Gå til innhold

Tips til innkjøp av nye objektiver?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt Canon 450D kit med 18-55mm og 55-250mm objektiver. Er en nybegynner på digital speilrefleks men er av den typen som bruker å ta litt av når jeg finner nye ting å bruke fritiden min på. Regner derfor med at det vil bli innkjøp av nytt objektiv.

 

Tar som regel naturbilder og "familiebilder" men vil gjerne utvide repertoaret til å innbefatte portrett og kanskje litt makro.

 

Hvilket objektiv vil gi meg mest spillerom i tillegg til de 2 jeg har? Går helt i surr for meg når jeg leser om de forskjellige objektivene som foreslås. Hva er godt nok som "oppstarts" objektiv for en amatør+? Prisklasse opp til 3000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vel ikke kjøpt noe særlig nytt med det første. Da jeg kjøpte mitt første dslr for noen år siden, gikk jeg litt bananas på objektivfronten med den følge at jeg sitter med endel glass jeg overhodet ikke bruker...

 

Min anbefaling er derfor at du bruker det du har i minst 6 mnd og deretter evaluerer om du savner noe kvalitet eller noen brennviddeområder.

 

Vet det er et kjedelig svar og ikke det du forventer deg, men penger er fortsatt verdt noe, og feilkjøp er det dyreste du gjør så det fornuftigeste du gjør er å holde deg i skinnet og fotografere så mye som mulig med det utstyret du har.

Lenke til kommentar
Eg har også 450D, 18-55mm og 55-250mm, så ser på nokke innen makro... Du har 60mm Macro som eg ser på, men skal prøve mellomringar først...

 

60mm Macro

 

Mellomring

 

Husk at mellomringen så må du kjøpe 25... ikkje 12... for å få mest "Macro"

 

 

Ser at det står fjernutløser i innkjøpslisten din. Jeg kjøpte Canon RC-1 fra roxsen på ebay i forrige uke. 100,- m/frakt!!! Kommer forhåpentligvis denne uken.

Lenke til kommentar
Du har jo ikke noe lyssterk optikk pr. i dag, så jeg tror jeg ville vurdert Canon 50 1.4 eller 85 1.8 til portrett og kanskje efs 60 2.8 macro (til macro rimligvis).

 

Hvis jeg "låser" 18-55 objektivet på 50 (eller 55-250mm på 85), vil det bli tilnærmet det samme som et 50mm (85mm) objektiv (bortsett fra blender selvsagt)? Kan jeg på den måten sjekke om det er et objektiv som jeg liker og vil bruke?

Endret av voffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...