Gå til innhold

Program for GRID / Distributed Computer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Alle sammen.

Jeg har tittet litt på mulighetene rundt dette med WEB-basert GRID / Distributed processing.

Det finnes flere prosjekter rundt om ute i verden, der man effektivt lager en gigantisk super-computer med programvare som laster ned snutter med data, processerer det (f.eks. når en computer er idle) og sender resultatet tilbake til server.. Se eksempel http://www.worldcommunitygrid.org/index.jsp

Jeg har en mengde datamaskiner, med ymse processorkraft. Jeg har lenge fundert på tanken med å lage en stor computer av disse, med noe tilsvarende programvare.

Operativsystem som vil kjøres på disse er en salig blanding av Windows XP, Windows 2000, Windows 2000 Server, Windows 2003 server, samt DSM (Damn Small Linux) og andre gode distribusjoner av Linux - maskiner er alt ifra 200Mhz Pentium maskiner til 2ghz maskiner. Maskinene skal ikke brukes til NOE annet enn nettop slik processering.

I denne sammenheng trenger jeg tips om prosjekter, programvare for clustering av multiplatform maskiner, og annet. Vet mange har laget f.eks. en client type til de forskjellige platformene som settes opp enkelt til å kjøre processeringen.

Har også hørt om prosjekter som gir "credits" for lån av processing powers, som siden kan benyttes til rabatter hos leverandører av forskjellige tjenester.

Noen idé om hvor jeg bør begynne?

Alle idéer, kommentarer, mottas med takk.

Chron.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kommer vel veldig ann på hva man skal gjøre og om du vil ha noe helt ferdig eller kode litt selv..

Hvis du er villig til å kode litt og ikke lar deg skremme av at ting ikke er så bra dokumentert kan kanskje Gearman være noe:

http://www.danga.com/gearman/

Takk for tips.

Trenger nok noe som er litt mere ferdig enn det.... Har ikke programmert siden jeg holdt på med Pascal på skolen for 18 år siden.... :-) Dessuten var dette et system basert på en sentral server som opererte internt, f.eks. da utdeling av kode for å prosessere for en gitt server. Jeg tenke mere på et klient basert system, for å prosessere for allerede eksisterende servere/prosjekter...

Flere idéer mottas gjerne med takk !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...