Fiske Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 Ja, hvordan gjør jeg dette? Jeg formatterte den ene harddisken med et 64bit windows vista på og når jeg skal starte pc'en så får jeg opp to operativsystemer, det øverste og det som blir valgt automatisk er det som er feil og slettet, og da får jeg ikke startet opp ved å bare trykke på strømknappen og gå... noen som vet hvordan jeg kan få rettet opp i dette?
lockdog Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 For det første så må det rettes opp i definisjonen din av formatering. Formatering er å tømme disken helt, IKKE å legge inn en operativsystem. Det høres ut som du har lagt inn Vista uten og formatere disken først, slik at du får to OS på samme disk. Dette er absolutt ikke anbefalt, da operativsystemene kan lage en god del krøll for hverandre. For å få rettet opp i dette kan du installere Vista på nytt, men denne gangen passer du på å slette partisjonen du har OS'ene på, og så formatere og legge inn vista på nytt. Ligger operativsystemene på samme disk er det desverre ingen annenn mulighet for å få fjernet det gammle. Derimot om du vil beholde det gammle OS'et, men boote rett i det nye, er det mulig å få ordnet dette. Jeg har desverre aldri hatt finga borti Vista, men i XP så høyereklikker du på Min Datamaskin, velger Egenskaper, klikker på fanen som heter Avansert, og finner boksen som heter Oppstart og Gjenopretting og trykker på Instillinger i den. Velg så Vista som standard OS, og sett ned tiden til 0. Eventuellt kan du gå inn i oppstartsfilen og slette den linja som booter det gammle OS'et. Men jeg anbefaler sterkt at du formaterer, og legger inn vista på tom disk.
Fiske Skrevet 13. august 2008 Forfatter Skrevet 13. august 2008 Jeg har tre partisjoner, jeg la inn Vista på nummer tre. I ettertid så formaterte jeg nummer tre som det bare var ét OS på og jeg høyreklikket på harddisken og fant fram "formater" og gjorde det. Men OS-et er fortsatt registrert
Dundersalt Skrevet 13. august 2008 Skrevet 13. august 2008 ikke helt sikker på hva du mener men, Du hadde 2 OS inne på hver sin partisjon? Så formaterer du ene partisjonen. Men når du booter kan du fortsatt velge et OS som ikke eksisterer? Isåfall: Dette er fordi bootsektoren på disken din fortsatt er uendret og ikke er oppdatert som den automatisk blir ved instalasjon av visse os. Derfor må du i bootloaderen slette det gamle os'et og deretter laste det i diskens boot sektor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå