Gå til innhold

Synspunkter rundt ny linse


Anbefalte innlegg

Hei

Har i dag et Nikon D70s m/18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor linse.

Er veldig fornøyd med biledkvaliteten det gir meg, men savner mere tele.

Har derfor tittet på Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 VR F/3,5-5,6G IF-ED.

For meg virker denne linsen som en grei allround linse, men er litt usikker på om den vil gi meg gode bilder ved tele. Som sagt er jeg fornøyd med 18-70 selv om denne ikke er spesielt lysterk heller. Vil 18-200 gi like gode bilder som 18-70 eller bedre?

Siden det er tele jeg har savnet er jeg litt usikker på hvilken kvalitet denne linsen vil gi fra 70-200.

 

Hvis det er noen der ute sm har gått fra 18-70 til 18-200 linse setter jeg stor pris på hvilke erfaringer dere har. Både vidvinkel og tele.

 

Er det andre linser som kunne passet for meg i rundt samme prisklasse tar jeg gjerne imot råd/tips/erfaringer om det.

 

Ellers får dere alle ha en riktig god helg.

 

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for en nikon 16-85mm VR.

 

Nå har ikke jeg direkte erfaring med 18-200en, men siden jeg sannsynligvis ikke kjøper meg noe vidvinkel med det første, men har både en 50mm, 70-210, 120-400 og 300mm, samt at jeg ikke så noen virkelig overbevisende bilder tatt med 18-200en, så var dette et mer passe alternativ for meg. Så langt godt fornøyd...

 

Vil du ha muligheten til å dra på tur for å ta bilder av 'altmulig' for å få minnene framfor bilder som skal brukes til noe så er helt klart 18-200en ei genial linse dog...

Har dratt på tur med 16-85'en og savnet telelinsene mine som ligger igjen hjemme, og tror det savnet hadde blitt mindre med 18-200!

 

I ditt tilfelle, om du tenker å beholde 18-70'en så ville jeg kanskje heller kjøpt en telelinse i tillegg.. 50-150 f/2.8 eller nikon 70-200 f/2.8 er jo begge sikkerstikk...?

men, du tenker kanskje mest på å ha en enkelt linse?

Lenke til kommentar

Hvis du (som jeg) er relativt fornøyd med Nikon 18-70 linsa vil jeg komme komme med en liten anbefaling jeg personlig gjorde etter mye lesing av tester og på forumet. Kjøp Sigma 50-150mm f/2.8 (Du finner masse positiv omtale om den her på forumet) Trenger du mer zoom etterhvert kan du kjøpe en 1,4 telekonverterer (noe jeg også har gjort...)så har du en 70-210mm f/4 med akseptable ytelser. Personlig har jeg også byttet ut Nikkon 18-70mm med en Tamron 17-50mm. Det er utrolig hva litt ekstra lysstyrke gjør i enkelte situasjoner. En negativ ting som kanskje bør nevnes er at Sigmaen mangler billedstabilisering men det har sålangt ikke vært noe problem for meg personlig.

Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt en telelinse i dag, hadde jeg gått for tre ting:

- bildekvalitet

- VR

- Lysstyrke

 

Jeg har et lite lyssterkt objektiv uten VR. Dette objektivet blir aldri brukt, da det er umulig å ta skarpe bilder på 200-300mm dersom det ikke er høylys dag uten stativ.

 

Bare en tanke når du skal velge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...