Gå til innhold

Problemer med Nvidia og tv-ut


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er nok blitt tatt opp en del ganger før, men føler jeg

har prøvd alt uten å lykkes.

Har kjøpt meg et Nvidia FX5500 skjermkort til pc-en min, som kjører ubuntu 8.04,

og prøver å få til tv-ut via s-video. Problemet er at jeg kun får svart-hvitt bilde

uansett hva jeg prøver. På tv-en bruker jeg et scart adapter med inngang får både

s-video (din-plugg) og gul rca. Har aktivert nvidia-driverene i restricted harware, og

lastet ned "nvidia-settings".

Dette har jeg prøvd foreløig:

 

- Begge kabler, s-video (din-plugg) og gul rca.

- Endre mellom pal-b og pal-g i xorg.conf

- Endre mellom svideo og composite i xorg.conf

- "hw-hack", koble sammen to pinner i s-video kabelen.

- alle kombinasjoner av over.

 

Det skal nevnes at jeg har fått til tv-ut med laptopen min på samme tv, med farger.

Da brukte jeg gul rca inngang på tv, og composite i xorg.conf.

 

Finnes det andre triks for å få til farger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ikke løsningen på problemet, men jeg har det samme problemet med min PC med et Geforce 7600GT kort, uansett hva jeg prøver, blir det svarthvitt. For ca ett år siden fikk jeg til farger, men dette ble endret da nVidia kom med ny driver til GeForce kortene sine. Så det er nok ikke kun et problem med Ubuntu, men er et kompabilitets problem med kortene og TVene. Slenger meg på denne tråden så kanskje jeg også kan få en løsning på mitt problem. :)

Lenke til kommentar
Jeg har dessverre ikke løsningen på problemet, men jeg har det samme problemet med min PC med et Geforce 7600GT kort, uansett hva jeg prøver, blir det svarthvitt. For ca ett år siden fikk jeg til farger, men dette ble endret da nVidia kom med ny driver til GeForce kortene sine. Så det er nok ikke kun et problem med Ubuntu, men er et kompabilitets problem med kortene og TVene. Slenger meg på denne tråden så kanskje jeg også kan få en løsning på mitt problem. :)

 

Vil det da si at jeg kan få til dette med en eldre driver? Noen andre som har erfaringer rundt det?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at kabelen støtter fargebilde? Det høres rart ut men mange S-Video-/kompositt-kabler gir bare sort-hvitt bilde, typisk billigkabler fra Clas Ohlson og lignende. At det er adapter inne i bildet gjør det ikke bedre. For å sjekke dette prøver du på annen TV, eventuelt på en anne PC for å eliminere at det kan være kabelen (dersom du ikke har gjort dette alt).

 

-----

 

 

Beklager om dette ikke hjelper.

 

Mvh,

efikkan.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at kabelen støtter fargebilde? Det høres rart ut men mange S-Video-/kompositt-kabler gir bare sort-hvitt bilde, typisk billigkabler fra Clas Ohlson og lignende. At det er adapter inne i bildet gjør det ikke bedre. For å sjekke dette prøver du på annen TV, eventuelt på en anne PC for å eliminere at det kan være kabelen (dersom du ikke har gjort dette alt).

 

-----

 

 

Beklager om dette ikke hjelper.

 

Mvh,

efikkan.

 

Det har da ingenting med kabelen å gjøre at det blir svart hvitt. Søk litt mer på forumet her så finner du ut av det, det er tatt opp en million ganger før.

Lenke til kommentar
Det har da ingenting med kabelen å gjøre at det blir svart hvitt. Søk litt mer på forumet her så finner du ut av det, det er tatt opp en million ganger før.
Det kan det faktisk være. Jeg har vært borti en del kabler av denne typen. Men det er selvsagt ikke sikkert det gjelder i dette tilfellet ;)
Lenke til kommentar

Samme kabelen og scart-adapter fungerer med farge ifra laptopen min, så utelukker at det er her

problemet ligger. Noen som har eksempler på nvidia-drivere som fungerer med farge, kompatible med

kortet mitt.

