Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Effektanlegg!


Anbefalte innlegg

Har en 4 månders gammel Rieju mrt PRO 50cc. Plomba er tatt ut så toppfart hittil er 80 kmt på flata. Det eneste som er endret/fjernet er plomberinga. Jeg tenker da å skaffe meg ett effektanlegg. Hvilket annlegg gir høyest toppfart og hvilket gir både med "drag" og fart? Ville satt stor pris på rask svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte til effekt anlegg krever at du bytter dyse i forgasseren. Dessuten er slike ombygginger dyre og meget synlige. Blir du avskiltet er det mye arbeid å få sykkelen godkjent igjen.

 

Siden du allerede greier 80 bør du heller konsentrere deg om å bytte vekter i clutchen , få en liten tenningsforskyver eller andre mods som gir økt akselerasjon. Det finnes sikkert mange tips på nettet.

 

Dagens mopeder har ofte bare elektronisk fartsreduksjon og en hindring på utvekslingen, ikke eksos struping som i gamle dager. Uansett er en totaktsmotor avhengig av litt motstand i eksosen for å holde utslippene nede.

Lenke til kommentar

MRT har ikke vekter i clutchen. Den har manuelle gir. Bytte av potte på girmoped er ikke nødvendigvis synlig men ofte høres det lang vei. Et anlegg med tykt stål og god lyddemper vil bråke mye mindre.

 

Og nei, totaktere er ikke avhengig av "motstand" i eksosen. De er avhengige av en helt bestemt utforming av eksosen for å få nøyaktige tilpassede trykkpulser i systemet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

MRT har ikke vekter i clutchen. Den har manuelle gir. Bytte av potte på girmoped er ikke nødvendigvis synlig men ofte høres det lang vei. Et anlegg med tykt stål og god lyddemper vil bråke mye mindre.

 

Og nei, totaktere er ikke avhengig av "motstand" i eksosen. De er avhengige av en helt bestemt utforming av eksosen for å få nøyaktige tilpassede trykkpulser i systemet.

Trykkpulsene er bestemt av utblåsningens form og areal. Hastigheten eksosen forlater forbrenningskammeret er avgjørende og hastigheten kan bli for stor. Derfor har alle totakters motorer en smalere hals etter porten for å justere hastigheten. Bytter man til tykkere rør synker hastigheten på luften raskere og forbrenningskammeret fylles ikke optimalt. For høy hastighet og kammeret blir sugt tomt raskere enn forgasseren rekker å fylle det. For tynt rør og eksosen møter for stor motstand.

Så ja, denne innsnevringen er en viktig utforming. men den er også en motstand for eksosen på vei ut. Derfor er riktig utforming og motstand egentlig det samme. I dag brukes ikke innsatser slik jeg hadde på min gamle ZR moped på 80 tallet. Der var det sveiset inn en ring med mindre hull i for å redusere hastigheten siden reed ventilen var fjernet.

 

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Trimming_av_forbrenningsmotorer

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...