Gå til innhold

DSLR Rig - Bygge stabilisering til speilrefleks selv


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har i årevis siklet etter å ha skaffet meg en rig til DSLR-kameraene mine, ettersom jeg lager en god del film. Jeg har hatt en billig justerbar en, men det er liksom ikke helt det samme.

 

Når man tar en titt på det som er å kjøpe i fotobutikker, i butikk og på nett, oppdager man jo rimelig fort at man må punge ut gaaanske mye for et par aluminiumsrør, plastikkdeler, og noen skruer. 

Har noen her bygget egen rigg? Evt. bestilt deler bit for bit på nett, og satt sammen?
Er på utkikk etter muligheten for å utvide i etterkant, til en ikke så alt for høy pris.

 

 

På forhånd takk for bidrag!  :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en mye enklere måte; som også er mye lettere å holde:
http://www.dji.com/product/osmo

 

Naturligvis; sensor her er på nivå med gopro (1/2.3"). Men den kan bygges ut med m4/3 kamera:

http://www.dji.com/product/zenmuse-x5s

 

NB! for å bruke X5 kamera på Osmo, må man ha en adapter (finnes fra samme produsent).

 

Da har man en rigg som støtter m4/3 optikk.

 

Langt enklere og mer anvendelig enn disse massive riggene man kun klarer holde 3-4 minutter om gangen grunnet tyngde.

 

Så bruker man enkelt mobiltelefon som skjerm; eller man bruker nettbrett og lar en annen styre kamera og fokus (så man kan operere alene eller sammen med noen). Samme kamera kan også brukes på diverse droner.

 

Finnes også utvidelser for z-axis (for å få stabilisering i 4 akser, ikke bare 3; noe som gjør at man får jevn bevegelse når man går også...

 

Systemet muliggjør fokus-styring og zoom-styring rett fra nettbrett/telefon, kan også utvides med ekstremt nøyaktig focus-controller. Jeg har prøvd ut mye opp gjennom, og dette er det som gir best bilde og er enklest å bruke (trenger ikke trening for å komme i gang). NB! husk kjøp flere batteri til Osmo, de tømmes fort (ca 1 time), eventuelt gå for eksternt batteri så kan du holde på hele dagen uten problem.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...