 

Her er xorg.conf

 

# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 1.0  (buildmeister@builder57)  Thu Jul 17 18:39:19 PDT 2008


Section "ServerLayout"
Identifier	 "Layout0"
Screen	  0  "Screen0" 0 0
InputDevice	"Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice	"Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
RgbPath		 "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
EndSection

Section "Module"
Load		   "dbe"
Load		   "extmod"
Load		   "type1"
Load		   "freetype"
Load		   "glx"
EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
Identifier	 "Mouse0"
Driver		 "mouse"
Option		 "Protocol" "auto"
Option		 "Device" "/dev/psaux"
Option		 "Emulate3Buttons" "no"
Option		 "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
Identifier	 "Keyboard0"
Driver		 "keyboard"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier	 "Monitor0"
VendorName	 "Unknown"
ModelName	  "Unknown"
HorizSync	   30.0 - 110.0
VertRefresh	 50.0 - 150.0
Option		 "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier	 "Device0"
Driver		 "nvidia"
VendorName	 "NVIDIA Corporation"
EndSection

Section "Screen"
Identifier	 "Screen0"
Device		 "Device0"
Monitor		"Monitor0"
DefaultDepth	24
Option		 "NoLogo" "True"
Option		 "TVOutFormat" "COMPOSITE"
Option		 "AddARGBGLXVisuals" "True"
Option		 "TVStandard" "PAL-B"
SubSection	 "Display"
	Depth	   24
	Modes	  "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Section "Extensions"
Option		 "Composite" "Enable"
EndSection

Endret av shakur
Lenke til kommentar

Lurer litt på om dette kan være et driver-relatert problem. Prøver jeg å sette tv-ut ved hjelp

av "nvidia-xconfig" slik "sudo nvidia-xconfig --tv-out=COMPOSITE", som det står beskrevet i man

får jeg "Invalid commandline, please run `nvidia-xconfig --help` for usage information."

 

Noen som har forslag til drivere som de vet virker, og som kan være kompatible med kortet mitt.

Begynner å bli ganske irritert på dette problemet da tv-ut er omtrent det eneste jeg skal bruke

denne pc-en til.

Lenke til kommentar
Lurer litt på om dette kan være et driver-relatert problem. Prøver jeg å sette tv-ut ved hjelp

av "nvidia-xconfig" slik "sudo nvidia-xconfig --tv-out=COMPOSITE", som det står beskrevet i man

får jeg "Invalid commandline, please run `nvidia-xconfig --help` for usage information."

 

Noen som har forslag til drivere som de vet virker, og som kan være kompatible med kortet mitt.

Begynner å bli ganske irritert på dette problemet da tv-ut er omtrent det eneste jeg skal bruke

denne pc-en til.

 

Sikker på at det ikke er "sudo nvidia-xconfig --tv-out-format=COMPOSITE"? Nyeste driver til ditt skjermkort skal være 173.14.12. (jeg bruker denne selv, dog sammen med 8800)

Lenke til kommentar
Lurer litt på om dette kan være et driver-relatert problem. Prøver jeg å sette tv-ut ved hjelp

av "nvidia-xconfig" slik "sudo nvidia-xconfig --tv-out=COMPOSITE", som det står beskrevet i man

får jeg "Invalid commandline, please run `nvidia-xconfig --help` for usage information."

 

Noen som har forslag til drivere som de vet virker, og som kan være kompatible med kortet mitt.

Begynner å bli ganske irritert på dette problemet da tv-ut er omtrent det eneste jeg skal bruke

denne pc-en til.

 

Sikker på at det ikke er "sudo nvidia-xconfig --tv-out-format=COMPOSITE"? Nyeste driver til ditt skjermkort skal være 173.14.12. (jeg bruker denne selv, dog sammen med 8800)

 

Den kommandoen virket, men fortsatt ikke farger. Virker jo også lovende at det står feil i man-filen.

Bruker den nyeste driveren ja.

Endret av shakur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...