Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SSD eller Windows som skaper krasj?


Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte min stasjonere pc. PCen har til nå kjørt Windows 7 og har vært svært driftsikker. Jeg vil anta den har i snitt kjørt 100 dager i strekk uten restart og de 4 siste årene har den kun krasjet et par ganger selv med daglig bruk. 

 

Etter jeg nå har installert ny Samsung SSD og Windows 10, krasjer pcen et titals ganger om dagen. Jeg er usikker på hvordan jeg skal feilsøke hva som er feil. 

 

Jeg har lastet ned Samsung sin Magicial software som sier at helsen på harddsiken er "good". Likevel får noe meg til å misstenke at problemene kommer av harddsiken. Finnes det annet software som kan gi nærmere indikasjoner på dette?

 

Det som skjer er at bildet på to av skjermene går i sort, så går det ca 5 sekunder før skjerm 3 fryser - og pcen må restartes manuelt. 

Endret av eunaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Win10 på en av maskinene her hjemme - har ikke merket noe problemer men bruker den lite.

Installerte også Win10 til min far nylig og han er veldig fornøyd. 

 

Skal jeg tippe noe så er det enkelt software som skaper problemer i Win10. Alternativt kan det være et hardwareproblem (driverstøtte), Man kan f.eks teste med å ikke legge inn noe egen software - kun en basic installasjon. Fungerer det da kan man legge inn ett og ett program til man får problemer igjen.

Lenke til kommentar

Ut fra Reliability monitor kan det se ut som en krasj er fra hardware (SSD?) og en fra AutoKMS (som vel er cracken jeg har brukt på windows 10?)

 

post-6222-0-02811300-1443725489_thumb.jpg

 

((Jeg har kjøpt både Windows 7 og 8, og kan vel dermed oppgradere til Windows 10 gratis, men har ikke funnet ut hvordan jeg får innholdet fra DVDen over på pcen ennå, derfor ble det gjort på den enkle måten denne gang))

Lenke til kommentar

Sjekk Technical Details på "Windows Stopped Working" for mer detaljer.

-----

NB Win 10 så man første gangen kjøre installasjonen fra Windows (7 eller 8/8.1). 

Les her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853

 

Description

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x00000124 (0x0000000000000000, 0xffffe00143b2d038, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000). A dump was saved in: C:\Windows\Minidump\100115-9421-01.dmp. Report Id: 100115-9421-01.

 

Hvordan leser jeg noe ut av den?

Lenke til kommentar

Det kan være veldig mange ting. Hardwarefeil, driverrelatert, dårlig overklokking (spenningsrelatert) osv.

 

Vil nesten anbefale at du gjør en clean install av windows 7 eller 8.1 igjen og se om problemer vedvarer. Dette er nok det enkleste å begynne med mhp eliminering av potensielle feilkilder.

 

Vil du sette deg dypt inn i bugchecks så går det også ann, du kan begynne her

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff557321(v=vs.85).aspx

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff547224(v=vs.85).aspx

Lenke til kommentar

Det viste seg at problemet skyldes skjermkortet. I går ville ikke pcen starte og hovedkortet markerte feil på skjermkort. 5 år med døgndrift av 3 skjermer har sikkert tatt på kreftene. 

 

Så får håpe det nye holder meg gående en stund fremover.

 

Men dette får meg til å undre litt over levetid etc på komponenter. Er det noen estimert levetid på forskjellige komponenter? Som nevnt er pcen 5år gammel og den har stått på stort sett hver dag siden den ble satt sammen. Bør jeg forvente at andre komponenter tar kvelden etterhvert? 

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme med noe overslag her. Personlig mener jeg at skjermkort, strømforsyning og harddisker er moden for utskiftning etter 5 år. Selvsagt avhengig av hvor mange timer det er brukt.  CPU, hovedkort og ram kan leve enormt lenge.

 

Det meste kan jo byttes etter hvert som det ryker. Men pass på at du har backup hvis HDD/SSD tar kvelden. Det som kanskje bør byttes før  det ryker er strømforsyning, fordi denne kan ta med seg annen hardware hvis man er veldig uheldig. Så bytt PSU etter 5 år ca, det er nok ikke dumt.

 

På jobb har vi en tommelfingerregel om 10 år på elektriske komponenter. Jeg tenker ikke da på pc'er (disse byttes mye oftere) men f.eks frekvensomformere, massemålere osv. 

 

Så 5 år for privat PC-utstyr er nok ikke så langt unna forventet levetid. Det varierer selvsagt - noe ryker etter veldig kort tid mens andre ting kan vare i flere ti-år.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...