff som i f.eks brus). Hvis det er i uraffinert form, som f.eks i sukkererter eller frukt ser jeg få problemer.
  • Fritert mat (varmebehandling av fett er generelt sett ikke bra)
  • Loff og andre produkter laget av nesten 100% siktet hvetemel som typiske hamburgerbrød, pølsebrød, baguetter, etc.

Det er jo vanlig å spise veldig mye hvit ris, hvitt brød, poteter og pasta som ikke har så veldig mye i seg utenom rene kalorier. Å erstatte endel av dette med grønnsaker, bønner, linser, frø, helkornsprodukter er vel den enkleste måten å spise sunnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...