knutivarr Skrevet 20. mars 2003 Skrevet 20. mars 2003 Som kjent er de gode, gamle AMD t-bird'ene neon varme krabater. Er i dag den lykkelige( ) eier av en 1400 med 200 MHz bus. Etter hvert har jo lysten kommet på å pensjonere go'gutten til fordel for en nyere thoroughbred/barton, noe som også forutsetter nytt hovedkort og ny RAM for min del. Lurer derfor på om min eksistererende kjøleløsning er tilstrekkelig, eller om det er tvingende nødvendig å bytte ut den også? Pr. i dag bruker jeg en Taisol CGK 760092 (kobberkjerne) med 60mm/80mm funnel og en Titan vifte (49 m3 luft i timen). Med andre ord: Går f.eks en 2600+ thoroughbred eller en 2800+ barton på lavere eller høyere temperatur enn varmemonsteret jeg har i dag?
Mr_Dillon Skrevet 20. mars 2003 Skrevet 20. mars 2003 T-bird 1400 er vel den varmeste CPU AMD har laget så vidt jeg husker. Kjøleren du har bør derfor fungere helt fint på en XP2600+ eller en XP2800+. Skal du overklokke vil det jo bli en litt annen situasjon, men kan nok klare noe. Andy
Mr_Sunde Skrevet 20. mars 2003 Skrevet 20. mars 2003 T-Bird 1.4 GHz er vel den varmeste CPU'en til AMD tror jeg. Så det går sikkert bra. Kan jo se på denne siden her: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1718&p=3 T-Bird 1.4 GHz 72.1 W Fant faktisk en som var varmere: AMD Athlon XP 2800+ (Thoroughbred-B) 74.3 W
knutivarr Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Skrevet 20. mars 2003 Den linken var nyttig! En Thoroughbred XP2800+ er noe varmere enn T-bird 1400, men det bekrefter egentlig mistanken jeg har hatt om at min prosessor er noe av det varmeste verden har sett... Det betyr at min eksisterende kjøleløsning uten problem skulle kunne kjøle en hver AMD-prosessor i handelen ettersom temperaturen i dag er ca. 45 grader idle/55 grader load.
Mr_Sunde Skrevet 20. mars 2003 Skrevet 20. mars 2003 Skulle vel kunne kjøle det meste da. Kjører min egen T-Bird [email protected] på load temp 60-65 grader. Sjefs prosessor! Underklokka og glovarm Kanskje jeg skal få meg et par til å henge på veggen i steden for panelovn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå