Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger fastlege som kan migrene


JustSayin

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt overmedisinert av fastlegen min en årrekke og ser derfor etter en ny fastlege. Legen bør forstå at migrene er en virkelig sykdom og behandle en deretter.

 

Noen som kan tipse meg om en bra fastlege i Oslo eller Akershus? Er først og fremst interessert i tips fra folk som har migrene og en fastlege som de mener fungerer for dem. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg hadde definitivt migrene - Dundrende hodepine på en side av hodet. Kvalme. Ekstrem var for lyder, lukter og spesielt lys.

Varighet ca 12 timer. Trigget spesielt om jeg sov lenger enn normalt. Kjente det spesiellt godt om jeg "rista på hodet", og kunne ofte "føle" at det var fare på ferde når jeg stod opp.

 

Jeg dro til legen, og fikk migrenemedisin. I tillegg tok han en blodprøve, og fant ut at jeg hadde veldig lave verdier av vitamin D.

Etter at jeg fikk opp vitamin D-nivået mitt, har jeg blitt kvitt migrenen.

 

Alle er neppe like heldige, men om du ikke har sjekka vitman D-nivået ditt kan det absolutt være noe å sjekke ut med legen din.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Forsøkte å finne noen som var nevrolog og fastlege i oslo, men fant ingen. Du kan vel be om henvisning til nevrolog, det finnes også nevrologer som har spesielt god kompetanse på migrene.

 

Noen tips i fra egen erfaring: 

 

Ikke bruk mye smertestillende, slik som ibux, paracet, voltaren og pinex forte. Triptaner er også uheldig hvis det er hyppige anfall. Alle disse kan gi overbrukshodepine. Om en har utviklet det bør en slutte med en gang, det er ingen vits i å dempe overbrukshodepine med det som utløser det. 

 

Forebyggende medisin kan være alternativ. Siden betablokkere har få og milde bivirkninger ville jeg forsøkt det først, candesartan eller propranolol. Andre alternativer er antiepilepsimedisin (topiramat) og eldre antidepressiva TCA (amitriptylin eller nortriptylin). Før medisinering ville jeg forsøkt å identifisere og unngå triggere, som kan være div. matvarer, stress, og dårlig døgnrytme som nevnt her. Aktivitet er viktig, men om hodepinen forhindrer aktivitetsnivå og en unngår triggere, så kan medisinering være et alternativ. 

 

Mangesium kan være verdt å forsøke, det er mange som mangler det. B-vitaminer kan også fungere. Ble anbefalt å forsøke det av nevrolog. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...