Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reservasjon mot medisinsk hjelp ved ulykke eller sykdom?


nor50

Anbefalte innlegg

Jeg har en utenlandsk venninne som lurer på om det finnes noe formular el. l. hun kan fylle ut for å reservere seg mot hjelp ved uhell eller uhelbredelig sykdom. Hun ønsker ikke å bli holdt kunstig i live.

 

I landet hun kommer fra finnes det sånt, men hun snakket med sin norske lege nå, og han hadde ikke noe kjennskap til dette her i landet.

 

Altså, hun ønsker ikke å motta hjelp om hun kommer i en ulykke der hun blir som en grønnsak, eller andre sykdommer eller hendelser der hun aldri kan bli frisk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det finnes ikke. Tradisjonelt sett er det pårørende som har denne rollen i Norge. F.eks er Jehovas svært påpasselige og har nærmest kriseregimer for medlemmer som legges inn på sjukehus.

Men man kan skrive en lapp i lommeboken som man legger sammen med sitt donorkort.

I og med at man jobber med en nasjonal kjernejournal, vil problemet være løst når denne settes til livet. Men det er enda noe tid (år), før dette er fullt implementert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg tror ikke man kan reserve seg for sånt uten det er noe som sier at det skal skje, men er man innlagt på sykehuset og det er fare for livet, kan man ofte få spørsmål om man vil bli gjenopplivet om de dør, eller bare la de dø

Lenke til kommentar

Jeg har en utenlandsk venninne som lurer på om det finnes noe formular el. l. hun kan fylle ut for å reservere seg mot hjelp ved uhell eller uhelbredelig sykdom. Hun ønsker ikke å bli holdt kunstig i live.

 

I landet hun kommer fra finnes det sånt, men hun snakket med sin norske lege nå, og han hadde ikke noe kjennskap til dette her i landet.

 

Altså, hun ønsker ikke å motta hjelp om hun kommer i en ulykke der hun blir som en grønnsak, eller andre sykdommer eller hendelser der hun aldri kan bli frisk.

 

 

Hei, det er som de over meg nevner ikke en utbredt "tradisjon" og er ikke overrasket at hennes lege ikke kjente til dette, noe jeg selv ikke visste første gang jeg ble spurt.

 

Jeg kom i den sammenheng over denne organisasjonen som er det nærmeste du kommer.

 

http://www.livstestament.org/index.aspx

 

Vil og bemerke at det er en del juridisk rundt det hele, men tror ovennevnte organisasjon eller en advokat kan gi ett bredere/bedre svar om dette da jeg ikke er jurist og står vanligvis på andre enden av dette.

 

Tanken bak slikt er vel å ikke pålegge sine nærmeste den byrden å måtte ta det tunge valget om en selv ikke er istand til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...